
Preto som zadovážil mojej 9 ročnej dcérke mobilný telefón s možnosťou dobíjania kreditu. Dcérka používa tento telefón naozaj sporadicky, sem tam zavolá spolužiačkam, keď je chorá a zisťuje si domáce úlohy, alebo príjme gratulácie k svojim osobným sviatkom. Do školy nosí telefón len výnimočne. Pred pár dňami nastala táto „výnimočná" situácia. Poobede mala mať tanečný krúžok a ja som si potreboval s ňou skoordinovať čas v poobedných hodinách. Potreboval som, aby mi dala vedieť ona. Nebudem sa o tom rozpisovať, ale malo to pre mňa ako rodiča určitú dôležitosť. Preto som večer ešte dobil batériu mobilného telefónu, o dostatočnej výške kreditu som bol presvedčený. Bol som si istý, že nášmu telefonickému kontaktu môže zabrániť len krádež alebo nepredvídateľná porucha jej telefónneho aparátu.
Prišiel predpokladaný čas hovoru od dcérky, ale ten hovor neprichádzal. Hovorím si, nebudem jej volať, však sme sa dohodli, že zavolá ona, keď skončí. Nechcel som jej zbytočne vyzváňať ako hysterický rodič, je to predsa mladá slečna a tiež už potrebuje svoj priestor. Zrazu zazvonil telefón, pozerám na displej svojho mobilu, ale číslo nepoznám. Prijmem hovor a na druhej strane sa ozve zúfalý hlas mojej dcéry:
„Ocino nemôžem sa ti dovolať, nemám kredit!".
Spočiatku som šokovaný, či už aj moja dcéra prepadla bezhlavému telefonovaniu a sms-kovaniu? Nerozčuľujem sa, teraz je podstatné dohodnúť sa.
Doma to overujem. Vytáčam číslo z jej telefónu a nahratý ženský hlas mi oznamuje, že nemám dostatočnú výšku kreditu. Hrozivo zazerám na dcéru. Vytáčam číslo 444 určené na overenie výšky kreditu a tu mi ten istý hlas oznamuje, že výška môjho kreditu je 13€ a 63 centov a môžem ho využiť až do augusta 2010. Tak ako to teda je? Mám kredit, ale nemôžem telefonovať?
Nie je to žiadny paranormálny jav. Ide len o šalamúnske riešenie oranžového operátora, reakcia na tlak ministerstva spravodlivosti zo začiatku roka, a žalobu Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska. Tá za prepadávanie kreditu podala na dvoch slovenských mobilných operátorov žalobu ešte vo februári tohto roka. Takže kredit síce neprepadne, ale aby ste ho mohli aj skutočne využívať, musíte si pravidelne (raz za 3 mesiace) kredit dobíjať, v mojom prípade ešte aj zbytočne navyšovať. Ak to opäť neukontrolujem, môže sa mi stať, že sa moja dcéra nedovolá možno ešte v naliehavejšej situácii, aj napriek tomu, že výška jej kreditu bude možno pravidelným dobíjaním vyššia ako 100€ (za normálnych okolností by sa dovolala napríklad aj do Kazachstanu).