Zákon o " Registri užívacích vzťahov k pozemkom " je veľmi zlý a nemá obdobu v histórii slovenského pozemkového práva.

Pri tomto zákone by mal byť v strehu každý malý, stredný a rodinný farmár, ak nechce prísť o právo užívať svoju pôdu.

Zákon o " Registri užívacích vzťahov k pozemkom " je veľmi zlý a nemá obdobu v histórii slovenského pozemkového práva.
Možno už o pár rokov uvidíme na našej poľnohospodárskej pôde namiesto ovocia, zeleniny a zemiakov, iba pšenicu, repku a kukuricu a takúto veľkú poľnohospodársku techniku. (Zdroj: Roľnícke noviny)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Vrátia sa po rokoch bitky na naše polia a prevezmú malí farmári spravodlivosť do vlastných rúk v zápase o svoju pôdu?  

V utorok 23.9.2025 budú poslanci NR SR hlasovať v prvom čítaní o zákone, ktorý vojde do histórie ako hanba legislatívcov ministerstva pôdohospodárstva, ktorá sa nebude dať zmyť inak, iba zrušením tohto zákona. Samotná rozprava v NR SR prešla bez väčšieho záujmu opozície, pričom časť opozície chce tento chrapúnsky zákon dokonca podporiť.

V prípade schválenia tohto zákona by mali farmári okamžite podať ústavnú sťažnosť na Ústavný súd, pre porušenie ich ústavných práv.

Aká je pravda a prečo tak rýchlo predložil minister Takáč do NR SR návrh Zákona o užívacích vzťahov k pozemkom ?

Zavedenie Registra užívacích vzťahov sľúbila Európskej komisii vláda SMER-u  v roku 2019 potom, ako sme dostali z Európskej komisie  ( EK ) historicky najvyššiu pokutu vo výške viac ako 50 mil. EUR za nejasnosti pri preukazovaní právneho titulu k pôde pri poberaní dotácii z priamych platieb.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bolo v období farmárskych nepokojov a  bitiek na poliach, ktoré vyvrcholili najväčšími štrajkami farmárov po celom území Slovenskej republiky.

Samozrejme sa na to Gabriela Matečná ako ministerka vykašlala a SR hrozili ďalšie sankcie a problémy s vyplácaním priamych platieb.

 V roku 2021 EK upozornila Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR na nečinnosť pri zavedení Registra užívacích vzťahov. Bolo to v období schvaľovania Akčného plánu v rámci transformácie PPA na získanie trvalej akreditácie PPA, ako dôsledok prepuknutia známej úplatkárskej kauzy Dobytkár.

V schválenom Akčnom pláne, ktorý odobrila EK bolo dohodnuté, že MPaRV SR do roku 2023 pripraví zákon o Registri užívacích vzťahov a najneskôr v roku 2024 po dohode s EK budú odstránené všetky jeho nedostatky.

SkryťVypnúť reklamu

Register užívacích vzťahov po dohode s EK mal byť spustený do ostrej prevádzky najneskôr v roku 2025. 

Bol som šokovaný z vystúpenia ministra pôdohospodárstva Richarda Takáča v NR SR, keď sa v záverečnom slove hrdil tým, že to sú ONI, ktorí konečne chcú urobiť poriadky v Registri užívacích vzťahov k poľnohospodárskej pôde a nezabudol aj na naučenú pesničku o neschopnosti tých, ktorí boli pred ním.

SkryťVypnúť reklamu

Aká je pravda ?

V roku 2023 vtedajšie MPaRV SR pripravilo a prenechalo Zákon o registri užívacích vzťahov, odsúhlasený EK, dnešnému vedeniu MPaRV SR. Stačilo ho podať do podateľne NR SR. Avšak minister Takáč ho odmietol a výsledkom je tento dnešný narýchlo a veľmi zle napísaný zákon, ktorý bol pripravovaný pod tlakom z EK. Pokiaľ bude schválený v dnešnej podobe, tak vojde do legislatívnej histórie ako jedna hanba legislatívcov ministerstva pôdohospodárstva, ktorá sa nebude dať zmyť inak, iba zrušením tohto zákona.

SkryťVypnúť reklamu

Som presvedčený, že tento zákon zmetie zo stola nielen EK, ale nepodpíše ho ani prezident republiky Peter Pellegrini a v prípade podania na Ústavný súd bude zrušený pre zjavnú protiústavnosť minimálne v troch ustanoveniach.

Výsledkom dnes predloženého zákona do NR SR nebude funkčný a transparentný prehľad o tom, či poberateľom dotácii na pôdu je naozaj ten, kto vlastní pôdu, alebo má oprávnenie na užívanie poľnohospodárskej pôdy. Ani to nebude nástroj na odstránenie  chaosu na poliach, odstránenie dvojitej deklarácie ( tzv. križovania ) a bitiek na poliach.  

Výsledkom schválenia predloženého  návrhu zákona o Registri užívacích vzťahov bude vytvorenie právneho stavu, kedy úzka skupina jednotlivcov a finančných skupín bude môcť legálnou cestou, v zmysle platného zákona ovládnuť väčšinu poľnohospodárskej pôdy na území SR. Budú tak môcť poberať skoro až neobmedzené platby na plochu. Prípadne predať poľnohospodársky podnik aj s užívacím právom k pôde niekomu, kto dobre zaplatí a môže to byť akákoľvek firma aj zo zahraničia. Takto ľahko a legálnou cestou môžeme prísť o obrovské hektáre poľnohospodárskej pôdy v najúrodnejších častiach Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

Ak si niekto preštuduje tento zákon ( nie dôvodovú správu ) a aspoň trochu rozumie pravidlám pozemkového práva a podmienkam pre regulárne prideľovanie dotácii na pôdu, tak musí pochopiť, že je šitý na úzku skupinu ľudí, ktorá má záujem ovládnuť nakladanie s poľnohospodárskou pôdou na území SR. 

A teraz k obsahu zákona.

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka predložilo do parlamentu zákon, na základe ktorého by sa mal zriadiť na Slovensku elektronický systém užívacích vzťahov k pozemkom, ktorý by  mal slúžiť ako podklad k vyplácaniu dotácii na pôdu. Inak povedané, ak budete v registri vedený ako užívateľ a budete vedený ako aktívny farmár (poľnohospodár), tak sa Vám na každý hektár vyplatí príslušná dotácia. Čím viac hektárov, tým viac peňazí.

Ak nie ste v registri užívacích vzťahov k pozemkom, dotácie nedostanete.

Toto by bolo v poriadku, pokiaľ by tento zákon bol nastavený v prospech skutočných poľnohospodárov a pokiaľ by sa do registra dostali len skutoční aktívni farmári, ktorí majú skutočný záujem o zvyšovanie poľnohospodárskej produkcie, potravinovej bezpečnosti štátu a rozvoj vidieka a pokiaľ by návrhom zákona neboli porušované ústavné práva farmárov.

Veď nie je nijakým tajomstvom, že v produkcii potravín sme  štátom, ktorý je extrémne závislý na dovoze potravín zo zahraničia a naša sebestačnosť je tak nízka, že pokiaľ by sme nedovážali tie potraviny zo susedných štátov, tak 6-7 ľudia z desiatich by museli trpieť hladom, lebo my nie sme schopní vyprodukovať viac ako 40% potravín.

Tento zle pripravený zákon ešte zhorší dnešný stav z hľadiska prístupu k pôde a to nielen pre poľnohospodárov, ale aj pre ostatných, ktorí vyvíjajú aktivity na našom slovenskom vidieku, napríklad prevádzkujú športoviská na pasienkoch, na ktoré sa vyplácajú dotácie, kde sa v lete vykonáva poľnohospodárska činnosť a v zime sa napríklad lyžuje.

V čom je problém ?

Register užívacích vzťahov by mal byť jediný oprávnený register na poberanie dotácii. Dotácie môže získať iba ten, kto je zapísaný v registri. Takto zapísaný užívateľ rozhoduje prakticky o tom, aká činnosť sa bude vykonávať na danej parcele. Aj keď ju vlastní niekto iný.

Čiže ak napríklad je to lúka, kde je dnes nejaké športové stredisko a v registri bude zapísaný niekto, kto nebude súhlasiť s tým, aby sa na danom pozemku lyžovalo, sánkovalo, lebo je to vedené ako pasienok, tak Vám jednoducho zakáže prístup na „ jeho „ pozemok.

Alebo Vám nedovolí pásť Vaše ovce, lebo sa tak rozhodne, aj keď ste vlastníkom pozemku.

Zákon pojednáva o niečom a núti Vás do niečoho, čo nemá oporu v právnom systéme Slovenskej republiky.

Na Slovensku NIE JE dnes právne definovaný pojem „ UŽÍVACÍ VZŤAH K POZEMKOM „  ani „ UŽÍVACIE PRÁVO K POZEMKOM „ako jednotný právny inštitút

Nariadením vlády SR č. 342/2014 Z. z. bol  definovaný užívací vzťah k pôde a zaviedla sa povinnosť mať k pôde preukázaný užívací vzťah žiadateľa pri poberaní priame platby. Nariadenie vlády 342/2014 bolo zrušené 14. decembra 2022.

NR SR v štvrtok prerokovala a pravdepodobne v utorok schváli zákon v prvom čítaní o niečom, čo právne neexistuje

 

Ktoré sú zásadné problémy schvaľovaného zákona !

Problém č. 1. – vlastníctvo k pozemku ešte neznamená, že ho budete aj užívať a poberať dotácie, lebo ak si niekto Vaše pozemky zapíše do registra ako prvý, dotácie budú jeho.

-            Aj keď  ste vedený v katastri ako vlastník pozemku a máte list vlastníctva, tak to nestačí, pretože register má na účely vyplácania podpôr prednosť pred Katastrom nehnuteľnosti.  Ak do 60 dní nebudete schopní preukázať svoje právo k pozemkom, bude ich užívať a dotácie bude poberať ten, kto sa zapíše do registra ako prvý.

-            Ani jeden poľnohospodár neprežije dlhšiu dobu bez dotácii. A nepomôže mu ani súd, lebo ten trvá roky a Vy na preukázanie svojich práv v zmysle zákona máte IBA 60 dní. V Katastri nehnuteľnosti síce budete vedený ako vlastník, ale to je tak všetko.   

Zjavne sa tu jedná aj o porušenie ústavných práv vlastníka pozemku.

Problém č. 2. Podáte podnet na, políciu, alebo na súd, že niekto Vám neoprávnene užíva a poberá dotácie na Váš pozemok.

-            Ak by aj prišla polícia na pole, tak máte smolu. V zmysle tohto zákona – „ Údaje o užívaní pozemku zapísané v registri nie je potrebné preukazovať pred orgánmi verejnej moci, ani polícii. A ak náhodou fyzicky napadnete registrovaného užívateľa, lebo si chránite svoj majetok, VY budete mať problém so súdom.

Tento  zákon sa riadi porekadlom, „ kto prv príde, ten prv melie „, alebo ešte lepšie vystihuje tento zákon rímska veta "Abducet praedam, qui discovery prior" ("Korisť patrí tomu, kto na ňu skôr natrafil"),

Problém č.3. Autorizácia pri žiadosti o zápis užívacích práv k pozemkom – úplne absurdum, ktoré minister Takáč obhajuje požiadavkou zo strany EÚ. Nie je to pravda.

-            Ďalšie, zjavne protiústavné ustanovenie. kde ide o neprimerané obmedzenie vlastníckeho práva, narušenie princípu rovnosti a prístupu k orgánom verejnej moci.

-            Ak si chcete zapísať užívacie právo k pozemku do Registra užívacích vzťahov, Vašu žiadosť musí autorizovať advokát, pričom jeho úlohou nebude kontrolovať obsahovú a vecnú správnosť údajov uvedených v žiadosti. Jeho úlohou, za ktorú si dobre zaplatíte je administratívna kontrola, či Vaša žiadosť obsahuje tie tabuľky a tie prílohy, ktoré od Vás požaduje štát. Malý farmár, ktorý má problém kúpiť si naftu, sa radšej vzdá dotácii, alebo skončí s farmárčením, ako by mal zaplatiť kopu peňazí za formálny podpis. A MOŽNO AJ O TO IDE !!!!

Problém č. 4. Proti vykonaniu zápisu údajov do registra nie je možné podať odvolanie, ani mimoriadny opravný prostriedok.

-            Čiže to, čo zapíše úrad, musí je pravda a nikto sa nemôže voči zápisu odvolať

-            Ďalšie, zjavne protiústavne ustanovenie - v Ústave Slovenskej republiky je zakotvené právo občanov na ochranu pred nezákonnými rozhodnutiami štátu. Avšak tento zákon Vám dáva šancu sa brániť IBA 60 dní. Zákon nepripúšťa stav, aby zápis bol preskúmaný správnym súdom a vrátil stav registrácie k pozemkom do pôvodného stavu, čiže do stavu pred registráciou.

Problém č. 5. Sporné zápisy - vaše pozemky, ktoré máte vo vlastníctve, alebo v nájme už má zapísané niekto iný.

-            Ak podávate žiadosť o register prenajímaných , alebo vlastnených pozemkov a tieto Vaše pozemky sú už registrované na iného užívateľa ( tzv. križovanie ) , máte 60 dní na to, aby ste preukázali svoje práva k pozemkom. Ak do 60 dní to nestihnete, tak definitívne získa užívacie právo na pozemok ten, kto si ich zapísal, ako prvý.

-            Takto si môžete ak ste šikovný zapísať aj pol Slovenska !!!

-            PROTI ROZHODNUTIU O ZAMIETNUTÍ NÁVRHU NA ZÁPIS A VÝMAZ ÚDAJOV Z REGISTRA SA NEMOŽNO ODVOLAŤ A NEMOŽNO PODAŤ MIMORIADNY OPRAVNÝ PROSTRIEDOK. – čiže ak si nevybavíte na úrade do 6O dní, že Vy ste ten oprávnený užívateľ pozemku a nie ten, ktorý si VYBAVIL zápis ako prvý, máte smolu.

-            Na riešenie Vašich pozemkových práv Vám ostáva iba lampáreň.

Problém č. 6. – Riešenie sporov a prístup k informáciám.

-            Ak niekto účelovo požiada o zápis, môže to byť aj preto, aby zistil výšku nájmov za prenajaté pozemky, ktoré má záujem získať. Nahliadnutím do spisu získa všetky informácie o prenajímateľoch a o výške nájmu. Neskôr osloví prenajímateľa a ponúkne viac. Slušne a bez bitiek zničí konkurenciu na pozemkoch o ktoré ma záujem. Výška nájmu je totiž povinný údaj, bez ktorého Vás nezapíšu do registra.

Zákon je účinný až od roku 2028 a prvé žiadosti sa budú podľa tohto zákona predkladať až v roku 2029.

-            PREČO NIE SKÔR?

-            MÁ TO SÚVISLOSŤ S VOĽBAMI V ROKU 2027 , PRÍPRAVOU URČITÝCH SKUPÍN NA PREVZATIE KONTROLY NAD POĽNOHOSPODÁRSKOU PÔDOU NA SLOVENSKU ?

-            ALEBO NEVEDIA, AKO TO MAJÚ UROBIŤ A NECHAJÚ REGISTER NA NOVÚ VLÁDU, ABY NAPRAVILA VŠETOK TEN CHAOS, KTORÝ TERAJŠIE MINISTERSTVO ZANECHÁ PO SEBE ?

S najväčšou pravdepodobnosťou sa jedná o zákon, ktorý má zabrániť tomu, aby nám Európska komisia neodobrala akreditáciu, resp. aby nám nestopla možnosť čerpania dotácii z I. piliera z prostriedkov EÚ. Jedná sa o stovky miliónov EUR ročne. Týmto narýchlo napísaným zákonom chce predkladateľ iba evidentne zakryť neschopnosť MPaRV SR a narýchlo zosúladiť chaos s pravidlami, ktoré platia vo všetkých štátoch EÚ. Alebo sa ním sleduje niečo oveľa horšie......?

 

Ak mám byť úprimný, tak som očakával väčšiu pozornosť a aktivitu zo strany všetkých poľnohospodárskych zväzov a združení.

Evidentne strach je silnejší pán, ako obava zo straty práv k svojim majetkom.

MVDr. Jaroslav Karahuta - bývalý poslanec a predseda Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.

Jaroslav Karahuta

Jaroslav Karahuta

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  128x

Veterinár -potravinár - poľnohospodár so skúsenosťami doma ale aj v zahraničí. Moja priorita : Potravinová sebestačnosť Slovenska Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Anna Brawne

Anna Brawne

113 článkov
Martin Sukupčák

Martin Sukupčák

121 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

302 článkov
Igor Pogány

Igor Pogány

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

330 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu