
Prečo zdražel chlieb? O tom debatujú politici, zástupcovia maloobchodu, poľnohospodári. Výrobcovia chleba ale nemlčia. Tvrdia: „Chlieb zdražel preto, lebo zdraželi umelé prísady do neho." Ako sme zistili, obchodníci majú na zdražovanie vlastný dôvod. Manažér hypermarketu hovorí: „Cenu chleba sme museli zvýšiť kvôli tomu, že náš pekár - brigádnik stratil metličku, ktorou sme zametali omrvinky z regála. Museli sme kúpiť novú. A nebola najlacnejšia."
Distribútor pohonných hmôt tiež nezaváhal a využil vlnu odôvodneného zvyšovania cien. Hovorca spoločnosti vysvetľuje: „ Za zvyšovaním ceny je vývoj cien ropy na svetových trhoch, hlavne na trhu v Marakéši a Istanbule. Okrem toho cenu zvýšila aj zápcha na jednej z križovatiek v Albánskej Tirane."
Železnice sa chystajú zdražiť cestovné. Hovorca vysvetľuje prečo: „Aj napriek tomu, že sme dobre hospodárili a mali len nízku stratu, zvýšili sa nám náklady. Siedmym rušňovodičom a 45 kancelárskym úradníkom sme kúpili nové termo ponožky. Tieto náklady sa premietnu do cien cestovného. Zvýšenie ale prinesie vyššiu kvalitu cestovania."
Ceny sa chystajú zvýšiť aj telekomunikačné spoločnosti. Napríklad oranžový operátor uvažuje o zvýšení cien až o 40 %. Podľa hovorcu preto: „...lebo kampaň s Latinákom a Jakabom sa predražila. Náklady za obľúbenú kampaň zaplatia zákazníci." V ďalších reklamách „vyskočia" ešte z kindervajca, konzervy trenčiarskych párkov s fazuľou, nájdeme ich aj v konzerve pre mačky, zjavia sa aj na ultrazvuku tehotnej mamičky, kolonoskopickom zábere hrubého čreva a tiež vo vyúčtovaní za kúrenie za rok 2010.
Ceny rovnako zvýši aj ružový telekom. Hovorca: „Zvýšenie cien za všetky služby zhruba o 40 % pocítia všetci naši zákazníci. V minulom roku sme mali úspešnú kampaň, no stála nás veľa. Náš maskot Dedé pri pobyte v hoteli v Bratislave zjedol naraz 4 Pribináčiky a na to vypil 4 syntetické Kubíky - v amoku rozmlátil hotelovú izbu. Tú sme museli zaplatiť. Okrem toho telefonoval z izby do Južnej Afriky vyše siedmych hodín v kuse - v domnení, že volá zadarmo, ako to videl v reklame, ktorú natáčal. Aj tieto náklady sme museli uhradiť. Veríme, že to naši zákazníci vezmú ako investíciu do ešte lepších služieb v budúcnosti."
Ceny zvýšia aj predajcovia automobilov. Ako dôvod uvádzajú „ Cenami musíme byť konkurencie schopný - keďže sa pošuškáva, že Lexus chcú kúpiť Azerbajdžánci a Jeep Moldavci. Tí spustia ceny modelov dole. My robíme opak. Zvyšujeme. Ale ponúkame pridanú hodnotu. A sadu stieračov zadarmo."
Aj dovozcovia hydiny z Poľska deklarovanej ako „Pravá, Slovenská" uvažujú o zvýšení cien. „Náklady na cestu sa mi podstatne zvýšili. Cestou z Poľsky si dám miesto jednej kávy na pumpe, dve. A to sa musí na nákladoch prejaviť."
Aj prevádzkovatelia vlekov v lyžiarskych strediskách neváhajú a zdražujú. Cena denného skipasu v jednom zo stredísk sa vyšplhala až na 100 eur. Dôvod vysvetľuje vlekár Erik Vydržgadžo: „V Tunise nie je sneh. Tu hej. Za sneh sa platí. Ale ku skipasu dostanete Horalku zadarmo. Takto v balíku služieb to nie je zlá cena."
Jediný, kto nebude ceny služieb pre svojich klientov v roku 2011 zvyšovať je Tumidaj banka. Ako hovorí CEO bankového domu Imro Tumidaj : „V minulom roku sme mali len troch klientov a neminuli sme dva milióny na neefektívne televízne a internetové kampane. Hospodárili sme s miernym ziskom - asi 4 eurá bez dph..."