reklama

Prečo v komisiách mestského zastupiteľstva potrebujeme odborníkov

Pri návšteve doktora nás nezaujíma jeho politická orientácia, ale jeho odbornosť a špecializácia. Prečo pri rozhodnutiach o finančnej kondícií nášho mesta, alebo vyťaženosti jeho dopravných tepien nepostupovať podobne?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Medzi poslancami máme doktorov, učiteľov, či právnikov, stavbárov, alebo športovcov. A je viac ako jasné, že nemôžeme objektívne od nich očakávať, že každý materiál, ktorý dostanú do rúk na posúdenie a hlasovanie dokážu odborne posúdiť. Všetci však od nich očakávame, že hlasovať budú tak, aby bol na prvom mieste verejný záujem a prospech občanov nášho mesta. Opretí o fakty a odborné argumenty.

Volíme politikov alebo odborníkov?

Čiastočne sa poslanci môžu spoľahnúť na stanoviská, či odporúčania svojich kolegov poslancov, ktorí sú v danej oblasti doma. Stále tu však vo zvýšenej miere hrozí, že viac ako odbornosť môže zavážiť politická motivácia.
Preto si naše zastupiteľstvo zriaďuje komisie, ktoré by poslancom mali radiť odborne. Vo forme stanovísk, odporúčaní a iniciatívnych návrhov k materiálom, o ktorých rokujú a hlasujú poslanci mestského zastupiteľstva.

Vráťme sa však na začiatok a hľadajme odpoveď na otázku ako vlastne funguje kolobech materiálov, o ktorých poslanci hlasujú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Proces prípravy a schvaľovania materiálov (od návrhu až po schválenie)
Proces prípravy a schvaľovania materiálov (od návrhu až po schválenie) (zdroj: jp)

Na začiatku je materiál 

Uznesenie, Všeobecne závazné nariadenie, prípadne Smernica... ,ktoré má svojho autora. V prípade, ak je zaradený do rokovania zastupiteľstva na základe podania poslanca, je jeho autorom poslanec alebo osoby, či tím ľudí, s ktorým spolupracuje. 

Ak návrh podáva mesto, väčšinou na jeho vypracovaní spolupracujú zamestnanci mesta z príslušnej oblasti.

Na rad prichádzajú komisie

Prvým orgánom, ktorý by mal návrh posúdiť nezávisle, sú komisie. Nezávisle nielen od jeho predkladateľa. Ale nezávisle aj od zastupiteľstva a jeho poslancov, ktorí ho budú posudzovať a v konečnom dôsledku hlasovaním rozhodovať o jeho osude, prijatí, zamietnutí alebo pozmeňovacích návrhoch.
Práve preto je dôležité, aby zloženie komisií bolo také, aby v ňon nedominovali ani poslanci a ani zástupcovia, či zamestnanci mesta, jeho organzácií alebo inštitúcií, ktoré sú poberateľmi pladieb pochádzajúcich z mestského rozpočtu.
Práve preto je tak dôležité, aby v komisiách dominovala odbornosť a verejný záujem prostredníctvom jej členov. Aby poslanci, ale aj verejnosť získali dôveru a istotu v to, že materiál posúdili odborne, profesne a skúsenosťami podkutí členovia komisií.
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mestská rada

Mestská rada je politický orgán zložení z poslancov mesta. Podobne ako komisie prerokúvava materiály a vydáva k nim stanoviská, odporúčania, ktoré aj s materiálom putujú do rúk poslancov na posúdenie, prerokovanie a hlasovanie.

Zastupiteľstvo a poslanci

Súčasťou bodu, počas ktorého sa o materiáloch hlasuje, je postup definovaný v rokovacom poriadku. 

Na začiatku vystupuje predkladateľ návrhu, ktorý ho verejne predstaví a zdôvodní. Súčasťou návrhu je od začiatku aj dôvodová správa, v ktorej majú byť zhrnuté argumenty podporujúce materiál, jeho legislatívne pozadie a ukotvenie, zhrnuté dôvody pre jeho prijatie a následné zavedenie do praxe. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tomto čase majú byť neoddeliteľnou časťou predkladaného materiálu stanoviská príslušných komisií, ktoré sa nielen prečítajú, ale v písomnej forme majú byť zverejnené spolu s materiálom aj na stránkach mesta. Rovnako ako ich v písomnej podobe priamo s materiálom dostávajú na svoje maily aj poslanci. Verejnosť a aj poslanci tak majú dostať možnosť konfrontovať návrhovaný materiál so stanoviskami komisií, ktoré majú byť odborné a nie politické.

Následne sa prečíta stanovisko mestskej rady. V ďalšom kroku predsedajúci otvára rozpravu k materiálu, po ktorej už nasleduje samotné hlasovanie. A takpovediac je odhlasované a materiál sa stáva súčasťou každodenného života obyvateľov mesta. So všetkými pozitívnymi prínosmi, ale rovnako aj možnými negatívnymi dopadmi.
Je viac ako zrejmé, že v tomto reťazci majú práve stanoviská komisií slúžiť ako systém protiváh, ktorý do debaty a diskusie politikov prináša jasné a odborné argumenty. Práve stanoviská komisií sa majú na danú problematiku pozerať odpolitizovane, s nadhľadom, ale zároveň vecne a prísne odborne. 

Trojprúdovka na Martinské Hole

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobrým príkladom, na ktorom si môžeme ukázať o čo v praxi vlastne ide, môže byť jeden z hlavných predvolebných sľubov novozvoleného primátora, ktorým je vybudovanie trojprúdovky na Martinské hole. Aké komisie a z akých dôvodov by mali posúdiť takýto zámer?
Ekonomická komisiaby mala posúdiť navrhovanú formu financovania takéhoto zámeru, či to mesto zvládne financovať, aký dopad to v nasledujúcom období bude mať na rozpočet alebo aj finančné zdravie mesta. A v neposlednm rade zaujať stanovisko aj k tomu ako každoročne finančne zaťaží rozpočet mesta bežná starostlivosť o cestu, nevyhnutné opravy a zimná údržba.

Komisia legislatívna, územného plánu a výstavbyby mala posúdiť, či je takýto zámer mesta v súlade s legislatívou, či sú napríklad dostatočne vysporiadané právne vzťahy k pozemom pod plánovanou cestou alebo samotnému telu komunkácie. Aké právne záväzky, riziká a dopady bude takýto záväzok mať pre mesto.

Komisia životného prostredia a verejného poriadkuby sa na trojprúdovku mohla pozrieť z pohľadu zaťaženia životného prostredia výstavbou a prevádzkou. Vyjadriť sa k tomu, či práve táto forma a v tejto podobe je tým environmentálne najvhodnejším riešením. V tejto komisii by mohli sedieť aj odborníci, ktorí dokážu posúdiť, či nápad využiť pre cyklotrasu stredný pruh, lemovaný z každej strany pruhmi pre autá či autobusy je bezpečný. Alebo navrhnúť riešenie, ktoré bude pre všetkých účastníkov premávky ešte bezpečnejšie.

Komisia regionálneho rozvoja a cestovného ruchuby mohla posúdiť, či zámer dostatočne myslel aj na potreby podpory a rastu cestovného ruchu v meste a v regióne. Ako takýto zámer zapadá do konceptu rozvoja turistiky, cykloturistických trás, či iných foriem, ktoré dokážu pritiahnuť a uspokojiť nároky na voľnočasové aktivity Martinčanov a potencionálnych návštevníkov.

QUO VADIS verejný záujem?

A tu si položme jednoduchú otázku. Chceme, aby nám odpovede na takéto otázky ponúkali politici, alebo odborné komisie? Nie je aj v záume samotných poslancov, aby o každom materiály hlasovali až po tom, ako ho môžu konfrontovať so stanoviskami skutočne odborných komisií? Nie je aj v zájme verejnosti, aby si popri dôvodových správach predkladateľov materiálu našla zverejnené na stránke mesta aj odborné stanoviská, na ktoré sa môže spoľahnúť?

Ako by to malo fungovať

Dobrou praxou je, že členmi komisii sú odborníci a verejnosť.

Prvým krokom je písomné definovanie predvídateľných pravidiel, podľa ktorých prebieha proces nominácií za členov komisií. Akú časť tvoria poslanci, a akú odborná verejnosť? Kto a kedy vyhlasuje, otvára proces nominácií? Ako dlho toto obdobie trvá? Do akého termínu, kde, komu a v akej forme sa nominácie podávajú. Aké informácie o nominovaných sú požadované alebo povinné?

Samotný proces výberu členov komisií býva verejný a tiež podľa jasných pravidiel. Aby bolo možné dohliadať na demokratický spôsob posudzovania návrhov na členov a samotný výber, hlasovanie. Dobrou praxou býva aj akési verejné predstavenie a vypočutie kandidátov, ktorého sa môže okrem poslancov zúčastniť a klásť otázky nominovaným aj verejnosť.

Rovnako dôležité sú aj presne definované pravidlá fungovania komisií. Zverejnené majú byť údaje o mieste a čase zasadania každej komisie. Rokovania komisií majú byť otvorené pre verejnosť. Automaticky bez toho, aby to niekto schvaľoval, či hlasoval o tom. V dostatočnom predstihu majú byť zverejnené okrem pozvánky a programu aj všetky materiály, ktoré komisa bude prerokuvávať. Veľmi skoro, do niekoľkých dní po zasadnutí majú byť vždy zverejnené všetky výstupy. Vrátane zápisnice, z ktorej je jasné, kto sa zúčastnil, aké pripomienky odzneli, kto bol ich autorom, a ako hlasoval každý jeden člen pri každom jednom prerokovanom bode.
Nielen férové, ale aj otvorené a transparentné je zverejňovať okrem zoznamu členov komisií, aj ich politickú príslušnosť a aspoň stručný profesný životopis.

A toto všetko má byť dostupné online v prehľadnom archíve na internete ešte niekoľko rokov.

Jozef Petráš

Jozef Petráš

Bloger 
  • Počet článkov:  48
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Prvé skúsenosti s protikorupčnými aktivitami, novinárčinou, prácou v médiách, definovaním a presadzovaním verejného záujmu som mal to šťastie získavať v porevolučných rokoch na výške. Som spoluautorom projektu Transparentné mesto, autorom ďalších protikorupčných projektov a aktivít. Pracoval som pre OSN, OBSE, UNDP, auditoval, prednášal, trénoval, školil a motivoval protikorupčných aktivistov, politikov a vlády po celom svete. Verím, že na Slovensku chceme tiež. Len naši politici to neberú zatiaľ dostatočne vážne. Zoznam autorových rubrík:  úsmevne :)Netransparentné prešľapykultúraOtvorená samosprávamédiábez komentárarozhovoryNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu