reklama

Ukážková netransparentnosť a konflikt záujmov podpredsedu parlamentu Andreja Hrnčiara

Hrnčiar vo svojej kancelárii primátora vytvoril úplne nové miesto. Udelil si výnimku a potajme bez výberového konania tam dosadil bývalého kontrolóra, ktorý mu 12 rokov mal pozerať na prsty. A ani raz mu po nich neklepol.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ako netransparentne Andrej Hrnčiar “upratal” hlavného kontrolóra transparentného mesta Martin kde je primátorom (chronológia)

rok 2005 - Dušan L. nastúpil do funkcie hlavného kontrolóra mesta Martin

rok 2006 - Andrej Hrnčiar vyhral voľby a nastupuje do funkcie primátora 21. decembra

rok 2010 - Dušan L. bude pokračovať ako hlavný kontrolór aj ďalších 6 rokov

rok 2016

28. november – poslanci zvolili nového hlavného kontrolóra Jána Z., po 12 rokoch končí Dušan L., a jeho posledným dňom na stoličke hlavného kontrolóra bude 31. december

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

19. december – Hrnčiar si udelil výnimku a do smernice o prijímaní zamestnancov mesto doplnilo funkciu manažéra finančného riadenia ako jednu z pozícií, na ktoré nemusí uplatniť transparentný proces výberového konania a môže dosadiť priamo koho chce

31. december – Dušan L. končí ako hlavný kontrolór mesta

rok 2017

1. január – Hrnčiar oficiálne vytvoril v kancelárii primátora novú pozíciiu: manažér finančného riadenia

1. január – Hrnčiar prijal do funkcie manažéra fnančného riadenia Dušana L., ktorý skončil vo funkcii hlavného kontrolóra len deň pred tým

január pokračuje a na webovej stránke mesta sa v organizačnej štruktúre v kancelárii primátora objavila aj úplne nová funkcia manažéra finančného riadenia, meno zamestnanca mesto tají, na rozdiel od ostatných pozícií mesto nezverejnilo meno ani kontaktné údaje

SkryťVypnúť reklamu
reklama

30. január – prednostka Katarína Katinová predložila zastupiteľstvu informatívnu správu o zmene organizačného poriadku, v rámci ktorej vznikla spätne od 1. januára 2017 pozícia manažéra finančného riadenia. O spôsobe, termíne, či konkrétnom mene obsadenia novej funkcie ani slovo. Prednostka Katinová na otázky koľko to mesto bude stáť, prečo túto funkciu nemôže vykonávať ona, prípadne primátor alebo jeho zástupovia, prečo mesto nemá na stránke pri funkcii zverejnené meno a kontakt, či ako vysvetlí, že náhlu potrebu novej pozície sa odvoláva na rok starú zmenu legislatívy, neodpovedala. Poslanci hlasovanie o tomto bode odbojkotovali. Aj napriek tomu, že ich bolo v sále 20, do hlasovania sa ich prezentovalo len 13 a tak neboli uznášania schopný. Poslanci tak správu prednostky Katinovej nevzali na vedomie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

31. január – mesto Martin doplnilo na webovú stránku meno a kontaktné údaje manažéra finančného riadenia Dušana L.

1. február – mesto Martin aj ďalej používa logo s nápisom Transparentné mesto  

Zarážajúci odkaz tým, čo majú strážiť verejné zdroje a majetok

Úplne na mieste je otázka, aký odkaz takýmto netransparentným konaním, ktoré je ukážkovým konfliktom záujmov, vyslal podpredseda Národnej rady a primátor Martina Andrej Hrnčiar nielen Martinčanom, ale aj celému Slovensku.

Pre kontrolóra, ktorý mu mal 12 rokov pozerať na prsty, po skončení kontrolnej funkcie vytvoril novú pozíciu priamo vo svojej kancelárii primátora a aj ďalej ho bude platiť z verejných zdrojov. Dokonca zmenil pravidlá na úrade a udelil si výnimku tak, aby ho na toto miesto mohol dosadiť priamo bez výberového konania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo myslíte, ako nezávisle bude konať nový hlavný kontrolór? Nebude si tak náhodou klásť otázku, či si aj on jedného dňa, keď mu skončí funkčné obdobie, zaslúži, aby mu Hrnčiar vytvoril nové miesto?

Vyšší level Andreja Hrnčiara

Organizácie, ktoré sa zameriavajú na potieranie korupcie často upozorňujú na podobné konflikty záujmov. Podľa nich nie je „kóšer“, aby zamestnanca štátnej správy zamestnali také súkromé firmy, ktoré dostávali od štátnej organizácie, kde pracoval štedré verejné zákazky. A to platí aj naopak. Rovnako podozrivé je, ak sa niekto zamestná v štátnej správe a cez ruky mu potom idú verejné zákazky, ktoré končia u jeho predošlého zamestnávateľa. Jednoducho, hovorí sa tomu konflikt záujmov. Zodpovední politici, ale aj zodpovedné firmy sa takýmto situáciám snažia vyhýbať zavádzaním etických pravidiel a protikorupčných zákonov.

Hrnčiar tento konflikt záujmov lyšiacky posunul ešte na vyšší level. Bývalého hlavného kontrolóra, ktorý mu mal 12 rokov pozerať na prsty zamestnal síce sám, nie však v niektorej z jeho vlastných či blízkych firiem. Skončil na pozícii, kde bude poberať plat z peňazí, na ktoré sa skladáme všetci.

Tajnosti, tajnosti, samé tajnosti

Mesto Martin v pozvánke na januárové mestské zastupiteľstvo zverejnilo medzi inými personálnymi zmenami aj bod “Informácia o zmene organizačného poriadku MsÚ”. Nenápadne znejúci bod skrýval informáciu o vytvorení spomínanej novej pozície manažéra finančného riadenia, ktorá mimochodom nepatrí priamo do organizačnej štruktúry mestského úradu ako sa tvári bod č.17.

V materiáli chýbajú bližšie údaje o pozícii ako potrebné vzdelanie, prax, pracovná náplň, či povinnosti a právomoci.

Chýbajú tam aj údaje o vplyve na mestský rozpočet vo forme konkrétnej sumy, alebo čísla. Naopak mesto uvádza “zmena nemá zásadný vplyv na rozpočet mesta”. Mesto sumu nepozná, alebo ju len nechce poznať? (Keďže miesto už bolo obsadené, konkrétny plat mesto už poznať muselo.)

Mesto naozaj nepoznalo koľko bude organizačná zmena mestský rozpočet stáť, alebo to len nechcelo zverejniť?
Mesto naozaj nepoznalo koľko bude organizačná zmena mestský rozpočet stáť, alebo to len nechcelo zverejniť? 

V materiáli sa neuvádza akým spôsobom sa uskutoční výber zamestnanca alebo či je už pozícia obsadená. Napriek tomu, že obsadná už bola, v materiáli o tom nie je žiadna zmienka. 

Meno a kontaktné údaje mesto tajilo aj keď tieto informácie poznalo. A navyše pri ostatných pozíciach ich zverejniť problém nemalo. Vie niekto kto o tom rozhodol?
Meno a kontaktné údaje mesto tajilo aj keď tieto informácie poznalo. A navyše pri ostatných pozíciach ich zverejniť problém nemalo. Vie niekto kto o tom rozhodol? 

Naopak, na webovej stránke mesta v časti o kancelárii primátora mesto tají meno a kontaktné údaje manažéra finančného riadenia. Nezverejnilo ich aj napriek tomu, že mu boli celý čas známe. Dôkazom je, že pri všetkých ostatných pozíciach v kancelárii primátore je vždy meno zamestnanca a jeho kontaktné údaje uvedené. Navyše deň po odhalení kauzy na zastupiteľstve mesto tieto utajované údaje o manažérovi finančného riadenia doplnilo. Už asi nebolo čo skrývať. Prečo však mesto urobilo ďalšiu výnimku práve pre manažéra finančného riadenia? Kto o tom rozhodol?

Papaláštvo na transparentný spôsob

Mesto Martin má smernicu o obsadzovaní voľných pozícií. Má byť súčasťou protikorupčných opatrení zavedených v rámci projektu Transparentné mesto. Podľa smernice si bežný vedúci a riadiaci pracovníci musia podriadených vyberať v transparentnom výberovom procese, ktorý má jasné postupy a pravidlá.

Pre Hrnčiara a Katinovú tieto pravidlá neplatia. Do smernice si zahrnuli výnimky. Aby mohli postupovať netransparentne a pritom pokojne tvrdiť, že žiaden zákon, či predpis porušený nebol. A tak si primátor môže funkciu asistenta, hovorcu a manažéra finančnej kontroly vyberať netransparentne. Netransparentne si môže asistenta vybrať aj prednostka Katinová. Ostatní vedúci na úrade takéto privilégium nemajú. Pre nich smernica platí. Mimochodom znenie smernice preverila a podpísala prednostka Katarína Katinová a schválil a podpísal ju primátor Andrej Hrnčiar.

Smernicu, v ktorej má primátor a prednosta výnimku preverila prednostka Katarína Katinová a schválil primátor Andrej Hrnčiar. Udelili si výnimku sami?
Smernicu, v ktorej má primátor a prednosta výnimku preverila prednostka Katarína Katinová a schválil primátor Andrej Hrnčiar. Udelili si výnimku sami? 

Navyše, v pôvodnej verzii smernice funkcia manažéra finančného riadenia nebola. Tak ju tam doplnili dodatkom z 19. decembra 2016. Opäť to preverila Katinová a schválil Hrnčiar.

Boli kontroly v roku 2016 zákonné?

Prednostka Katinová sa v materiáli odvolávala na Metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/010871/2016 z júla 2016, ktoré podáva vysvetlenie zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite.

Doslova uvádza: S poukazom na uvedené skutočnosti bolo potrebné zabezpečiť výkon finančnej kontroly na mieste.” Čím chcela navodiť dojem, že pre zabezečenie finančnej kontroly na mieste, je nevyhnutné pozíciu manažéra finančnej kontroly zriadiť. Alebo inými slovami, že hlavný kontrolór to už nemôže vykonávať a preto mesto potrebuje na to iného človeka.

Uvedný zákon, na ktorý sa odvoláva, je však účinný už od 1. januára 2016. Teda už jeden celý rok. Podobne aj citované usmernenie ministerstva pochádza z júla 2016. Teda je staré už pol roka. Ako prednostka Katinová vysvetlí, že jej trvalo celý jeden rok, kým si takúto zmenu všimla? Túto otázku dostala priamo na zastupiteľstve počas prerokovania tohto bodu. A rovnako ako na ostatné, ani na túto neodpovedala.

Môže tu byť však ešte vážnejší problém. Ak predpokladáme, že hlavný kontrolór už naozaj nemôže vykonávať kontroly finančného charakteru, tak ako tomu bolo do 1. januára 2016, na mieste je otázka, či bola kontrolná činnosť hlavného kontrolóra mesta Martin v roku 2016 zákonná. A ak nie, prečo trvalo celý rok, kým to mesto ošetrilo. Alebo ide len o ďalší kúsok Hrnčiara a Katinovej?

Deň po odhalení netransparentného postupu mesto zrazu meno aj kontakt manažéra finančného riadenia doplnilo. Poznalo ho pritom už mesiac a tajilo ho. Kto o takomto nezverejňovaní rozhodol?
Deň po odhalení netransparentného postupu mesto zrazu meno aj kontakt manažéra finančného riadenia doplnilo. Poznalo ho pritom už mesiac a tajilo ho. Kto o takomto nezverejňovaní rozhodol? 

Mesto postupovalo netransparentne aj pri voľbe nového hlavného kontrolóra

Veľmi podozrivo prebehla aj voľba nového hlavného kontrolóra v novembri minulého roku. Mesto vtedy nezverejnilo žiadne údaje o kandidátoch a občania sa nedozvedeli ich mená, nemali možnosť vidieť ich životopisy ani vízie o tom, ako plánujú napĺňat poslanie kontrolóra. Dokonca poslanci sa sťažovali, že mená kandidátov sa od mesta dozvedeli až ráno v deň samotnej voľby. Nový kontrolór pritom v hlasovaní prešiel len o jeden hlas. Podľa vyjadrenia poslankyne Červeňovej ten jeden hlas dal sám sebe práve nový kontrolór Ján Z., ktorý bol dovtedy poslancom. A okrem iného ako konateľ jednej z mestských spoločností v nej zamesnával svojho budúceho zaťa a jeho otca. Čerešničkou na torte bola rozlučková oslava, ktorú nový kontrolór zorganizoval pre poslancov a vedenie mesta v mestských priestoroch bez toho, aby za to zaplatil. Bližšie informácie o tejto kauze sú v tomto blogu.

Ako to malo vyzerať

Pre tých, ktorí majú záujem dozvedieť sa ako by mal proces vytvorenia a obsadenia novej pozície vyzerať v samopráve, ktorá skutočne otvorenosť, transparentnosť a verejný záujem berie vážne (a aby bola kritika konštruktívna) ponúkam aj odporúčaný postup: 

Mesto malo vecne a zrozumiteľne obhájiť potrebu, či priam nevyhnutnosť vzniku, novej pracovnej pozície. Vrátane argumentácie, prečo sa takéto právomoci nemôžu stať súčasťou pracovnej nápne niektorého zo zamestnancov mesta. Ideálne, ak k tomu nie sú naozaj vážne zákonné alebo iné neodkladné dôvody, tak malo urobiť v predstihu. Aby dostali nielen poslanci, ale aj verejnosť priestor na vecnú diskusiu. A na druhej strane aj mesto dostalo priestor na to, aby takéto zmeny len neoznamovalo (aj keď mu to zákon umožňuje), ale snažilo sa viesť s ostatnými zainteresovanými (poslanci, verejnosť, médiá) férový dialóg. Lebo aj to patrí ku transparentným praktikám vťahovania občanov do chodu a riadenia samosprávy.

Mesto alebo iná samospráva má následne takúto funkciu obsadiť na základe riadneho otvoreného a transparentného výberového procesu. Do ktorého patrí zverejnenie výzvy pre uchádzačov v dostatočnm časovom predstihu vrátane požiadaviek na vzdelanie a prax. Výberový proces na základe objektívneho a písomne zaznamenaného hodnotenia odbornej výberovej komisie. A neoddeliteľnou súčasťou takéhoto procesu je aj zverejnenie výsledkov a dokumentácie z celého výberového procesu vrátane údajov o jeho víťazovi.

Jozef Petráš

Jozef Petráš

Bloger 
  • Počet článkov:  48
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Prvé skúsenosti s protikorupčnými aktivitami, novinárčinou, prácou v médiách, definovaním a presadzovaním verejného záujmu som mal to šťastie získavať v porevolučných rokoch na výške. Som spoluautorom projektu Transparentné mesto, autorom ďalších protikorupčných projektov a aktivít. Pracoval som pre OSN, OBSE, UNDP, auditoval, prednášal, trénoval, školil a motivoval protikorupčných aktivistov, politikov a vlády po celom svete. Verím, že na Slovensku chceme tiež. Len naši politici to neberú zatiaľ dostatočne vážne. Zoznam autorových rubrík:  úsmevne :)Netransparentné prešľapykultúraOtvorená samosprávamédiábez komentárarozhovoryNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu