
Vodiči sú každodenne vystavovaní absurdným situáciám, v ktorých sú šikanovaní za konanie, ktoré nenarúša plynulosť a bezpečnosť premávky, príp. kedy postihy nie sú adekvátne k nebezpečnosti ich konania. Nový zákon o cestnej premávke priniesol zmenu v tom, že za obec sa považuje akékoľvek územie od značky začiatok obce po značku koniec obce. V starom zákone bola podmienka, že súčasne musí ísť aj o zastavané územie.
Súčasný sadzobník pokút je stále viac odporúčaním materiálom, než reálnym výpočtom sadzieb pokút za jednotlivé priestupky. Dáva príslušníkom polície voľnosť v interpretácii okolností priestupku a možného postihu zaň. Vodiči sú takto často ponechaní skôr výkyvom nálady daného policajta, než objektívnemu posúdeniu situácie.
SaS vo svojom programe navrhuje zmeniť sadzobník pokút tak, že výška
pokuty za každý
priestupok bude kategorizovaná nielen podľa potenciálnej nebezpečnosti,
ale aj podľa konkrétnej nebezpečnosti konania vodiča v nasledovných
kategóriách, od najzáväznejších po najmenej závažné:
1. Porušil predpis, pričom nikoho neobmedzil, neohrozil, atď.
2. Porušil predpis a niekoho ohrozil.
3. Porušil predpis a spôsobil dopravnú nehodu.
Odstrániť šikanovanie vodičov zo slovenských ciest tým, že každá pokuta
či trest bude vo vyrovnanom pomere k nebezpečnosti konania účastníka
cestnej premávky.
Pokuty :
1. Zadefinovať zákonom zabezpečenie proti zneužitiu vozidla tak, aby
nebolo možné pokutovať vodičov za ponechanie otvoreného okienka na
vetranie, alebo otvoreného kabrioletu.
2. Vyňať plánovanie pokút z verejných rozpočtov. Vybrané pokuty budú
sústreďované v samostatnom fonde, z ktorého budú nancované
výstavby dopravných ihrísk, vzdelávacie programy a kampane na
zvyšovanie bezpečnosti.
3. Zaviesť výhradne elektronické, resp. bezhotovostné vyberanie pokút.
Touto cestou by sa zjednodušil systém represívnej časti vyberania pokút v rámci cestnej premávky.