Začalo to stretnutím spolužiakov. Také neofociálne, 51 rokov po maturite, lebo sa nám naraz vrátili traja zahraniční kolegovia, ktorí tam kedysi dávno hľadali slobodu. Chceli sa pozrieť na svoju starú vlasť, aj na nás. Kanada je dosť ďaleko a nedá sa stále lietať hore dolu. Vážili sme si ich prítomnosť, tak sme radi prišli na toto jednotkové stretnutie.
Keďže sme sa mali stretnúť v Dúbravke, bolo to iba na skok do Devínskej Novej Vsi a k tomu novému (s malým "n") mostu Slobody do Rakúska. Lebo všetko so všetkým súvisí a sloboda aj s osudom našej generácie.

V Devínskej Novej Vsi vedie k mostu krátka ulica so zákazom vjazdu všetkých vozidiel, okrem bicyklov a pešochodcov.

Most má dva jazdné pruhy, jeden je jazdný a druhý chodecký.

Sloboda - versus Chuck Norris - kupodivu práve sloboda vyvolala kontroverznú diskusiu. Nie že by sa mi názov mosta dvakrát páčil, mám radšej také obyčajnejšie a všedné, ktoré nič nesľubujú ani nedeklarujú. Čas v ktorom sme dostali slobodu je dávno preč a sloboda je veľmi široký pojem, podobne ako nesloboda. Môžeme hovoriť o slobode jednotlivca, ale aj o slobode národov, či skupín. Sloboda má množstvo prívlastkov, od slobody myslenia, cez oficiálnu slobodu prejavu, náboženskú slobodu, slobodu pohybu a tiež ekonomickú slobodu. Práve v tom poslednom aspekte nie sme stále jasným víťazom.

Zelené podlažie mosta ladí s prírodným prostredím a iste vyjadruje aj nádej. Kým sa zelená nepregumuje pneumatikami bicyklov.

Na našej strane Moravy je zachovaný kúsok "železnej opony".

Informčné tabule priamo na moste informujú o všetkých technických parametroch, netreba preto o nich písať, stačí na chvíľu zostúpiť z bicykla.

Každý detail mosta bol navrhnutý aj s ohľadom na jeho estetické pôsobenie.

V čase nízkej hladiny popri hlavnom toku Moravy tečú aj sympatické bočné ramená.

Zrejme požiadavky plavby určili tento vlnovkový tvar mosta. Cyklisti musia prehadzovať prevody a dolu zase brzdiť.

Pre dvojicu je peší pruh dosť úzky.

Uchytenie nosných ramien.

Stabilitu zaisťujú dve dvojice stožiarov so závesnými tiahlami a s priečnou výstužou.

Nosný systém, priečne usporiadanie.

Maximálne plošné zaťaženie mostovky je 400 kg/m2.

Na vrchole krivky.

Prenos síl do základne.

Takýto nový most je aj o pocitoch, o diaľke a o spájaní brehov.

Vľavo Morava, vpravo March.

Slovenská strana v Dúbravke v Devínskej Novej Vsi, vpravo Sandberg.

Pocit plavby na vlnách je tu celkom realistický. Pozor na morskú chorobu...

Spätný pohľad k nám.

Rakúska strana, v pozadí Schlosshof.

Na rakúskej strane stráži most svätý obrázok, ale meno svätca som tam nenašiel.


Rakúšania sa netrápili s pomenovaním mosta, stačí účel a základné technické údaje o nosnosti. Veď oni slobodu získali dávnejšie.

Schlosshof ešte raz.

Vzdialený hrad Devín je posledným pohľadom našej krátkej prechádzky mostom slobody.