Vodca vs Zvodca Malomeštiakov II

Ak by však malo takéto malomeštiactvo byť prejavom dominantnej črty ľudskej prirodzenosti, a teda túžba po slobode len akousi úchylkou menšiny, v najlepšom prípade akejsi aristokracie ducha, ako potom vysvetliť tie krvavé ľudské dejiny, dejiny boja proti otroctvu, revolúcií a bojov za nezávislosť ? Ako interpretovať aj priam mesianistické prejavy súčasného amerického prezidenta ?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Alexis de Tocqueville by odpovedal nasledovné : « Jasne vidím ako u národov, ktoré sú zle vedené, túžba vládnuť sebe samým padá na úrodnú pôdu, lenže tento druh lásky k nezávislosti je prchavý – rodí sa len v určitých a pominuteľných príkoriach, vyplývajúcich z despotizmu. Zdalo sa, že milujeme slobodu, v skutočnosti sme len nenávideli pána. » Mimochodom, tento myšlienkový pochod nie je cudzí mnohým z tých, ktorí zažili starý režim, a pozorovali, ako sa ideály nie a nie pretaviť do skutočnosti. Akokeby vraveli : keby len tí komunisti povolili tu, ubrali tam, zlepšili tamto, trestali ono, systém by pretrval. Stačilo tú « ľudskú » tvár, a trochu pragmatizmu…Aj keby sa Tocqueville nemýlil, a národy sa vždy bili v mene niečoho, čo bolo len šľachetnou zástierkou pre ich nízke pohnútky, samotný fakt, že sa bili v mene slobody, ako šľachetnej myšlienky, predpokladá, že uznávali jej nadradený charakter. Hoc by aj nik za slobodu v skutočnosti nebojoval (ale každý zo svojej individuálnej pohnútky, alebo vo svojom osobnom záujme), samotný fakt, že bojovali v jej mene potvrdzuje, že by museli vedieť, že by to tak aspoň malo byť. Na rozdiel od blahobytu teda sloboda nemôže byť len predmetom náruživosti. V mene blahobytu sa nikomu nepodarilo zmobilizovať masy, a vrhnúť ich do boja. Boj na zabezpečenie pohodlia je totiž výsostnou záležitosťou lúpežníkov alebo žoldnierov (naša vojenská účasť na obsadení Iraku naberá v tomto osvetlení vcelku zaujimavé kontúry).Oveľa viac ako prísť na koreň podstate slobody je v tomto bode dôležité preveriť jej univerzalitu. Po francúzsky sa sloboda povie « liberté », slovíčko, ktoré ešte skôr ako z latinských « liber » a « libertatem », pochádza zo stredovekého « livreteit », čo znamenalo « libre-arbitre » - našu schopnosť slobodne sa rozhodovať. Rozhodovanie predpokladá rozum, ináč sme v doméne inštinktu, krotenia šeliem, cvičenia psov, respektíve rudimentárnej sedimentácie skúseností. Rozum, ako samostatnú, nezávislú inštanciu (teraz netvrdím, že tomu tak v skutočnosti je), ktorej podstatou je kombinovať, vyhodnocovať a, v konečnom dôsledku, rozhodovať. Akokeby bola sloboda pojem, ktorý označuje skúsenosť myslenia každého z nás, precítenie našej schopnosti myslieť. Chcieť byť slobodný akokeby znamenalo chcieť byť ako mysliaci rozum. V takom prípade by bolo pochopiteľné, prečo túžbu po slobode možno tak ľahko prekričať, prekryť inými túžbami. Avšak vždy len dočasne : v momente, keď sa človeku umožní častejšie rozmýšľať, pocit slobody sa mu vracia do povedomia. Ak sa naučí rozmýšľať hlbšie, ak začne hĺbať, začne preciťovať myslenie v celej jeho takpovediac osudovej príťažlivosti. Schopnosť myslieť – teda sloboda – je to, čo nám v našich očiach dodáva ľudskú dôstojnosť, a osobnú zodpovednosť.Ako by teda mohlo byť možné chcieť sa jej zriecť ? Ako by teda bolo možné tolerovať ľudskú neslobodu ?

Milan Jaroň

Milan Jaroň

Bloger 
  • Počet článkov:  54
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Ne pas monter bien haut, peut- tre, mais tout seul!"Edmond Rostand - Cyrano de Bergerac Zoznam autorových rubrík:  PolitikaPoetikaFilozofiaSúkromné

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu