Meta – investícia do vízie zakladateľa

Firma zmenila svoje meno z Facebook na Meta Platforms. Po posledných výsledkoch zmazali jej akcie 230 mld USD z hodnoty.

Meta – investícia do vízie zakladateľa
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Spoločnosť Meta alebo celým názvom Meta Platforms (FB), patrí medzi najhodnotnejšie spoločnosti na svete. Určite ju ale všetci poznajú hlavne pod starým menom Facebook, ktorého sa vzdala 28. októbra 2021. Nový názov by mal poukazovať na víziu budúcnosti, ktorú spoločnosť vidí práve v takzvanom metaverze. Čo to je a čo to znamená pre investorov si vysvetlíme práve v tomto článku.

 

Obrázok blogu

Zdroj: Seeking Alpha

 

Platformy gigantických rozmerov

Väčšina z nás je používateľom minimálne jednej z platforiem, ktoré patria pod správu Meta Platforms a ak nie, tak určite každý pozná aspoň z počutia Facebook alebo Instagram. Aktuálne má Meta vo svojom portfóliu až 4 sociálne siete, kde počet používateľov, ktorí sú aktívni aspoň raz za mesiac presahuje 1 miliardu. Medzi tieto platformy patria Facebook, WhatsApp, Messenger a Instagram. Presné čísla sú uvedené na obrázku zo štatistického webu Statista. Podľa údajov k. 29. októbru 2021 navštevovalo aspoň jednu z týchto platforiem spolu 3,6 miliárd používateľov, čo je takmer polovica populácie Zeme.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vzhľadom na to, že Mete sa stenčujú možnosti ďalšieho rastu počtu užívateľov, neostáva jej nič iné, len sa obzerať po nových zdrojoch príjmov a popritom pracovať na čo najlepšom monetizovaní súčasných užívateľov.

Obrázok blogu

Zdroj: Statista

Metaverzum 

Firma v marci roku 2014 kúpila firmu Oculus za 2 miliardy USD. Produktom tejto spoločnosti je headset na virtuálnu realitu Oculus Quest 2. Na tomto zariadení môžete hrať hry vo virtuálnej realite, sledovať obľúbené streamovacie platformy ako YouTube alebo Netflix. Tiež sa tu môžete venovať mnohým iným aktivitám ako sú prehliadky známych lokalít na svete, prípadne cvičiť s virtuálnym fitness trénerom.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Zdroj: techcrunch

Meta taktiež vyvinula platformu Horizon, ktorá obsahuje rôzne virtuálne svety. Práve v metaverze vidí firma na čele s jej zakladateľom Markom Zuckerbergom najväčšiu príležitosť do budúcnosti. Aby ale spoločnosť dosiahla v tomto smere úspech, je potrebné vyvíjať celkové prostredie súčasne s hardvérom, ktorý musí byť dostatočne kompaktný a extrémne výkonný, aby sa vošiel do headsetu a zároveň poskytoval realistickú simuláciu. Vzhľadom na komplexnosť takéhoto vývoja bude musieť Meta vynaložiť desiatky miliárd dolárov. Na nedávnej prezentácií nám firma predstavila svoju víziu metaverza a virtuálnej reality. Podľa Mety sa bude možné preniesť kamkoľvek, napríklad ísť si zahrať poker s priateľmi v beztiažovom stave, zdieľať virtuálne 3D umenie, kde obrazy nebudú len maľby na plátne, ale budú v priestore. Meta rozdelila platformu Horizon na niekoľko rôznych subplatforiem.

SkryťVypnúť reklamu

Prvou je Horizon Home, kde sa jedná o virtuálny byt, prípadne dom. Podľa predstáv Mety bude mať každý jeden užívateľ takýto vlastný súkromný priestor, do ktorého bude môcť pozvať svojich priateľov a známych rovnako ako do svojho fyzického príbytku. Ďalšou časťou je Horizon Worlds, ktorý otvorí priestor vašej kreativite. Jeho súčasťou by mali byť rôzne svety, ktoré si vytvoríte vy sami a budete ich navštevovať spolu so svojimi priateľmi. Meta nezabudla ani na prácu v metaverze. Užívateľovi sa tu bude snažiť poskytnúť ideálne prostredie na prácu, kde sa bude stretávať so svojimi kolegami a zároveň ušetrí čas a financie spojené napríklad s dopravou.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Zdroj: protocol

Meta Platforms sa taktiež rozhodla predstaviť drahšiu a pokročilejšiu alternatívu k zariadeniu Oculus Quest 2 headset, ktorého vývoj sa zatiaľ nazýva Project Cambria. Tento headset bude schopný zobrazovať realistické výrazy tváre. Avatari v ňom budú mať realistické odtiene pokožky, čo do veľkej miery zvyšuje realistickosť celého prostredia. Project Cambria bude taktiež umožňovať kombináciu virtuálnej reality a okolitého prostredia, napríklad formou virtuálnych monitorov. Headset by mal obsahovať všetky najmodernejšie technológie a mal by byť prémiovejšou alternatívou k headsetu Quest 2, prípadne k budúcemu headsetu Quest 3.

Ďalšie investície 

Spoločnosť sa sústreďuje taktiež na ďalšie aspekty svojho biznisu. Začiatkom tohto roka oznámila, že ukončila prvú fázu testovania superpočítača, ktorý by mal byť najrýchlejším superpočítačom na svete. Jeho využitie by malo pomáhať pri vývoji umelej inteligencie a efektívne odhaľovať nenávistné prejavy a škodlivý obsah, s čím ma Meta veľké problémy.

Firma taktiež zamestnala viac ako 20 000 nových zamestnancov, ktorí by mali pomáhať firme urýchliť rozvoj. Meta sa rozhodla ísť cestou preplácania kvalitných zamestnancov od konkurencie. To potvrdil napríklad aj Apple, ktorý avizoval, že mu Meta „ukradla“ zamestnancov a zároveň oznámil aj zvýšené výdavky na vyplácanie prémií, z dôvodu  udržania si aktuálnych pracovníkov.

Výsledky za posledný kvartál 

Posledné výsledky firmy Meta Platforms spôsobili obrovský pokles akcií firmy. Dokonca sa jednalo o najväčší historický pokles vyjadrený v absolútnej hodnote, kedy firma odpísala viac ako 230 miliárd USD zo svojej trhovej kapitalizácie. Za tento pokles je zodpovedný najmä výhľad na budúci kvartál, v ktorom firma očakáva rast tržieb v rozmedzí 3% až 11%. Za tento nízky rast sú okrem iného zodpovedné nastavenia súkromia na zariadeniach Apple, ktoré nezdieľajú dáta s platformami spoločnosti Meta Platforms. Toto má za následok zhoršenie cielenia reklám naprieč platformami. Ďalej bol spomínaný aj bleskový rast spoločnosti TikTok, ktorá odoberá čas (screentime) strávený sledovaním obsahu na platformách Mety smerom k TikTok-u. Taktiež sociálna sieť Facebook utrpela prvý pokles počtu denne aktívnych používateľov a to o 1 milión z 1,93 miliardy na 1,929 miliardy. Firma ďalej spomenula aj problém s monetizáciou Reels-ov (krátkych videí do 60 sekúnd). Taktiež ale oznámila, že na tomto probléme pracuje a mal by byť vyriešený v priebehu niekoľkých kvartálov. Firma sa rozhodla oddeliť svoj reklamný biznis od virtuálnej reality, a teda reportuje aj celkové výsledky za virtuálnu realitu. Tieto výsledky vôbec neboli dobré, pretože dosiahli kvartálnu stratu 3,3 miliardy USD.

Firme sa podarilo dosiahnuť tržby 33,67 miliárd USD, čo bol kvartálny rekord, ktorý prevýšil očakávania analytikov o 230 miliónov USD.

Obrázok blogu

Zdroj: Kvartálne výsledky spoločnosti

Čistý zisk dosiahol výšku 10,29 miliárd USD, čo predstavuje 3,67 dolára zisku na akciu. Meta tu minula očakávania analytikov o 0,16 centa na akciu. Práve sem sa preniesli zvýšené náklady na vývoj metaverza.

Obrázok blogu

Zdroj: Kvartálne výsledky spoločnosti

Vynára sa otázka, či sa rast Meta Platforms naozaj dramaticky spomalil, prípadne úplne zastavil. Odpoveď nám môžu poskytnúť výsledky za celý rok a nielen za jeden kvartál. Príjmy medzi rokmi 2020 a 2021 rástli z 85,97 miliárd na 117,93 miliárd USD, čo predstavuje 37%-ný rast. Napriek zvýšeným nákladom rástol aj čistý zisk z 29,15 miliárd na 39,37 miliárd USD, čo predstavuje 35%-ný rast. Taktiež zisk na akciu (EPS) zaznamenal rast z 10,09 USD na 13,77 USD (rast 36%). Analytici očakávajú rast tržieb a ziskov ďalších rokoch v rozmedzí 10% až 20% ročne.

Firma ďalej spätne odkúpila akcie v hodnote 44,81 miliárd USD, z toho v poslednom kvartáli 19,18 miliárd USD. Takto načasované rozhodnutie sa spätne nejaví ako najšťastnejšie, vzhľadom na veľký cenový pokles akcií. Na druhej strane, firma má stále k dispozícií 39,79 miliárd na spätné odkupy a predpokladám, že veľkú časť z nich použije práve v tomto kvartáli.

  

Valuácia

Rok 2021 bol z pohľadu tržieb ďalším dobrým rokom, kedy tržby rástli medziročne vysoko nad 20% a Meta si udržala tento dlhodobý trend aj napriek astronomickej výške tržieb v absolútnej hodnote. Oproti roku 2016 sa podarilo firme navýšiť tržby viac ako štvornásobne.

Obrázok blogu

Zdroj: vlastné spracovanie, mld. USD

Podobný vývoj ako pri tržbách dosahuje firma aj pri čistých ziskoch, kedy môžeme vidieť stabilný rast až na jedno zakopnutie v roku 2019 spojené s veľkým škandálom známym pod názvom Cambridge Analytica. Vtedy musela firma zaplatiť americkej FTC 5 miliárd USD. Tržby dosiahli veľmi podobný rast od roku 2016, kedy bol ich rast do dnešného dňa takmer štvornásobný.

Obrázok blogu

Zdroj: vlastné spracovanie, mld. USD 

Z pohľadu na historický vývoj ukazovateľa P/E, teda pomeru medzi ziskom a cenou akcie je jasné, že Meta (FB) je dlhodobo spoločnosťou, ktorá sa zvykne pohybovať na hodnotách P/E 25-35 v kľudných časoch, kedy nečelí väčším škandálom. Naposledy s k dnešnému P/E priblížila firma v roku 2018, kedy práve vrcholil škandál Cambridge Analytica. Keď sa obzrieme spätne, tak to bol práve ideálny čas na nákup akcií tejto spoločnosti. Firma má aktuálne P/E pod 16, čo z nej robí z tohto pohľadu skôr hodnotovú ako rastovú spoločnosť. Pre porovnanie, P/E hodnotových spoločností ako sú napríklad Coca-Cola (KO) je aktuálne cca 27, veľmi podobne P/E cca 27 má aj Procter & Gamble (PG) a napríklad farmaceutický gigant Johnson & Johnson (JNJ) sa aktuálne obchoduje za 21 násobok ročných ziskov. Z tohto jasne vyplýva, že Meta má naozaj extrémne nízku valuáciu, dokonca najnižšiu v histórii odkedy je firma verejne obchodovaná na akciovom trhu.

Obrázok blogu

Zdroj: vlastné spracovanie

Záver 

Naďalej platí, že Meta Platforms je extrémne ziskovou a efektívnou spoločnosťou. Výhľad rastu tržieb sa určite spomalil, za čo môže najmä zmena politiky spoločnosti Apple a rýchly rast konkurencie, napríklad v podobe platformy TikTok. Na ziskovosť v ďalších rokoch budú vytvárať tlak v najväčšej miere investície do vývoja metaverza a virtuálnej reality. Za zmienku stojí, že Meta má úspešne monetizované len platformy Facebook a Instagram. WhatsApp a Messenger zatiaľ nie sú dostatočne monetizované a firma tu má určite priestor na ďalší zdroj príjmov. Taktiež platforma Facebook podporuje funkcionality ako Marketplace a Workplace, ktoré by mohli do budúcna podporiť rast tržieb.

 

Pri aktuálnych oceneniach, kedy je spoločnosť najlacnejšia zo skupiny FAANG sa na prvý pohľad javí, že je ocenená nie ako rastová, ale hodnotová spoločnosť. Spoločnosť má stále veľký priestor na rast tržieb sociálnej siete Facebook najmä v oblasti Ázie a Pacifiku, spolu so zvyškom sveta, kde by malo rýchlejšie rásť bohatstvo obyvateľstva a s tým aj priemerné tržby na užívateľa.

Obrázok blogu

Zdroj: Kvartálne výsledky spoločnosti

Ostáva teda otázka, či sa firme podarí popasovať sa s konkurenciou a taktiež do akej miery veríte víziám jej zakladateľa Marka Zuckerberga ohľadom virtuálnej reality a metaverza. Ak by sa firme podarilo zaznamenať úspechy na poli virtuálnej reality a metaverza, bude investor pri aktuálnych oceneniach odmenený pekným zhodnotením akcií.

Michal Jelenák

Michal Jelenák

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Ekonomický analytik sústreďujúci sa najmä na akcie a aktuálne dianie v ekonomickom svete. Snažím sa poskutnúť triezvy pohľad na svet investícií. Zoznam autorových rubrík:  AnalýzyNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

273 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

711 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

2 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
SkryťZatvoriť reklamu