Prečo by mal poslanec Thomka odstúpiť z funkcie konateľa mestskej televízie?

Toto nie je len súhrn prešľapov, na základe ktorých by zodpovedný politik rešpektujúci demokratické princípy mal z akejkoľvek pochybne nadobudnutej funkcie odstúpiť sám. Ale aj verejná výzva adresovaná dotknutému poslancovi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Porušil aj ústavný zákon?

Zákon o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov, ktorý poznáme aj ako zákon o konflikte záujmov (Ústavný zákon 357/2004 Z.z.) v článku 2, odseku (1) vymenuváva na aké funkcie sa vzťahuje a v písmene p) jednoznačne uvádza, že sa litera tohto zákona vzťahuje aj na poslancov mestských zastupiteľstiev.

V článku 3 tohto zákona sa definujú základné použité pojmy, kde je osobný záujem definovaný nasledovne: "Osobný záujem na účely tohto zákona je taký záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo iný prospech verejnému funkcionárovi alebo jeho blízkym osobám."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V článku 6 tohto zákona sa ďalej uvádza: "Verejný funkcionár, ktorý sa zúčastňuje na rokovaní orgánu o veci, na ktorej má osobný záujem, je povinný oznámiť svoj osobný záujem o vec predtým, ako na rokovaní vystúpi." Takéto oznámenie podľa tohto zákona musí orgán, na ktorého rokovaní sa vykonalo oznámenie, povinne zaznamenať do zápisu alebo záznamu o rokovaní.

V praxi by teda spomínaný poslanec mal počas rokovania mestského zastupiteľstva oznámiť, že z bodu programu, počas ktorého sa prerokovalo a odhlasovalo jeho dosadenie do funkcie konateľa mestskej televízie, mu môže vyplývať osobný záujem a môže sa tak dostať do konfliktu záujmov. Nestalo sa tak. Pochopiteľne sa teda takéto oznámenie pána poslanca o možnom osobnom záujme a ani o možnom konflikte záujmov nenachádza v zápise z rokovania zastupiteľstva. Naopak, zo zápisu o hlasovaní je zrejmé, že dokonca zahlasoval sám za seba.

SkryťVypnúť reklamu

Nad procesom dosadenia nového konateľa v transparentnom meste už okrem otáznikov vyplývajúcich z Etického kódexu voleného predstaviteľa mesta Martin visia aj vážnejšie otázniky vyplývajúce z ústavného zákona.

Súhrn podivných okolností?

Celý priebeh netransparentného dosadenia Stanislava Thomku do funkcie konateľa mestskej televízie TV Turiec, ktorý som len pred niekoľkými dňami opísal v blogu ma primäl k podrobnejšiemu sledovaniu prešľapov spojených nielen s týmto krokom, ale aj s ostatnými zmenami, ktoré nastali po jeho nástupe do funkcie. Neobišiel som ani prípadné konflikty definované v Etickom kódexe volených predstaviteľov samosprávy mesta Martin, či iných právne záväzných predpisoch.

SkryťVypnúť reklamu

Tu je teda ich súhrn:

  1. do funkcie bol dosadený politickým procesom a nie riadnym transparentným výberovým konaním na základe jasných kritérií opierajúcich sa o odborné predpoklady a skúsenosti

  2. nezdržal sa hlasovania, ako to požaduje Etický kódex voleného predstaviteľa samosprávy mesta Martin

  3. počas rokovania zastupiteľstva zahmlieval skutočné dôvody svojho odchodu z funkcie predsedu kultúrnej komisie, čím boli zavádzaní nielen poslanci, ale aj verejnosť

  4. po jeho menovaní do funkcie konateľa prestala televízia zverejňovať celé zmluvy a faktúry, ako to pred jeho nástupom robila

  5. televízia neodvysielala vo zvyčajnom čase reprízu mestského zastupiteľstva, na ktorom odznela kritika voči spôsobu dosadenia poslanca klubu Sieť za konateľa televízie

Mal by odstúpiť sám?

V štandardných demokraciách je dobrou praxou, že súčasťou vyvodzovania politickej zodpovednosti pri prešľapoch je aj odstupovanie politikov z funkcií. Preto som presvedčený, že by sa podobným procesom sebareflexie mal zaoberať aj spomínaný poslanec. Aby sme neprehlbovali už aj tak vysoký stupeň nedôvery obyvateľstva v spravovanie nášho štátu, našich miest a obcí. Aby sme sa nemuseli petíciami a protestami dopracuvávať ku krokom, ktoré by maly byť samozrejmou súčasťou bežnej politickej kultúry. A v konečnom dôsledku, aby sme neodháňali voličov k politickým subjektom hlásajúcim extrémistické riešenia.

Jozef Petráš

Jozef Petráš

Bloger 
  • Počet článkov:  48
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Prvé skúsenosti s protikorupčnými aktivitami, novinárčinou, prácou v médiách, definovaním a presadzovaním verejného záujmu som mal to šťastie získavať v porevolučných rokoch na výške. Som spoluautorom projektu Transparentné mesto, autorom ďalších protikorupčných projektov a aktivít. Pracoval som pre OSN, OBSE, UNDP, auditoval, prednášal, trénoval, školil a motivoval protikorupčných aktivistov, politikov a vlády po celom svete. Verím, že na Slovensku chceme tiež. Len naši politici to neberú zatiaľ dostatočne vážne. Zoznam autorových rubrík:  úsmevne :)Netransparentné prešľapykultúraOtvorená samosprávamédiábez komentárarozhovoryNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu