Hoci sám Donald Trump má silný vplyv na svoju obchodnú politiku a často prijíma rozhodnutia na základe svojich vlastných inštinktov a presvedčení, tak sa obklopil podobne zmýšľajúcimi poradcami.
Kto poradil Trumpovi toto besnenie? Kto sú jeho "rádcové", ako z tej rozprávky Pyšná princezna.
Poďme si niektorých z nich predstaviť:
* Peter Navarro:
* Ako riaditeľ Úradu pre obchod a výrobnú politiku Bieleho domu bol Navarro zástancom agresívnej obchodnej politiky voči Číne a iným krajinám.
* Bol známy svojím jastrabím postojom k obchodu a verí v uplatňovaní ciel na ochranu amerického priemyslu.
* Robert Lighthizer:
* Ako obchodný zástupca USA zohral Lighthizer kľúčovú úlohu pri vyjednávaní obchodných dohôd a presadzovaní colnej politiky.
* Bol skúseným obchodným právnikom a zástanca protekcionistických opatrení.
* Wilbur Ross:
* Ako minister obchodu bol Ross tiež vplyvným hlasom v Trumpovej administratíve v otázkach obchodu.
* Podporoval clá na oceľ a hliník a ďalšie obchodné opatrenia.
Zaujímavé: jeden má rád clá, ale nemá rád Čínu, druhý je vyjednávač obchodných dohôd a treti podporuje clá na oceľ a hliník. A to sa aj v súčasnosti deje. Toľko na úvod.
V rozhovore pre stanicu CNBC vykreslil Navarro Teslu ako „montéra automobilov“ a nie ako výrobcu automobilov, čo je v rozpore s Trumpovou tarifnou politikou. "V mnohých prípadoch, ak sa pozriete do jeho texaského závodu, veľká časť motorov, ktoré dostáva, čo sú v prípade elektromobilov batérie, pochádza z Japonska a z Číny a elektronika z Taiwanu," povedal Navarro. „Rozdiel v našom a Elonovom myslení je v tom, že chceme pneumatiky vyrobené v Akrone,“ pokračoval. "Chceme, aby sa prevodovky vyrábali v Indianapolise. Chceme motory vyrobené vo Flint a Saginaw. A chceme, aby sa tu vyrábali autá."
Musk povedal, že Navarro „je skutočne debil“ v príspevku X odpovedajúcom na video s komentármi zdieľanými na platforme sociálnych médií. „To, čo tu hovorí, je preukázateľne nepravdivé,“ napísal predtým, ako Navarra v ďalšom hanlivom komentári nazval „Peter Retarrdo“.
Musk tvrdí, že Tesla má najviac áut vyrobených v Amerike a v príspevku na X dodal, že „Navarro je hlúpejší ako vrece tehál“. V ďalšom príspevku vysvetľuje, že: "Podľa akejkoľvek definície je Tesla najviac vertikálne integrovaným výrobcom automobilov v Amerike s najvyšším percentom amerického obsahu. Tesla dominuje v indexe americkej výroby Cars.com od roku 2021 na základe kritérií vrátane miesta montáže, kde sú diely vyrobené, pôvodu motora, pôvodu prevodovky a pracovnej sily vo výrobe v USA. Napriek tomu Tesla nie je imúnna voči clám, čo je realita."
„Celkový vplyv na Teslu je stále významný,“ napísal minulý mesiac na X.
Už pred sporom s Navarrom Musk naznačil svoju nespokojnosť s colnou politikou.
Analytik z technologického priemyslu Dan Ives uviedol, že Tesla je menej vystavená clám ako iní výrobcovia áut v USA, ako sú GM, Ford a Stellantis. Ale tiež tvrdil, že spoločnosť získava väčšinu svojich častí mimo USA, najmä z Číny. "Clá v ich súčasnej podobe narušia Teslu, celkový dodávateľský reťazec a jej globálnu stopu, čo bola v priebehu rokov jasná výhoda oproti rastúcim konkurentom ako BYD," povedal.
Jeffrey Sonnenfeld, dekan a profesor na Yale School of Management, ktorý minulý mesiac usporiadal stretnutie obchodných manažérov vo Washingtone, povedal, že Musk vyjadril to, čo si mnohí americkí generálni riaditelia myslia, ale zdráhajú sa verejne povedať o Trumpovej obchodnej politike.
"Sedemdesiatdeväť percent z nich uviedlo, že sa hanbia pred medzinárodnými partnermi, a 89 percent uviedlo, že nás to zbytočne dostáva do recesie a zavádzajúcej hospodárskej politiky," povedal Sonnenfeld pre BBC s odvolaním sa na prieskum uskutočnený na podujatí, ktoré organizoval.
Hovorkyňa Bieleho domu Karine Leavittová reagovala na spor medzi Muskom a Navarrom slovami: "Sú to zjavne dvaja jednotlivci, ktorí majú veľmi odlišné názory na obchod a clá" a dodala: „Necháme ich, nech si to chlapci vybavia medzi sebou.“
Trump prirovnal bolesť spôsobenú clami k užívaniu "liekov". Zdá sa však, že žiadna lyžica cukru z Bieleho domu nepomáha generálnym riaditeľom, investorom a politikom prehltnúť „liek“, o ktorom manažér hedžových fondov Bill Ackman hovorí, že by mohol spustiť globálnu „ekonomickú jadrovú zimu“.
Najnovšie správy potvrdzujú a tentoraz to nie je fáma, že Donald Trump si dal poradiť (alebo sa zľakol?) a pozastavil väčšinu recipročných ciel pre 75 krajín na 90 dní, čo by malo pomôcť v rokovaniach o obchodných bariérach. Toto pozastavenie sa netýka Číny, ktorej clo bolo naopak zvýšené zo 104% na 125% s okamžitou platnosťou. Tento krok bol zdôvodnený snahou prinútiť Čínu k rokovaniu o obchodných vzťahoch. Akcie v Spojených štátoch reagujú na toto oznámenie prudkým rastom a hlavné indexy vyskočili o 8-12%
Zdroj: CNN, BBC
Story pokračuje...