Pozrime sa na to bližšie. V praxi sú možné dva druhy výberových konaní podľa cieľov:
1. Výberové konanie má za cieľ vybrať dodávateľa s najvýhodnejšou ponukou pre objednávateľa.
2. Výberové konanie má za cieľ vybrať vopred určeného dodávateľa s dopredu dohodnutou cenou.
Pokiaľ v prvom prípade je záujmom obstarávateľa, aby sa súťaže zúčastnilo čo najviac dodávateľov, v druhom prípade sa snaží obstarávateľ riadiť počet a zloženie dodávateľov v súťaži. Na to sa použijú rôzne nástroje:
- samotné vymedzenie predmetu obstarávania (dobrý príklad je obstarávanie operačných stolov pre nitriansku nemocnicu)
- vylúčenie nežiadúcich dodávateľov pre formálne nedostatky (do neba kričiaci tender na mýtny systém)
- zrušením súťaže, do ktorej sa prihlásil nežiadúci dodávateľ a vypísaním novej, do ktorej už nežiadúci dodávateľ nepáchne (buď pochopil, že nemá šancu, alebo pochopil, že má šancu iba cez sprostredkovateľa)
Zmanipulovať v týchto prípadoch internetovú aukciu je už len otravná povinnosť (matka všetkých aukcií platinové sitká)
A teraz si každý čitateľ môže vybrať, akým spôsobom sa robil výber dodávateľa CT-čka v Piešťanoch.
P.S. Samozrejme som v blogu neobsiahol všetky metódy zlodejov v bielych golieroch. Stále sa vytvárajú nové, veď ich hlavnou pracovnou náplňou je čo najviac podojiť štátnu kasu.