To, že takáto televízia môže byť silným politickým nástrojom sa iba tušilo. Potvrdilo sa to pred spomínanými voľbami v roku 1998. Jednalo sa o spor medzi Pavlom Ruskom a Mariánom Kočnerom. Markízu vtedy podporila opozícia, konkrétne aj Dzurinda s Ficom. Vieme si predstaviť radosť Pavla Ruska. Samozrejme tento vplyv využíval aj v budúcnosti. Napríklad pomohol Rudolfovi Schusterovi v snahe stať sa prezidentom. Ako vieme, podarilo sa im to. Bolo to v roku 1999. A vieme aj to, že Rusko vstúpil do politiky a so svojou stranou ANO sa dostal do parlamentu. Dzurindove reformy by sa zrejme podarili aj bez tejto televízie. Rusko by sa ale bez nej do parlamentu nedostal.
Našťastie dlhodobo takýto úspech nevydrží. Ďalšie štyri roky totiž už ANO v parlamente chýbala. Naďalej ale mala vplyv na politiku. Vypuklé boli najmä dve aktivity. Poškodenie Ivety Radičovej jednoduchým zostrihom. Aké je to jednoduché, však? A tá druhá vypuklá aktivita sa týkala Štefana Harabina v programoch s celebritami. Ja neviem či to vedenie Markízy očakávalo, ale politické diskusie museli skončiť. A tak aj vplyv na pospolitý ľud. Dôvodom je nezáujem mladých ľudí o politiku. Starší ľudia nie sú zas tak zaujímaví pre inzerentov, takže museli zmeniť obsah na vraždy a nehody. Tie totiž stále lákajú. A zas sa dostávame k tomu, o čom som písal minule. Legitimizuje sa tu hocijaký obsah. Lebo inzerenti.
Prišla ďalšia súkromná televízia, JOJ. A tak spolu Markíza s JOJ začali hľadať univerzálneho diváka. Nasadili píplmetre a vyhodnocovali sledovanosť. Všetko sa následne podriadilo tomuto. O tom som už ale tiež písal. Inak, zaujímalo by ma ako vyberajú tie domácnosti pre inštalovanie píplmetrov. Vy viete kto je to univerzálny divák?
Aby som bol férový, nie je to iba o píplmetroch. Badať tu isté cykly. Krátko po tom ako sa na západ od nás začali vysielať reality show, dostalo sa to aj k nám. A nielen na západ od nás. Z juhu, z Maďarska sem prišiel formát Vyvolení. Cyklus spočíva v tom, že keď na západe prešli na vedomostné súťaže, aj Slovensko prešlo. Podobne je to aj s tanečnými show. To je už minulosť. Ale keďže sú v tom tie cykly, môže sa to hocikedy vrátiť. Dnes je to o talentových súťažiach a stupídnych programoch typu Farmár hľadá ženu a Farma. Celkom legitímna je takáto otázka: Aj na západe sú tieto formáty takéto stupídne? Alebo my si ich pretvárame? Nuž, pravda je niekde uprostred. Tá stupidita je neoddeliteľnou súčasťou formátu. Pravda je aj taká, že si to krajina môže šiť na mieru.
Keď človek počúva Borovského, generálneho riaditeľa JOJ, nadobudne tak trošku pocit profesionality. V tom zmysle, že on každé ráno dostane na stôl výsledky píplmetrov a podľa týchto výsledkov robí korekcie programov, aby sa dostavila čo najväčšia sledovanosť. Jednoducho ľuďom dá to, čo chcú. Lenže výsledkom je aj to, že ďalšiu nemalú skupinu potenciálnych divákov odrádza. Som o tom presvedčený, že sám Borovský nie je hrdý na tieto programy. Môže byť hrdý na sledovanosť. To je ale iná otázka. Lebo úprimne si neviem predstaviť ako môže byť niekto hrdý na Hotel Paradise alebo Martinku z Turca. Ďalšou legitímnou otázkou je, či je Modré z neba o niečo lepšie ako spomínané formáty. Spomínate si na zbytočné bičovanie emócií? Vtipy o tomto programe šíriace sa na internete sú drsné, ale v podstate majú pravdu. Je Smotánka plná pochybných ľudí lepšia? Nie, nie je. Chce to zmenu. Nemusíme hneď pozerať Tv Lux, ale súkromné nekomerčné televízie môžu byť riešením. Mne sa napríklad z času na čas príjemne pozerá Tv Ružinov. V prípade publicistiky je dobrým výberom je TA3. A ako som aj minule spomínal, sú tu zahraničné televízie a najmä internet. Mnohým vadí vysielací čas napríklad seriálu Mentalista. Vysiela sa to cez deň, kedy je väčšina ľudí v práci. Vysiela sa to tak asi preto, lebo to má nízku sledovanosť. Nízku sledovanosť to má možno preto, lebo si to ľudia stiahli z internetu a takto pozerajú aktuálnu šiestu sériu namiesto nejakej štvrtej. No ak ten vysielací čas zostane takto, sledovanosť sa nezvýši. Bludný kruh. Ešte raz, je tu ten internet.