Nájsť dobrý širokouhlý objektív pre krajinky nie je jednoduché. Ako prvý som mal moderný 20/2,8 Nikkor. Automatické zaostrovanie mi je pri krajinkách ako hadovi nohy, ale nevadí. Pár gramov navyše a objektív je trochu bacuľatejší, to je všetko. Mizerná stupnica hĺbky ostrosti by sa tiež dala prehliadnuť, aj keď so škrípajúcimi zubami. Ale naozajstný problém bolo čudné zvlnenie horizontu, ktorý tento objektív produkuje. V strede vydutý nahor, na krajoch prepadnutý nadol a tak dostať z toho potom rovný horizont bolo takmer nemožné. A čo je najhoršie, objektív bol v určitom svetle ak trochu mdlý a chýbala mu iskra, najlepšie opísateľná ako mikrokontrast v strednej šedej.
Ako druhý prišiel na radu tiež moderný 24/2,8 Nikkor. Lepšia kresba a zvládnuteľné skreslenie horizontu. Jediný problém je, že 24 mm sa zdá byť potom, ako ste zažili 20 mm, nie dosť širokouhlý. Ak budeme presný, 20 mm objektív má na plno formátovej kamere uhol záberu 94 stupňov, u 24 mm objektívu je to už iba 84 stupňov. Na to by sa možno dalo zvyknúť, aj keď napríklad natlačiť na Dolinkách do jedného obrázku Baranec aj Kriváň by bol veľký problém. Definitívny problém, niečo, cez čo sa nedá dostať, je hĺbka ostrosti.
Pri fotení krajiny širokouhlým objektívom chcete mať ostré všetko. Ak fotíte lúku, ostré musia byť kvety, ktoré máte na dosah ruky, tak ako aj hory v diaľke na pozadí. Hĺbka ostrosti nepustí. Ak chcete mať s 24 mm objektívom ostré všetko od 70 cm do nekonečna, musíte požiť clonu 22. Ak ale fotíte s 20 mm objektívom, dosiahnete rovnakú hĺbku ostrosti už pri clone 16. Limit, na ktorý pri tom narážate je clona, ktorú môžete na objektíve nastaviť bez toho, aby došlo k zhoršeniu ostrosti. Ak objektív zacloníte na viac ako 11 začne dochádzať k zmäkčeniu obrazu. A k postupnej strate onej už spomenutej čarovnej iskry obrazu - mikrokontrastu. Na príčine je difrakcia - svetlo lámajúce sa na clone robí šarapatu na husto osadených čipoch senzoru. Čím hustejšie sú čipy umiestnené, tým vážnejší je problém. Preto je plno formátová kamera na krajinky lepšia ako kamera s DX senzorom a preto nemusí byť 18 megapixelov na tom istom formáte lepších, ako 12 megapixelov. (Rýchle pravidlo na zapamätanie: na plno formátovej kamere sa treba vyhnúť clone F22 a na DX kamere by sa nemalo ísť nad F11)
Mám rád fotenie so starými objektívmi. Mechanické nastavenie clony, krásne farebne vyvedená stupnica hĺbky ostrosti - na starom 20 mm Nikkore je rozpätie pre pri clone 8 vyznačené ružovou farbou. Kompaktný rozmer a solídny pocit z kovového tela objektívu. Slušné správanie sa v protisvetle a opraviteľné chyby ako skreslenie alebo chromatická aberácia. Staré porekadlo hovorí, že zatiaľ čo telo fotoaparátu si kupujete na pár rokov, objektívy kupujete na celý život. Platilo to v čase filmových aparátov a rovnako to platí aj dnes.

Malá Studená dolina, Tatry. 20mm/f4 Nikkor. 1/500 sec, F8

Baranec, Kriváň a strom. 20mm/f4 Nikkor. 1/160 sec, F16

Zimné slnko, Dolinky, Liptov. 20mm/f4 Nikkor. 1/2500 sec, F11

Žiarske sedlo. 20mm/f4 Nikkor. 1/640 sec, F11. Všetky obrázky boli fotené pri ISO 200