Veľa sa na Slovensku, ale aj v celej Európskej únii, rozpráva o chystanom zákaze áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Tento krok by znamenal, že po 2035 sa už takéto autá nebudú predávať. Cieľom má byť postupný prechod na elektromobily a vyššia ochrana životného prostredia. Mohli by sme polemizovať o tom, či je táto iniciatíva skutočne tak ekologická a tak efektívna, ak sa do nej zapojí len Európska únia, alebo či sme technicky schopní ju zvládnuť.
Máme tu však závažnejší problém, ktorý je o veľa bližšie a nezasiahne nás až o dvanásť rokov, ale už o dva. Nová norma Európskej komisie s názvom EURO 7, ktorá zavádza násobne prísnejšie pravidlá pre výrobu automobilov, má začať platiť už od polovice roku 2025, s dvojročným odkladom pre autobusy a nákladné vozidlá. Čo to ale pre nás v praxi znamená?
Všetci chceme žiť v zdravom prostredí a dýchať čistý vzduch. Avšak je priam životne dôležité, obzvlášť pre automobilové veľmoci akou sme aj my, aby sme našli rovnováhu medzi environmentálnou a hospodárskou politikou. V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo približne 1 milión áut, v susednej Českej republike to bolo 1,2 milióna. Automobilový priemysel zamestnáva v našich krajinách desiatky tisíc ľudí a živí nespočetne veľa domácností. Pokiaľ by sme pristúpili na súčasne pretláčané pravidlá EÚ v rámci normy EURO 7, automobilky už teraz deklarovali, že ich objem výroby by sa znížil o 300 až 400 tisíc áut ročne, čo by malo za následok masívne prepúšťanie. Tým sa to však nekončí. Náročnosť výroby, potreba nákupu nových strojov, či dokonca prestavba automobilových hál, by cenu vozidiel zdvihla v priemere o 2000 eur. Pre bežnú rodinu na Slovensku by tak bolo, prinajmenšom, náročné zaobstarať si nové auto.
Už dnes je priemerný vek vozidla na Slovensku pätnásť rokov a priemerný vek vozového parku v Európe dvanásť rokov. Po cestách tak jazdia naozaj staršie kúsky, vyrobené pod emisnou normou EURO 5, či dokonca EURO 4, ktoré sú skutočnou záťažou pre životné prostredie. Logickým riešením, by preto mohla byť práve cesta výmeny týchto starších vozidiel a podpora šrotovného na celoeurópskej úrovni. Totižto, autá vyrobené pod trinásť krát sprísňovanou normou EURO 6 sú, dá sa povedať už teraz nepomerne ekologickejšie.
Existenčný problém nevidíme iba my, ako nerealistický vníma tento plán aj Česko, Poľsko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko, Taliansko, Francúzsko a pomerne živá debata prebieha aj v Nemecku. Musíme sa postaviť v prvom rade na stranu našich vlastných občanov a národohospodárskeho fungovania štátu, zúčastňovať sa všetkých rokovaní a stáť si za svojím, faktami podloženým, názorom.