Možno hlavným problémom je nezáujem našej spoločnosti a štátu o vzdelávanie. Slovenské vysoké školstvo (ale aj celé školstvo) je výrazne podfinancované. Percento z HDP, ktoré u nás ide do vzdelávania je skoro o polovicu nižšie ako je priemer v Európskej únii.
Navyše ešte aj to málo peňazí sa rozdeľuje podľa mňa nevhodným spôsobom. Na Slovensku je hlavným kritériom pre získanie financií počet študentov, ktorí študujú na danej škole. Teda nerozhoduje KVALITA vzdelávania, ale KVANTITA študentov.
Aj preto za posledných 10-15 rokov na Slovensku vzniklo množstvo nových univerzít, vysokých škôl. Môžeme povedať, že univerzita je už skoro v každom okresnom meste a dnes už skoro každý študuje na vysokej škole.
Mohli by sme sa radovať, že sa nám takto rapídnym spôsobom zvýši počet vysokoškolsky vzdelaných ľudí. Problémom však je, že kvalita týchto nových univerzít, a tým aj jej absolventov, rapídne klesá.
Koho za to viniť? Samotné vysoké školy? Tie sa správajú trhovo. Príjmu viac študentov (bez ohľadu na to akých), viac financií dostanú.
Kedysi bol problém dostať sa na štúdium na vysokú školu. Maturanti robili náročné prijímacie skúšky a na štúdium sa dostali zväčša len tí najlepší. Dnes drvivá väčšina vysokých škôl prijíma študentov bez prijímacích pohovorov, teda prijímajú každého, kto sa prihlási (na súkromných VŠ, kto sa prihlási a je ochotný platiť). Dokonca stávajú sa aj také situácie, keď študent, ktorému sa nepodarilo zmaturovať na prvýkrát, je podmienečne prijatý na vysokú školu aj bez maturitnej skúšky.
Som rád, že dnes má každý mladý človek možnosť študovať na vysokej škole. Ale ako môže mladý človek, ktorý horko-ťažko zvláda (resp.nezvláda) nároky stredoškolského štúdia, úspešne zvládnuť vysokú školu? To neviem.
Mali by sme zmeniť prístup študentov, ktorí častokrát dopredu vedia, že tomu, čo študujú, sa nikdy venovať nebudú a študujú len kvôli diplomu.
Inak z vysokých škôl a univerzít urobíme len fabriky na vysokoškolské diplomy.
Ak nechceme, aby naše (vysoké) školstvo upadalo čoraz hlbšie a hlbšie, mali by sme všetci zmeniť prístup a zamerať sa hlavne na KVALITU vzdelávania. Lepší je totiž menší počet ľudí s akademickým titulom, ale kvalitných ako naopak.