
Všetko to začalo v sobotu 12. apríla, kedy sa na Rendezy uskutočnila brigáda. Jej cieľom bolo pripraviť výstavisko na zraz historických železničných vozidiel. Počas brigády sa napríklad natierali lavičky, vymenila si výhybka, natierali sa niektoré vozne, či stĺpy.
Ten kto sa už nemohol dočkať tohto veľkolepého podujatia, mohol staré depo Rendez navštíviť počas Noci múzeí a galérii, ktorá sa uskutočnila v sobotu 17. mája. Vtedy sa však toto výstavisko ešte pripravovalo na RENDEZ 2008.
Konečne prišiel dlho očakávaný deň D - sobota 14. júna. Presne o 9:00 sa otvoril areál výstaviska a všetci návštevníci si mohli pozrieť modelové koľajiská, či železničnú expozíciu v „Trúbkarni", kde sa počas celého dňa premietali filmy zo železničnou tematikou. Tak isto tu bol k dispozícii aj vlaky.net shop, v ktorom si záujemcovia mohli kúpiť DVD, tričká, či plagáty so železničnou tematikou.
Ráno sa ešte návštevníci nemohli dostať zblízka ku všetkým exponátom. Bolo to mu tak preto, lebo vozidlá sa pripravovali a premiestňovali na prezentáciu na točni, ktorá začínala o 10:15. Počas prezentácie povedal moderátor celého podujatia zopár informácii o exponáte, ktorý sa práve nachádzal na točni. Po skončení prezentácie sa exponáty premiestnili tak, aby si ich mohli návštevníci pozrieť a zábrany sa odstránili.
Na svoje si prišli aj milovníci histórie. O 11:00 sa totiž začal improvizovaný prepad pancierového vlaku z 2. svetovej vojny. Záujemcov, ktorí si chceli tento prepad pozrieť bolo neúrekom. Tí, ktorí majú radi promenádne koncerty si zasa prišli na svoje presne na poludnie, kedy im k obedu zahral c. k. komorný dychový orchester. Od 12. hodiny sa mohli záujemcovia povoziť na stanovišti parného rušňa, na drezine, či parnom motorovom vozni „Komárek".
35 minút po 12. odišiel mimoriadny parný vlak do železničnej stanice Podunajské Biskupice. Lístky na tento vlak sa kupovali priamo vo vlaku, vlak zastavil aj na železničnej stanici Nové mesto, ale len v smere do Podunajských Biskupíc, kde bola prestávka asi 13 minút. Záujem o mimoriadnu jazdu parným vlakom bol skutočne enormný. Aj preto sa o 16:35 uskutočnila 2. mimoriadna jazda parným vlakom. Tento krát však do železničnej stanice Petržalka. Lístky sa tak isto kupovali priamo vo vlaku a vlak stál na železničných staniciach Vajnory a Nové mesto a to iba v smere do Petržalky, kde bola niekoľko minútová prestávka.
Počas celého dňa si mohli záujemcovia kúpiť suveníry so železničnou tematikou, či občerstviť sa v stánkoch s občerstvením. Počas tohto podujatia sa si každý prišiel na svoje.
Prišiel večer a s ním aj tradičné nočné fotografovanie (začalo síce neskôr, ale oficiálne malo trvať od 20:30 do 21:30) o ktoré bol aj tento rok obrovský záujem.
Prišla nedeľa, 9. hodín ráno a areál výstaviska sa znova otvoril pre všetkých návštevníkov. Na rozdiel od soboty, kedy sa filmy so železničnou tematikou premietali takmer do 21. hodiny, v nedeľu končilo premietanie filmov niečo po 14. hodine. V nedeľu bol pre všetkých návštevníkov pripravený rovnaký program ako v sobotu, s výnimkou nočného fotografovania, ktoré sa v nedeľu nekonalo
Mali ste vidieť ten dav ľudí, ktorí s nadšením pozoroval prezentáciu prevádzky schopných vozidiel na točni (v nedeľu bola táto prezentácia aj v nemeckom jazyku), či prepad pancierového vlaku. Možnosť nahliadnuť do kabíny rušňovodiča tak isto prilákala veľa ľudí. Bodaj by nie, veď dostať sa do kabíny rušňa a ešte k tomu aj parného, je dnes už takmer nemožné. Komu bolo už veľmi teplo, občerstvil sa v nejakom stánku s občerstvením a zašiel do „Trúbkarne", kde sa po celý čas premietali filmy s tematikou železníc. Môžem Vám povedať, že si bolo z čoho vyberať. Svedčí o tom aj fakt, že sa naraz premietali 2 filmy a ani raz sa nestalo, že by v hale nebolo ani jedného človeka pozerajúce tieto filmy. Koho už pozeranie filmov omrzelo, pozrel si expozíciu železničnej techniky inštalovanú v tejto hale.
Návštevníkom sa určite oplatilo ísť aj do Hlavnej budovy. Tam boli pre nich pripravené dve modelové koľajiská, či predaj železničných suvenírov. Mňa osobne fascinovalo modelové koľajisko, ktoré znázorňovalo areál starého depa Rendez z konca 50. rokov minulého storočia.
Len čo návštevník vyšiel z budovy a prešiel niekoľko koľají, uvidel usmiatych ľudí, ktorí sa práve viezli na drezinke, či malom autíčku Waršava. Obrovský záujem bol nepochybne aj o nákup suvenírov. Tie ste si mohli kúpiť nielen v Hlavnej budove a „Trúbkarni", ale aj vo vozňoch s modelovým koľajiskom, či v rôznych stánkoch v rámci areálu. Na výstave sa predávali rôzne suveníry. Od obyčajných pohľadníc cez pexeso, puzzle, DVD, šiltovky, tričká až po železničné modely.
Ako by to bolo, keby na výstave nebolo ani jedno modelové koľajisko. Na Rendeze ich bolo hneď niekoľko. Pred vstupom do hlavnej budovy, v ktorej sa nachádzali dve takéto koľajiská, návštevníkov upútalo koľajisko s Čiernohorskou železničkou. Na konci vlakovej súpravy, ktorá jazdila po koľajniciach bol malý nákladný vozeň do ktorého mohli návštevníci, najmä deti, hodiť nejaké drobné mince. Ďalšie modelové koľajiská sa nachádzali v železničných vozňoch nachádzajúcich sa na pravej strane areálu. V prvom vozni, modrej farby, ktorý pôvodne slúžil ako poštový vozeň sa nachádzal klub železničných modelárov z Bratislavy. Tí mali pre návštevníkov pripravené modelové koľajisko s Bratislavským okruhom. Týchto modelárov určite dobre poznáte, lebo tento vozeň majú v bratislavskom múzeu dopravy. V ďalších dvoch vozňoch boli modelári z Nových Zámkov a Popradu. Kto ich chcel podporiť, mohol im do kasičky vhodiť malý finančný príspevok.
Na výstave však boli aj ďalšie tri výnimočné vozne. V prvom bola inštalovaná výstava fotografii, v druhom bola inštalovaná železničná technika a v treťom bola inštalovaná história predaja cestovných lístkov. K dispozícii bol aj reštauračný vozeň, ktorý lákal návštevníkov zaiste skvelým občerstvením.
Za budovou trúbkarne sa v ľavej časti areálu nachádzala záhradná železnica na ktorej sa mohli návštevníci povoziť. Záujemcov bolo veľmi veľa.
Na výstave boli prezentované tieto vodzidlá:
- Parný rušeň 331.037
- Parný rušeň 422.0108
- Parný rušeň 464.001
- Parný rušeň 475.196
- Parný rušeň 477.013
- Parný rušeň 486.007 - Zelený Anton
- Parný rušeň 556.036
- Dieselhydraulický motorový vozeň M 240.039
- Dieselhydraulický motorový vozeň M 240.042
- Dieselhydraulický motorový vozeň M 262.007
- Dieselelektrický motorový vozeň M 247.004 - Modrý šíp
- Dieselmechanický rušeň T 211.0823
- Dieselhydraulický rušeň T 44.0060
- Dieselhydraulický rušeň T 444.1028
- Dieselelektrický rušeň T 466.0254
- Dieselelektrický rušeň T 678.012
- Dieselelektrický rušeň T 679.019
- Dieselelektrický rušeň T 697.1168 - Sergej
- Osobná motorová drezina Warszawa DMV 73-014
- Nákladná motorová drezina Tatra Vm 52029
- Parný rušeň 310.097
- Parný rušeň 310.433
- Parný rušeň 555.3008
Z hosťujúcich vozidiel sa na výstave zúčastnili tieto vozidlá:
- Parný motorový vozeň M 124.001 - komárek (Národné
technické múzeum Praha)
- Parný rušeň 475.179 (ČD)
- Dieselelektrický rušeň T458.1141
- Parný rušeň 424.207 (MÁV)
- Dieselmechanický motorový vozeň „Arpád" (MÁV)
- Parný rušeň 498.022 (ČD)
- Parný rušeň 310.23 (Rakúsko)
Okrem slovenských železničných klubov sa na tomto podujatí už tradične zúčastnili aj železničné kluby z Česka, Rakúska i Maďarska.
Do areálu výstaviska sa záujemcovia mohli dostať historickými motorovými vlakmi, ktoré premávali od 9. do 18. v hodinových intervaloch medzi Hlavnou stanicou a a Renedzom. Dopravu na výstavu zabezpečovali aj historické električky z centra mesta - od Hotela Carlton do Rače, po trase linky číslo 11 (38 + 135 - v sobotu, T2 - po oba dni) v 60. minútovom intervale v sobotu a v 80. minútovom intervale v nedeľu. Na zastávke Detvianska bol zabezpečený prestup na historický autobus Ikarus 280 (prímestský typ), ktorý odviezol návštevníkov k areálu výstaviska. Električky zastavovali na každej zastávke, autobus stál iba na Čachtickej a na Východnom. Posledné odchody historickej električky z centra mesta boli len po ŽST Vinohrady. Posledný odchod historického Ikarusu 280 z Rendezu - o 17:10 pokračoval z Rače do Vozovne Petržalka s prepravou prípadných záujemcov. Historické vozidlá MHD i historické motorové vlaky premávali bezplatne po celý víkend.
Hoci bol 10. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel pomerne dobre pripravený, predsa len sa na ňom vyskytli drobné nedostatky. V prvom rade to bola oneskorená informovanosť návštevníkov výstavy o tom, že na výstavu sa môžu dostať aj historickými vozidlami MHD. Na internete to bolo uverejnené na poslednú chvíľu a moderátor na výstave premávku historických vozidiel MHD ani nespomenul. Ďalší nedostatok sa ukázal v nedeľu podvečer. Mimoriadny parný vlak do železničnej stanice Petržalka mal odchod o 16:35 a do areálu výstavy sa vrátil o 18:10. Paradoxom je, že moderátor ukončil výstavu cca o 17:30 a posledný motorový vlak na Hlavnú stanicu odišiel cca o 17:45 (posledný historický autobus odišiel už o 17:10). Všetci, ktorí sa teda rozhodli absolvovať mimoriadnu jazdu parným vlakom, po príchode do areálu videli len postupné spratávanie po výstave a do mesta sa museli dostať bežnými spojmi MHD.
Z Rendezu by sa postupom času malo stať veľké železničné múzeum. Je správne, že sa bude nachádzať práve v tejto lokalite, lebo Rendez bol v minulosti železničiarskou kolóniou. Dočítať sa o tom môžeme v knihe, ktorá by sa už mala nachádzať v predaji. Je preto smutné, že toto podujatie nebolo podporované ani hlavným mestom, a ani bratislavským kultúrnym a informačným strediskom.
Ak ste sa na 10. zraze historických železničných vozidiel nemohli zúčastniť, nezúfajte. Už o rok tu máme 11. ročník tohto prekrásneho víkendového podujatia.
Nuž a čo povedať na záver? Mojim snom je mať doma aspoň malé modelové kolajisko (s výhybkami, malou staničkou, osobným, nákladným i motorovým vlakom). Zatiaľ si ho však nemôžem s finančného hľadiska dovoliť. Preto by ma veľmi potešilo, keby sa našiel niekto, kto by tento môj sen podporil. Verím, že sa mi raz môj sen splní, rovnako ako sa splní sen nadšencov železničnej dopravy, aby sa z Rendezu stalo veľkolepé železničné múzeum.