Lazy - prekvapenie nad lesom

Ak by ste sa vybrali z obce Divín po modrej alebo žltej značke, chodník vás v neustálom stúpaní vovedie do lesa. Asi po 90. minútach chôdze, čaká na príchodiaceho prekvapenie. Les náhle zmizne a pred jeho očami sa objaví nádherná krajina lazov.

Obec Divín leží na severozápad od Lučenca, neďaleko známej vodnej nádrže Ružiná. Už obec sama o sebe je lákadlom vďaka zrúcanine stredovekého hradu, ktorý leží na kopci takmer v strede obce. Aj z tohto dôvodu sa dá Divín považovať za dobrý východzý bod pre ďalšie túry.

Po modrej na Divínske lazy

Ak sa návštevník rozhodne pre modrú značku dostane sa neskôr do časti Divínske lazy. Samotná modrá začína na železničnej stanici Lovinobaňa, prechádza okolo vodnej nádrže Ružiná a pokračuje ďalej cez Divín. Tu začína prudšie stúpanie, ktoré sa končí smerovníkom Divínske lazy. Stúpanie sa končí a terén je viac-menej rovinatý. Návštevníkom sa po prvý krát otvorí výhľad, kde zaujme na ľavej strane výrazný vrchol Jasenie (770,8 m.n.m.), pod ním Teplá dolina, ktorá rozdeľuje priestor na Divínske a Budinské lazy.

Pokračujúc ďalej po modrej sa dá vyjsť na najvyšší bod blízkej krajiny - Javor (820,8 m.n.m.). Zo západnej strany je krásny pohľad na rozprestierajúcu sa Poľanu, mesto Detva. Výstup nie je náročný. Od smerovníka Chata pod Javorom je to 15 minút.

Ďalej už nasleduje iba klesanie typickými pasienkami až do obce Podkriváň, kde značka končí na železničnej stanici. Tu je možné obzrieť si pozostatky bývalého tunela, zrušeného počas zdvojkoľajňovania trate. Celá cesta po modrej trvá okolo 5 hodín.

Po žltej k výhľadu na celú dolinu

Možnosťou ako prejsť takmer dookola celý tento kraj je výber žltej značky. Začína z Divína, kde lesom prechádza v stúpaní okolo Štefanových studničiek až na asfaltku vedúcu do obce Budiná.

Už tu, ako náhle sa cesta dostane nad úroveň vrcholkov stromov, sa ukazuje nádherný výhľad na juh cez Lučenec až po pohorie na maďarských hraniciach, pri dobrej viditeľnosti je zreteľne rozoznať Karancs a hrad Salgó.

Dokonalý výhľad je potom z Jasenia, ktoré sa vypína nad obcou Budiná a jeho iba trávou zarastený vrchol umožňuje výhľad na všetky strany. Takto sú vidieť na severe Divínske lazy, za nimi vrch Herman, Malá dolina. Na severozápad Javor, na juh Bralce.

Dolu pod svahom Jasenia, pokračujúc po značke, je zaujímavá sopečná vyvrelina Kamenné vráta.

Chodník sa po chvíli začne stáčať do ľava, kde sa pri Chate pod Javorom stretne s modrou značkou a spoločne 30 minút pokračujú až po smerovník Divínske lazy.

Tu žltá v prudkom klesaní skončí v obci Píla na železničnej stanici, kde je možné pozrieť si bývalý tunel starej jednokoľajnej trate. Celá túra nie je náročná, trvá okolo 4. hodín.

Po zelenej na Bralce

Pri Chate pod Javorom začína ďalšia zo značených trás, tentokrát zelenej farby. Spoločne so žltým chodníkom smeruje zo začiatku na juh a pri smerovníku Budinské lazy sa odpája a už pokračuje samostatne. Po 30. minútach sa dostatne k smerovníku Budinská skala, ku ktorej vedie odbočka. Tu sa stáča cesta doľava, čím tvorí okruh vedúci pasienkami a strácajúci sa potom v lese, kde po 90. minútach dorazí k smerovníku Sedlo pod bralcami. Znova odbočkou sa dá dostať na vrchol Bralce (817,1 m.n.m.). Tu začína modrá značka, ktorá vedie cez Políchno, Tuhár, sedlo Žiar, vrchol Sedem chotárov do obce Podrečany.

Dá sa však pokračovať ďalej po zelenej, ktorá obchádza Jaskyňu pod Bralcami, vedie dolu do Tuhára a cez sedlo Žiar do obce Ružiná až k vodnej nádrži, kde pri jej hrádzi končí.

Tu je možné pomocou žltej značky prejsť k železničnej stanici v Lovinobani, ktorá je vzdialená 35 minút. Dĺžka zelenej trasy je niečo cez 5 hodín.