Podpora cyklistiky po slovensky

Pred pár dňami zarezonovala na verejnosti nehoda na košickej pešej zóne, kedy po zrážke cyklistu a dôchodkyne ostala dôchodkyňa ležať na dlažbe hlavnej ulice s ťažkými zraneniami hlavy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Samozrejme, že dôsledky tejto udalosti nedali na seba dlho čakať.

Okrem vzájomného obviňovania sa z neohľaduplnosti medzi cyklistami a chodcami sa udiali dve zaujímavosti. Po rokoch sa ktosi spamätal a na hlavnej ulici označil „cyklochodník“ tak ako by podľa platnej legislatívy označený mal byť a rozbehla sa akcia „meranie rýchlosti cyklistov“.

Poďme pekne po poriadku, pozrime sa najprv na neohľaduplnosť. Áno, v spoločnosti existuje značná miera neohľaduplnosti. Lenže nie je možné paušalizovať, že neohľaduplní sú len cyklisti, alebo výlučne chodci. Neohľaduplná je tak časť cyklistov, ako aj časť chodcov. Väčšia ohľaduplnosť sa dá (dala) dosiahnuť len prevenciou, alebo represiou. Udalosť, ktorú som spomenul na začiatku bola len výsledkom celej rady zlyhaní. Chybu v tomto prípade ale neurobili občania mesta, alebo návštevníci, maslo má na hlave niekto celkom iný...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
ex-starosta, ex-primátor,  ex-predseda KSK Rudolf Bauer s cykloaktivistami
ex-starosta, ex-primátor, ex-predseda KSK Rudolf Bauer s cykloaktivistami (zdroj: fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net)

 Skúsme sa pozrieť do minulosti „cyklochodníka“ na hlavnej ulici a nájsť v nej tie zlyhania. Po veľkej rekonštrukcii hlavnej ulice v Košiciach za primátorovania teraz už ex-prezidenta Shustera nám v Košiciach pribudla pekná asfaltová cestička pre cyklistov, ktorá bola vtedy pekne označená príslušnou značkou na začiatku hlavnej ulice a tým pádom sa na ňu vzťahovali predpisy, ktoré vylučujú prítomnosť chodcov na tejto asfaltovej cestičke. Táto skutočnosť sa samozrejme komusi nepáčila a po dlhšej dobe (sám neviem kedy) tieto značky zmizli. A tak sme sa v Košiciach dočkali skutočného nezmyslu. Mali sme síce na hlavnej asfaltovú cestičku označenú piktogramami bicykla a tiež tam pribudli akési vodorovné značenie, ktoré vraj mali určovať max. rýchlosť na 10 km v hodine, ale z hľadiska práva a legislatívy tam žiaden „cyklochodník“ nebol a obmedzenie rýchlosti tiež nebolo platné. Všeobecné záväzné nariadenie mesta síce hovorilo opak, ale keďže bolo v rozpore s nadriadenou legislatívou, tak vlastne nemalo platiť.

SkryťVypnúť reklamu

A tento právny galimatiáš platil až donedávna. Celkom by ma zaujímalo, kedy sa príslušné značky objavili na hlavnej ulici. Nemôžem to tvrdiť na 100%, keďže som na košickej hlavnej ulici nebol ani nepamätám, ale mám taký dojem, že sa tak stalo až po horeopísanej nehode...

súčasný primátor Raši je tiež cyklista a o cyklistickej doprave rád rozpráva
súčasný primátor Raši je tiež cyklista a o cyklistickej doprave rád rozpráva (zdroj: i.sme.sk)

Prečo sa nikto kompetentný po dlhé roky nezaujímal o tento stav? Kde bol dopravný inšpektorát? Kde dopravná polícia? Kde boli pracovníci mesta, ktorí dlhé roky vyjadrujú podporu cyklistickej doprave? A kde sa nachádzali mestskí policajti?

Stav, že po cyklochodníku sa preháňali niektorí cyklisti šialenou rýchlosťou a okrem nich sa tam tmolilo množstvo chodcov, ktorí buď o „cyklochodníku“ „nevedeli“, alebo si uľahčovali chôdzu z dôvodu lepšieho povrchu, tam pretrvával roky – a nikoho to nezaujímalo. Tragédia raz musela prísť.

SkryťVypnúť reklamu
Súčasný predseda KSK a ex-primátor Košíc v roku 2013 veľa hovoril o podpore cyklodopravy, no čo reálne sa doteraz realizovalo?
Súčasný predseda KSK a ex-primátor Košíc v roku 2013 veľa hovoril o podpore cyklodopravy, no čo reálne sa doteraz realizovalo? 

Odporúčal by som kompetentným z Košíc pozrieť sa do neďalekých Michaloviec. Tam majú tiež na hlavnej ulici pešiu zónu s „cyklochodníkom“ a nemajú tam takéto problémy. Prečo? Pretože sa v Michalovciach na nič nehrali. „Cyklochodník“ riadne označili a poriadok tam zabezpečili hliadkami mestskej polície, ktorá nespratníkov z radov cyklistov, ale i chodcov veľmi rýchlo umravnila. Ak sa tam pôjdete pozrieť, tak na „cyklochodníku“ neuvidíte ani jedného chodca, okrem tých, čo ho rýchlo križujú a žiadneho šialenou rýchlosťou sa pohybujúceho cyklistu.

Ale prečo to vysvetľujem kompetentným z Košíc, keď oni už dlhé roky vyjadrujú podporu cyklodoprave a pritom okrem namaľovania čiar na existujúce chodníky nedokázali vytvoriť naozajstnú sieť cyklocestičiek? Prečo to vysvetľujem ľuďom, ktorí sa postarali o to, že aj napriek vypracovaným projektom mestských okruhov (ciest pre motorové vozidlá), ktoré boli urobené vrátane riešenia cyklodopravy, aby sa z akýchsi záhadných dôvodov nerealizovali? A prečo to vysvetľujem ľuďom, ktorí pri v súčasnosti prebiehajúcej rekonštrukcií električkových tratí a hlavných križovatiek v meste vôbec nemysleli na cyklodopravu? No možno preto, aby sa už konečne spamätali a niečo, okrem neustáleho omieľania fráz, pre cyklodopravu aj skutočne urobili...

Ján Košč

Ján Košč

Bloger 
  • Počet článkov:  108
  •  | 
  • Páči sa:  64x

Ekonomicky analytik KOZ SR, spoluzakladateľ občianskeho združenia Pracujúca chudoba a zakladateľ Asociácie sociálno-ekonomických analytikov. V tomto blogu prezentujem svoje osobné názory, ktoré nemusia byť totožné s oficiálnymi stanoviskami KOZ SR, OZ Pracujúca chudoba a ani Asociácie sociálno-ekonomických analytikov. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu