Ak by sme všetky výčitky brali doslova, už by sme iba čakali, kedy sa most zrúti. Samozrejme, pravda je úplne niekde inde. Aby som nešiel až do príliš hlbokej minulosti, treba pripomenúť, že výstavbu mostu prebral I. Nesrovnal s obrovským časovým sklzom. Možno si pamätáte, akým spôsobom „točil“ dodávateľ s exprimátorom M. Ftáčnikom. Ten bol na svojom poste až príliš ústupčivý a nerozhodný, a tak niet sa čomu čudovať, že bol ideálnou obeťou stavbárskych žralokov. S odstupom času je už snáď každému jasné, že väčšina údajných prekážok bola len kamuflážou na ospravedlnenie toho, prečo výstavba mosta mešká.
Našťastie do funkcie primátora nastúpil dravý, energický primátor, ktorý dal zhotoviteľa veľmi rýchlo „do laty“ a ten pochopil, že zahrávanie sa a zavádzanie pri novom primátorovi nefunguje. Treba to povedať jasne – to, že výstavba mostu sa stihla, je hlavne zásluhou súčasného primátora. Áno, je tam príliš veľa nedorobkov. Je pravdou, že ďalšie mesiace ukážu, ako najmä konečné povrchové úpravy urobené extra rýchlosťou v posledných dňoch pred kolaudáciou budú vzdorovať vplyvom premenlivého počasia. Čo je však podstatné, most stojí a mesto sa vyhlo vážnym ekonomickým problémom súvisiacim s nepreplatením peňazí z eurofondov, ktoré tvorili 85% z celkových nákladov na výstavbu Starého mostu.
Poďme však ďalej. Bratislava potrebuje urýchlene riešiť viaceré dopravné problémy, no prioritou musí byť riešenie hanby mesta – Hlavnej stanice. Radšej sa obšírnejšie nebudem venovať „umeleckému“ dojmu zahraničných turistov, ktorých víta zápach moču v celom priľahlom okolí (nečudo, ak jediný záchod v priestoroch stanice je od ruky a za jeho použitie sa platí 50 centov). Pre mnohých slovenských občanov, ktorí prichádzajú do nášho hlavného mesta za prácou a putujú zo stanice na centrály firiem, pracoviská alebo ubytovne, zostáva Hlavná stanica synonymom spravovania akéhokoľvek verejného priestoru v Bratislave. To je voči Bratislave trochu nespravodlivé, ale zároveň sa nedá tomu čudovať. Hlavná stanica je expenovaným verejným priestorom, ktorý mnoho napovedá o jeho správcoch.
Niet tu preto o čom špekulovať, už včera bolo neskoro. O téme prestavby Hlavnej stanice sa musí čo najskôr viesť intenzívna diskusia – rovnako na úrovni laickej, ako aj odbornej verejnosti. Jej výsledkom nesmú zostať iba powerpointové prezentácie, povestná čiarka do štatistiky, ale návrhy urýchleného riešenia obnovy a prestavby Hlavnej stanice.
Je koniec roku 2015 a my sme stále rukojemníkmi podpisu, ktorý urobil v roku 2010, deň pred odchodom z funkcie, primátor Andrej Ďurkovský. Do konca roka 2016 má súčasný investor realizovať rekonštrukciu Hlavnej stanice. Všetci dobre vieme, že to nestihne a potom bude nasledovať jediný možný krok - vypovedanie zmluvy. Je nevyhnutné aj vzhľadom na už premárnené roky nečakať zo založenými rukami na deň, kedy sa tak stane. Pripomínam potenciál, ktorý máme priamo v bratislavskom mestskom zastupiteľstve. V poslaneckej lavici sedí prestížny architekt Branislav Kaliský spolupracujúci so svetoznámymi architektmi, ktorý je mimochodom spoluautorom Eurovei – Stavby roka 2010.
Nový Starý most je viac-menej hotový, onedlho sa cez neho dostaneme do Petržalky pešo, o niečo neskôr aj električkou. Bratislavu čaká v oblasti dopravy množstvo ďalších výziev. Verím, že nekonečný príbeh s omeškaním prestavby Hlavnej stanice je na konci. Nezostáva nám veľa času, a preto ho treba využiť efektívne. Mesto by malo mať čo najskôr jasnú predstavu o tom, ako naložiť s Hlavnou stanicou - dôležitým a unikátnym verejným priestorom Bratislavy.