Prečo lesnícke analógie občas nefungujú (+ komentovaná fotoprechádzka lesom i nelesom)

Lesnícko-ochranársku diskusiu sledujem veľmi intenzívne a zaráža ma frekvencia, s ktorou sú v nej používané rôzne nefunkčné prirovnania. Tie poukazujú na skutočný problém - nebezpečné zvetranie a vyprázdenie pojmu les.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Skutočne – prirovnanie, o ktorom chcem rozprávať, som počul za posledné mesiace až neskutočne veľa krát – v televíziách, v rádiách, či v rôznych alternatívne ladených zdrojoch informácií (...), ktoré sú lesníkmi nanešťastie v poslednom čase hojne využívané. Ľudia, reprezentujúci lesníctvo na Slovensku túto analógiu opakujú a znovu púšťajú do verejného priestoru, čím znovu a znovu zvýrazňujú to, že sú s ňou stotožnení a že ju považujú za veľmi výstižnú. V skutočnosti je to práve naopak. No poďme sa s ňou najskôr zoznámiť...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je to na dlho. V podstate by sa to celé dalo zhrnúť asi do týchto viet: „Ochranári tvrdia, že nami vysadené plochy nie sú les. Tak sa vás teda pýtame my, lesníci: malé dieťa nie je človek? Samozrejme, že je... No ak je, tak potom aj mladý les je les. Bodka!“ Pôvodca tohto mimoriadne nepodareného koštruktu mi nie je známy, no musím mu priznať jeden obrovský dobrý bod – podarilo sa mu obrátiť pozornosť na jednu z najdôležitejších otázok z celej lesnícko – ochranárskej diskusie: „Čo je to vlastne ten les!?“ Na prvý pohľad sa zdá byť táto otázka príliš jednoduchá, ba až naivná. Avšak, ako sa onedlho presvedčíme, opak je pravdou...

SkryťVypnúť reklamu

Čo predchádzalo?

Príbeh vzniku analógie „mladý človek – mladý les“ mi nie je až tak dobre známy a je možné, že viacerí z vás by ho vedeli opísať podrobnejšie a možno aj správnejšie. Ja osobne mám dojem, že vznikla v bezprostrednej reakcii časti lesníckej komunity na informácie, ktoré zverejnil IEP (Inštitút environmentálnej politiky) niekedy koncom novembra 2017. Išlo o analýzu satelitných snímok z obdobia rokov 2000 – 2016, z ktorej vyplynulo, že Slovensko prišlo v tomto období o 7 % lesa. V správe sa ďalej uvádzalo aj to, že strata lesa bola v národných parkoch oproti ostatnému územiu takmer dvojnásobná a že napríklad v Tatranskom Národnom parku to bolo 165 km2 a v NAPANT-e 110 km2 (IEP 2017). 

SkryťVypnúť reklamu

Jednu vec treba určite uznať – metodika analýzy nebola dokonalá (čo sa však dá asi povedať o každej analýze satelitných dát s rozlíšením 30 x 30 m na bod...). Ako hranica toho čo je a čo nie je les bola určená výška porastu 5 metrov, pretože nižšiu vegetáciu daný satelit nie je schopný rozoznať. Tým pádom sa v kategórii „odlesnené“ ocitli aj plochy, ktoré boli síce vyťažené, no následne aj zalesnené presne podľa lesníckeho zákona. V boxe „silné a slabé stránky rôznych metodík merajúcich les“ boli v rámci citovaného textu síce tieto veci vysvetlené, no napriek tomu sa proti týmto zisteniam spustila vlna nevôle. Lesníci sa začali brániť, že veď stromy tam predsa sú, že oni nemôžu za to, že satelit ich nezachytil. Takže k žiadnej strate lesa nedošlo. V mediálnom vystúpení to potvrdil aj Ing. A. Kunca, PhD. z NLC, ktorý nám vysvetlil, že les vyrúbaním nezaniká - to, že ho tam nevidíme, neznamená, že tam nie je. Potom ešte nezabudol pripomenúť, že keď na jeseň kombajnom zožnete kukuričné pole, tak tiež nezaniklo – veď na rok sa zase zasadí (ďalšia podarená analógia...). No a potom bolo vymyslené okrídlené prirovnanie s „malým človekom“.

SkryťVypnúť reklamu

Po úprave veľmi trefné...

Keď som si toto prirovnanie napísal a začal som rozmýšľať nad jeho kladmi a zápormi, uvedomil som si, že vlastne ... začína celkom dobre: prirovnáva stromy a ľudí, spoločenstvá stromov a spoločenstvá ľudí. To je veľmi logický prístup, pretože aj stromy aj ľudia sú živé tvory, aj jedni aj druhí tvoria nejaké prirodzené spoločenstvá. No napriek dobrému začiatku je jeho koniec viac než nepodarený a nelogický. Ja by som si dovolil ho mierne modifikovať – do podoby, ktorá trochu viac dáva zmysel a ktorá nám môže poslúžiť na pochopenie toho čo les je (a nie je).

Je malé dieťa človek? Odpoveď znie: rozhodne áno. Je malý strom stromom? Logicky, odpoveď znie opäť áno. Analógia sa ale teraz presúva z rádu jednotlivcov na rád spoločenstiev (v pôvodine boli tieto dve úrovne nelogicky domiešané). Takže: je zoskupenie detí na základnej škole rodina – čiže prirodzená základná jednotka spoločnosti? Nie. Je to za určitým účelom vytvorené zoskupenie mladých ľudí, rozdelené na isté vekovo homogénne kategórie, ktoré sú navyše priestorovo ohraničené (stenami) a označené kombináciou čísla a písmena, napríklad 8.A. Keby sme disponovali röntgenovým videním, tak by sme pri pohľade na školu zhora videli pravouhlé tvary s množstvom nahustených žiakov rôzneho veku.

Ak niekto z nich dlhodobejšie nespĺňa kritériá, dané učiteľmi, triedu je nútený opustiť. V každej triede je badateľná snaha o čo najväčšiu homogenizáciu – všetci musia rovnako sedieť, rovnako sa na začiatku postaviť, písať si rovnaké úlohy. Kedysi dokonca museli všetci písať rovnakou rukou a na mnohých školách sú i dnes všetci rovnako oblečení. Tolerancia k odchýlkam od „normálu“ je rôzna – od nulovej po pomerne vysokú.

Triedny učiteľ má v každej triede hlavné slovo. Rozhoduje, čo sa kedy bude robiť, ako sa to bude robiť a odchýlky od príkazov sú rôznymi spôsobom potláčané – v minulosti išlo pomerne často o fyzické tresty, dnes sa využívajú skôr sofistikovanejšie (otázne je, či aj účinnejšie) metódy.

Dôležitým aspektom školy je potláčanie dynamiky – naháňanie po chodbách je neželaným správaním, bitky v triedach podobne. Presuny medzi triedami v priebehu hodiny alebo behanie po triede rovnako. Vystrájajúce deti sa počas tých deviatich rokov postupne naučia, že je normálne celé dni iba sedieť (najlepšie za počítačom) a že pohyb je nadbytočná aktivita, ktorá nikomu peniaze do vrecka nenahádže.

Rodina je základnou bunkou spoločnosti (aspoň mnohí tak vravia...). I keď v súčasnosti prežíva značnú krízu, psychológovia poukazujú na to, že stabilné a funkčné rodinné prostredie z rôznych hľadísk predstavuje najvhodnejšie miesto na výchovu detí. Tie tu dostanú pocit istoty a majú tak zabezpečený zdravý fyzický i psychický vývoj, ktorý im v budúcnosti zabezpečí lepšie vyhliadky do života.

Samozrejme, že nepopieram úlohu školy – určite, že je veľmi dôležitá. Môj opis sa možno už úplne neprekrýva s dnešnou realitou – predsa len, už pár rokov som zo základnej školy preč... Veľa sa určite zmenilo, no mnohé veci naďalej pretrvávajú. Či sú dobré a či zlé, či by mali školy prehodnotiť tristoročné vyučovacie postupy a praktiky nie je na mne. Nie som učiteľ a teda to s radosťou prenechám odborníkom.

Takže – škola je síce dôležitá, ale sama o sebe pre život nestačí. Ako by asi vyzerala generácia ľudí, ktorí by boli hneď po narodení podľa veku roztriedení do prípravného zariadenia (nazvime si ho tradične - škôlka) a po pár rokoch by boli „popresýpaní“ do školy, kde by v triedach strávili zvyšok života? Zavretí medzi štyrmi stenami by postupne rástli a vyvíjalo by sa z nich zvláštne spoločenstvo ľudí, ktorí spolu nemajú takmer nič spoločné, iba boli „vyššou mocou“ prinútení tiesniť sa na malej ploche... Ich vzájomné vzťahy by pravdepodobne neboli ktovie aké – spájala by ich iba fyzická blízkosť, ktorá by im asi dosť rýchlo začala liezť na nervy. Mnohí by z toho určite aj ochoreli a možno aj zomreli. Tých by triedny vyniesol niekde preč a proces by pokračoval... v oklieštenej zostave. No ako to už býva, keď ľudia nemajú veci, ktoré prirodzene potrebujú a keď sú natlačení na malej ploche, začali by sa takmer určite šíriť rôzne infekčné choroby. Napríklad taký mor. Učiteľ by jedného rána prišiel do triedy a zistil by, že všetci pomreli. Krútiac hlavou by smutný odišiel, aby prevzal novú triedu – mladú a zdravú, aby dokázal, že to, čo sa stalo starej triede, bola len nejaká zvláštna zhoda okolností a nie dôsledok chybne nastaveného systému...

Les je rodina, nie škola...

V tradičnej rodine je prítomný otec, matka, rôzny počet detí a často aj starí či výnimočne aj prastarí rodičia. Členovia nie sú označení číslami a písmenami, či podelení v rôznych izbách podľa vekových kategórii. Majú mená a čo je ešte dôležitejšie – vzájomné vzťahy. Jednak biologické, jednak citové či sociálne. Jeden na druhom nejakým spôsobom závisia – otec zarába, chráni rodinu, vodí ostatných na výlety, mama sa stará o deti, perie či varí, deti sa učia od rodičov, hrajú sa a spoznávajú svet okolo seba. Starí rodičia tiež prispievajú svojou pomocou a životnými skúsenosťami. Ako čas plynie, postupne sa roly menia a po pár rokoch či desiatkach rokov sú z detí rodičia a starí rodičia, generácie sa menia ale život rodiny ako takej ide ďalej.

Doma je to väčšinou v pohybe – každý niečo robí, chvíľu sú vonku a hrajú futbal, chvíľu zase v dome a pozerajú film. Väčšinou sa dopredu príliš nedá predpokladať, čo sa bude v rodine diať – je to dynamická jednotka, ktorej príbeh sa utvára priebežne, nie je deväť rokov vopred nalinkovaným učebným plánom.

Keď príde choroba, ostatní členovia rodiny okolo chorého behajú a snažia sa mu čo najrýchlejšie pomôcť k uzdraveniu. Tým pádom sa väčšinou vylieči a väčšinou sa dožije vysokého veku. Nakoniec síce každému dohorí sviečka, no rozlúči sa s týmto svetom dôstojne a s vedomím, že po sebe zanechal svoje deti či vnúčatá, ktoré budú viac či menej pokračovať v jeho odkaze.

V zdravej rodine sú všetci navzájom poprepájaní vzťahmi. No rovnako sú poprepájaní aj so svojim okolím – so širšou rodinou, známymi, rodinnými priateľmi a kadekým možným. Každý z týchto vzťahov predstavuje isté bohatstvo a zároveň istotu, že keď sa niečo stane, nezostanú „na holom“.

Rozoberaním rôznych aspektov rodinného a školského života by sa ešte dalo určite stráviť množstvo času a nepochybne by sa dalo nájsť ešte množstvo zaujímavých pohľadov. Pre potreby našej analógie by ale už hádam aj stačilo. Poďme radšej späť k lesu.. alebo ešte lepšie - do lesa. Aby nás náhodou zase niekto neobviňoval, že „všetko fotíme iba z cesty“, ako sa občas stáva...

Fotoprechádzka lesom aj nelesom

Obr. 1 Rovnako, ako sa nedá povedať, kedy začal život rodiny, tak isto sa to nedá povedať pri lese. Je to totižto kontinuum – jeden príde, jeden odíde, generácie sa prelínajú a striedajú. Trvá to síce dlhšie ako u ľudí, ale často to prebieha veľmi podobne. (Komovi, Čierna hora)
Obr. 1 Rovnako, ako sa nedá povedať, kedy začal život rodiny, tak isto sa to nedá povedať pri lese. Je to totižto kontinuum – jeden príde, jeden odíde, generácie sa prelínajú a striedajú. Trvá to síce dlhšie ako u ľudí, ale často to prebieha veľmi podobne. (Komovi, Čierna hora) (zdroj: Ondrej Kameniar)

U industriálneho lesa, ktorý nie je lesom, iba ho tak voláme, je začiatok jasný: jeho život začína vysadením sadeničiek na predtým vyrúbaný holý svah. Alebo sme ešte na niečo zabudli? No jasné – predsa „škôlka“ – aká náhoda, že ešte aj ten názov v našej poupravenej analógii dokonale sedí!

Obr. 2 V „lesnej škôlke“, ako sa toto zoskupenie priliehavo volá, sa mladé stromčeky pripravujú na ďalší stupeň. Ten však nie je lesom, ale večnou školou... Už od malička sa hrubým spôsobom narúša ich prirodzený vývoj. (Maramureš, Rumunsko)
Obr. 2 V „lesnej škôlke“, ako sa toto zoskupenie priliehavo volá, sa mladé stromčeky pripravujú na ďalší stupeň. Ten však nie je lesom, ale večnou školou... Už od malička sa hrubým spôsobom narúša ich prirodzený vývoj. (Maramureš, Rumunsko) (zdroj: Ondrej Kameniar)
Obr. 3 Pohľad na „večnú školu“ alebo „celoživotné vzdelávanie a výchovu stromov" zhora. Každá trieda ma svojho „triedneho“, ktorý pozorne sleduje, či ide všetko ako bolo dopredu naplánované v „Programe starostlivosti o les“. Keď niekto nezapadá do konceptu, prichádza „výchova porastu“. Metódy sú pomerne drsné – poväčšine zahŕňajú motorovú pílu, traktor, lanovky a podobne. Problém nie je, že takéto „polia na drevo“ existujú, problém je, že nahradili väčšinu skutočných lesov a dochádza k postupnému vyprázdneniu pôvodného pojmu les. Navyše, týmto spôsobom sa nedá hospoáriť časovo neobmedzene... (CHKO Poľana)
Obr. 3 Pohľad na „večnú školu“ alebo „celoživotné vzdelávanie a výchovu stromov" zhora. Každá trieda ma svojho „triedneho“, ktorý pozorne sleduje, či ide všetko ako bolo dopredu naplánované v „Programe starostlivosti o les“. Keď niekto nezapadá do konceptu, prichádza „výchova porastu“. Metódy sú pomerne drsné – poväčšine zahŕňajú motorovú pílu, traktor, lanovky a podobne. Problém nie je, že takéto „polia na drevo“ existujú, problém je, že nahradili väčšinu skutočných lesov a dochádza k postupnému vyprázdneniu pôvodného pojmu les. Navyše, týmto spôsobom sa nedá hospoáriť časovo neobmedzene... (CHKO Poľana) (zdroj: Google Earth)
Obr. 3 Celkový pohľad na lesný ekosystém, formovaný prírodnými procesmi a zákonitosťami. Rozdiel oproti predchádzajúcmu obrázku je zjavný...(Egresi, Gruzínsko)
Obr. 3 Celkový pohľad na lesný ekosystém, formovaný prírodnými procesmi a zákonitosťami. Rozdiel oproti predchádzajúcmu obrázku je zjavný...(Egresi, Gruzínsko) (zdroj: ESRI, ARC GIS Earth)
Obr. 4 Pohľad do stiesnenej „triedy“ industriálneho lesa. Nie je to 8.A na ZŠ Svederník, ale napr. JPRL 7b v pohorí XY... Stromy tu sú s jediným cieľom – aby z nich bolo drevo. Ostatné aspekty nie sú brané veľmi do úvahy. Uniformita je najvyšší zákon. Starí, kriví či ináč netypickí tu nemajú čo hľadať. Menej perspektívni jedinci sú z porastu včas odobratí, aby zbytočne nezaberali v „triede" miesto. (Piľsko, Oravské Beskydy)
Obr. 4 Pohľad do stiesnenej „triedy“ industriálneho lesa. Nie je to 8.A na ZŠ Svederník, ale napr. JPRL 7b v pohorí XY... Stromy tu sú s jediným cieľom – aby z nich bolo drevo. Ostatné aspekty nie sú brané veľmi do úvahy. Uniformita je najvyšší zákon. Starí, kriví či ináč netypickí tu nemajú čo hľadať. Menej perspektívni jedinci sú z porastu včas odobratí, aby zbytočne nezaberali v „triede" miesto. (Piľsko, Oravské Beskydy) (zdroj: Ondrej Kameniar)
Obr. 5 V normálnom lese, podobne ako v normálnej rodine, fungujú medzigeneračné vzťahy – mládež čerpá zo skúseností predošlých generácii. Mladší vyrastajú v tieni starších a len postupne vystrkujú hlavy vyššie. Keby ich vystrčili príliš rýchlo, skôr ako spevnejú, mohli by o ne prísť...(Tichá dolina)
Obr. 5 V normálnom lese, podobne ako v normálnej rodine, fungujú medzigeneračné vzťahy – mládež čerpá zo skúseností predošlých generácii. Mladší vyrastajú v tieni starších a len postupne vystrkujú hlavy vyššie. Keby ich vystrčili príliš rýchlo, skôr ako spevnejú, mohli by o ne prísť...(Tichá dolina) (zdroj: Ondrej Kameniar)
Obr. 6 Mokré hnijúce drevo s vrstvou machu okrem toho zásobuje mladé stromčeky potrebnou vlhkosťou aj v čase sucha. Okrem toho im dáva potrebný výškový náskok pred papradím, ktoré by ich inak nutne udusilo. Okrem toho – rastú všetci spolu – malí i veľkí. Vypadávajú tí, ktorí sa sem nehodia. Kritérium ale nie je potenciál pre drevospracujúci priemysel... (Tichá dolina)
Obr. 6 Mokré hnijúce drevo s vrstvou machu okrem toho zásobuje mladé stromčeky potrebnou vlhkosťou aj v čase sucha. Okrem toho im dáva potrebný výškový náskok pred papradím, ktoré by ich inak nutne udusilo. Okrem toho – rastú všetci spolu – malí i veľkí. Vypadávajú tí, ktorí sa sem nehodia. Kritérium ale nie je potenciál pre drevospracujúci priemysel... (Tichá dolina)  (zdroj: Ondrej Kameniar)
Obr. 7 Lesná rodina je pod zemou vďaka koreňom a hubovým vláknam navzájom poprepájaná tisíckami prepojení. Stromy vďaka tejto sieti dokážu nie len komunikovať, ale si aj navzájom pomáhať dodávkami živín – zvlášť dôležité sú veľké a staré stromy, ktoré sa za svoj dlhý život ponapájajú na všetky stromy v okolí a tak pomáhajú udržiavať stabilitu lesa. (Vihorlat)
Obr. 7 Lesná rodina je pod zemou vďaka koreňom a hubovým vláknam navzájom poprepájaná tisíckami prepojení. Stromy vďaka tejto sieti dokážu nie len komunikovať, ale si aj navzájom pomáhať dodávkami živín – zvlášť dôležité sú veľké a staré stromy, ktoré sa za svoj dlhý život ponapájajú na všetky stromy v okolí a tak pomáhajú udržiavať stabilitu lesa. (Vihorlat) (zdroj: Ondrej Kameniar)
Obr. 8 Tu sa musí začínať odznova, pretože „trieda neprežila vyučovanie“... Nie je to nič výnimočné – dnes tvorí tzv. „náhodná ťažba“ na Slovensku až 52 % všetkej ťažby. Žeby to tak trochu svedčilo o nevhodných vyučovacích metódach? Ak áno, prečo potom stále vidíme po našich horách namiesto lesa pohľady do „stiesnených tried“ ako na Obr. 4? (Smrekovica, Veľká Fatra)
Obr. 8 Tu sa musí začínať odznova, pretože „trieda neprežila vyučovanie“... Nie je to nič výnimočné – dnes tvorí tzv. „náhodná ťažba“ na Slovensku až 52 % všetkej ťažby. Žeby to tak trochu svedčilo o nevhodných vyučovacích metódach? Ak áno, prečo potom stále vidíme po našich horách namiesto lesa pohľady do „stiesnených tried“ ako na Obr. 4? (Smrekovica, Veľká Fatra) (zdroj: Ondrej Kameniar)
Obr. 9 Po odstránení „neúspešnej triedy“, resp. triedy, ktorá splnila svoj účel a prešla „celoživotným vzdelávaním“ ostáva spúšť – všetky dlhodobo budované vzťahy sú zničené, začína sa od začiatku. Životne dôležité skúsenosti predchádzajúcich generácii sú prítomné akurát tak vo forme kôp uhádzanej haluziny, ktorú je samozrejme škoda nechať na mieste, tak sa často odvezie a zoštiepkuje, aby nič nevyšlo nazmar... (okolie NPR Ďumbier, Nízke Tatry)
Obr. 9 Po odstránení „neúspešnej triedy“, resp. triedy, ktorá splnila svoj účel a prešla „celoživotným vzdelávaním“ ostáva spúšť – všetky dlhodobo budované vzťahy sú zničené, začína sa od začiatku. Životne dôležité skúsenosti predchádzajúcich generácii sú prítomné akurát tak vo forme kôp uhádzanej haluziny, ktorú je samozrejme škoda nechať na mieste, tak sa často odvezie a zoštiepkuje, aby nič nevyšlo nazmar... (okolie NPR Ďumbier, Nízke Tatry) (zdroj: Ondrej Kameniar)
Obr. 10 Zlý začiatok – základ problémov v budúcnosti. Žiadny smrek by takto dobrovoľne nezačal rásť – vystavený horúčavám, suchu, lejakom, zveri. „Triedny“ však rozhodol ináč – buď vyrastieš, alebo... (okolie NPR Ďumbier Nízke Tatry)
Obr. 10 Zlý začiatok – základ problémov v budúcnosti. Žiadny smrek by takto dobrovoľne nezačal rásť – vystavený horúčavám, suchu, lejakom, zveri. „Triedny“ však rozhodol ináč – buď vyrastieš, alebo... (okolie NPR Ďumbier Nízke Tatry) (zdroj: Ondrej Kameniar)
Obr.11 ...uschni! Najlepšie hneď na začiatku, aspoň nebudeš musieť desiatky rokov trpieť medzi podobnými nešťastníkmi, ktorí si navzájom nemajú čo povedať, pretože nie sú poprepájaní rodinnými väzbami a ktorí len tak mlčky čakajú, kedy ich trieda bude uznaná za hodnú vyrúbania. (okolie NPR Ďumbier Nízke Tatry)
Obr.11 ...uschni! Najlepšie hneď na začiatku, aspoň nebudeš musieť desiatky rokov trpieť medzi podobnými nešťastníkmi, ktorí si navzájom nemajú čo povedať, pretože nie sú poprepájaní rodinnými väzbami a ktorí len tak mlčky čakajú, kedy ich trieda bude uznaná za hodnú vyrúbania. (okolie NPR Ďumbier Nízke Tatry) (zdroj: Ondrej Kameniar)
Obr. 12 To z pohľadu života stromu nie je vôbec dlho – pri priemernej rubnej dobe okolo 80 až 100 rokov sa tu stromy dožijú sotva tretinu toho, čo v lese. V podstate končia v najlepších rokoch. Dôvod? Už nemajú také prírastky... to znamená, že z pohľadu aktuálne prevažujúceho „hospodárstva krátkodobých ziskov“ sú neekonomické... (Ľubochnianska dolina, Veľká Fatra)
Obr. 12 To z pohľadu života stromu nie je vôbec dlho – pri priemernej rubnej dobe okolo 80 až 100 rokov sa tu stromy dožijú sotva tretinu toho, čo v lese. V podstate končia v najlepších rokoch. Dôvod? Už nemajú také prírastky... to znamená, že z pohľadu aktuálne prevažujúceho „hospodárstva krátkodobých ziskov“ sú neekonomické... (Ľubochnianska dolina, Veľká Fatra) (zdroj: Ondrej Kameniar)
Obr. 13 V skutočnom lese sa väčšinou nikto až tak veľmi neponáhľa – nie je tu dôležité vyťahovať sa svojim vzrastom, ale spraviť si dobrý základ do dospelosti a staroby. Husté a pevné drevo v strede kmeňa je jednoznačne dobrá investícia pre strom, ktorý sa chce dožiť vysokého veku. Ťažká mladosť – šťastný život a požehnaná staroba... (tento konkrétne sa dožil viac ako 550 rokov...) (Šumava).
Obr. 13 V skutočnom lese sa väčšinou nikto až tak veľmi neponáhľa – nie je tu dôležité vyťahovať sa svojim vzrastom, ale spraviť si dobrý základ do dospelosti a staroby. Husté a pevné drevo v strede kmeňa je jednoznačne dobrá investícia pre strom, ktorý sa chce dožiť vysokého veku. Ťažká mladosť – šťastný život a požehnaná staroba... (tento konkrétne sa dožil viac ako 550 rokov...) (Šumava). (zdroj: Ondrej Kameniar)
Obr. 14 V zdravej rodine sa nemusí báť ani malý, krivý či ináč netypický člen. Nikto tu nestriehne s pravítkom v jednej a motorovou pílou v druhej ruke. Rovných dosiek by síce z tohto javora asi veľa nebolo, no svojou nevšednosťou spestruje les a poskytuje útočisko mnohým jeho obyvateľom. (Ľubochnianska dolina, Veľká Fatra)
Obr. 14 V zdravej rodine sa nemusí báť ani malý, krivý či ináč netypický člen. Nikto tu nestriehne s pravítkom v jednej a motorovou pílou v druhej ruke. Rovných dosiek by síce z tohto javora asi veľa nebolo, no svojou nevšednosťou spestruje les a poskytuje útočisko mnohým jeho obyvateľom. (Ľubochnianska dolina, Veľká Fatra) (zdroj: Ondrej Kameniar)
Obr. 15 Les je rodina, les je kontinuita, dynamika, pestrosť, farebnosť, život... Človekom vymyslený koncept industriálneho lesa je poväčšine opakom. Navyše, je trvalo neudržateľný a pre človeka v konečnom dôsledku ekonomicky nevýhodný a environmentálne rizikový. Dôkazy vidíme všade okolo seba.
Obr. 15 Les je rodina, les je kontinuita, dynamika, pestrosť, farebnosť, život... Človekom vymyslený koncept industriálneho lesa je poväčšine opakom. Navyše, je trvalo neudržateľný a pre človeka v konečnom dôsledku ekonomicky nevýhodný a environmentálne rizikový. Dôkazy vidíme všade okolo seba. (zdroj: Ondrej Kameniar)
Obr. 16 Ak necháme lesu voľnosť, bude sa síce v čase pravdepodobne výrazne meniť, no žiadna jeho súčasť tým v konečnom dôsledku neutrpí. Tak to v prírode skrátka chodí - žiadna jej časť sa nedá zafixovať v jednom stave, prirodzené narušenia sú pre fungovanie lesa nevyhnutné. (NPR Jánošíkova kolkáreň, Veľká Fatra)
Obr. 16 Ak necháme lesu voľnosť, bude sa síce v čase pravdepodobne výrazne meniť, no žiadna jeho súčasť tým v konečnom dôsledku neutrpí. Tak to v prírode skrátka chodí - žiadna jej časť sa nedá zafixovať v jednom stave, prirodzené narušenia sú pre fungovanie lesa nevyhnutné. (NPR Jánošíkova kolkáreň, Veľká Fatra) (zdroj: Ondrej Kameniar)

Nepodarená analógia paradoxne poskytla priestor na diskusiu o tom, čo to je les. Nesmieme zabúdať, že je to v prvom rade prírodné prostredie so svojou históriou, procesmi, biodiverzitou a funkciami. Porast drevín, pestovaný v pravouhlých formáciách, označených číslom a písmenom za účelom produkcie drevnej hmoty nie je les, ale produkčná kultúra. V lese sú okrem stromov mnohé iné organizmy a spoločenstvá, ktoré les spoluvytvárajú a udržiavajú vo funkčnom stave. Mnohé z nich sú viazané na „zdravé rodinné vzťahy“ a prirodzenú rôznorodosť a dynamiku. Keď les človek zviaže svojimi kategóriami a vnúti mu svoju predstavu o tom ako má vyzerať, čo má produkovať a ako sa má vyvíjať, čo je škodlivé a čo užitočné, nutne dochádza k jeho ochudobneniu, znehodnoteniu alebo dokonca až k jeho premene na poľnohospodársku kultúru, ktorá s lesom nemá veľa spoločného. Dokonca je výrazne náchylnejšia na zničenie prírodnými podmienkami (logicky, pretože nebola vytvorená vďaka nim ale napriek nim).

Takže – späť k nášmu prirovnaniu: áno, aj malý strom je strom, aj mladý les je les. Ale les sa dá omnoho výstižnejšie prirovnať k rodine. Škola či škôlka sú zase dobré analógie k lesu vekových tried, ktorý našim horám dominuje. Mladé stromy, rastúce prirodzene v kontinuálne a prirodzene sa meniacom lese nie sú to isté ako živoriace, na seba natlačené, chémiou napustené smrečky, vytiahnuté zo škôlky a zasadené na predtým odlesnený a zničený svah, ktorý je takmer bez biomasy. To, že niekde rastú stromy, neznamená, že tam je les. Na výške porastu až tak nezáleží... Oveľa podstatnejšie sú iné atribúty lesa. Holina, vysadená sadeničkami logicky nespĺňa ani jeden z nich, pretože v prirodzenom cykle lesa takéto alebo podobné štádium jednoducho neexistuje. 

Nemýľme si teda intenzívne obhospodarované, periodicky naholo rúbané, extrémne zjednodušené a odprírodnené porasty s lesom. Les je najkomplikovanejší suchozemský ekosystém, ktorý funguje tým lepšie, čím menej je pozmenený. Využívajme lesy, ale neničme ich podstatu, ťažme drevo, ale zachovávajme kontinuitu lesa. A popri tom nezabudnime aj na dostatočne veľké územia, kde mu dáme úplnú voľnosť (napr. národné parky?). Snažme sa v týchto chránených lesoch čo najlepšie spoznať a pochopiť jeho zložité fungovanie a nevnucujme mu strohú industriálnu formu a dynamiku. Rovnako, ako ani naše rodiny nemeníme na triedy s 9 rokov dopredu naplánovaným programom. A nakoniec to najdôležitejšie – pozrime sa častejšie do lesa aj nepodnikateľskýmneekonomickým okom umelca, obdivovateľa a pozorovateľa... Nechajme sa uchvátiť dokonalosťou, pestrosťou, divokosťou a nepredvídateľnosťou prírodného prostredia. Toto zmenilo pohľad na les mne, toto ho možno zmení aj vám... 

Obr. 17 Trochu inšpirácie - toto nie je žiadny prales. Je to les, dlhé obdobie tradične využívaný pastiermi. Napriek tomu, že si z neho vyberali drevo na kúrenie i na stavbu kolíb, je to stále les. Na niektorých miestach možno chýbajú väčšie jedle, inde sú vyrúbané aj menšie kolieska, ale podstata je zachovaná. Netreba nám nič vymýšľať, stačí sa len pozrieť trochu späť. Zrieknuť sa priemyselného lesníctva a z neho plynúcich krátkodobých benefitov. (Komovi, Čierna hora)
Obr. 17 Trochu inšpirácie - toto nie je žiadny prales. Je to les, dlhé obdobie tradične využívaný pastiermi. Napriek tomu, že si z neho vyberali drevo na kúrenie i na stavbu kolíb, je to stále les. Na niektorých miestach možno chýbajú väčšie jedle, inde sú vyrúbané aj menšie kolieska, ale podstata je zachovaná. Netreba nám nič vymýšľať, stačí sa len pozrieť trochu späť. Zrieknuť sa priemyselného lesníctva a z neho plynúcich krátkodobých benefitov. (Komovi, Čierna hora) (zdroj: Ondrej Kameniar)

P.S. pre tento krát som si odpustil citovanie vedeckej literatúry a stavil som viac na obrazovú stránku. Nedá mi však neodporučiť pár zdrojov, kde si môžete o týchto veciach prečítať oveľa viac a na vyššej úrovni. Na vašom mieste by som začal „Premeneným lesom“...

Použitá lieratúra

IEP 2017. V národných parkoch bola strata lesa oproti iným územiam dvojnásobná.

Analýza vývoja lesov cez optiku satelitov medzi rokmi 2000 až 2016. Komentár 2017/12, 1-4.

Odporúčaná literatúra:

Maser, Ch. 1988. Přeměněný les. ABIES. 321 s.

Leopold, A. Obrázky z chatrče a rozmanité poznámky. ABIES, 269 s.

Watson, J.E.M. et al. 2018. Exceptional value of intact forest ecosystems. Nature 

Ondrej Kameniar

Ondrej Kameniar

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  1x

So svojim fotoaparátom strávim veľa času v prírode, kde vidím a zažívam množstvo zaujímavých vecí, ktoré budú aj hlavnou témou tohto blogu. V rámci svojho doktorandského štúdia sa venujem výskumu ekológie európskych lesov a pralesov na Fakulte lesnické a drevařské ČZU v Prahe. Viac o našom výskume na https://www.remoteforests.org(Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi uvedenej inštitúcie.) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu