Hlásenie: Tri mesiace bez Facebooku

Hlásenie: Tri mesiace bez Facebooku
Písmo: A- | A+

Tento blog je pokračovaním blogu, ktorý som napísala o stratégii FB pri udržiavaní (retention) používateľov a o tom, prečo je visenie na FB do značnej miery podobné tomu, keď fetujete heroín.

Práve prešli tri mesiace, čo som prestala používať FB. Nevymazala som svoj účet, len ho nepoužívam. Aby som bola presná, strávila som tam od 6. mája asi tri minúty (áno, 3 je moje obľúbené číslo) na zverejnenie (publish) blogu o tomto experimente a poslanie môjho telefónneho čísla kamarátovi, s ktorým chcem byť znova v kontakte (reconnect) pomocou iných komunikačných prostriedkov.

Obrázok blogu

K veci: Po pár dňoch bez skrolovania som sa pristihla, že mám viac času na čítanie kníh a správ, ktoré chcem sledovať. Od mája som prečítala DEVÄŤ kníh — môj rekord! Navyše je pre mňa jednoduchšie zostať všimavá (mindful) a udržať si každodennú rutinu: krátky beh ráno, joga, práca, chatovanie s rodinou a priateľmi, čítanie kníh.

Fotky stále dávam na Instagram a zverejňujem ich aj na FB, lebo moji priatelia a rodina používajú FB, a ja sa s nimi chcem podeliť o krásu, ktorú mám šťastie zachytiť. IG sa mi zdá byť lepším svetom pre mňa — vidím tam príspevky, ktoré mi dávajú zmysel z oblastí, ktoré ma zaujímajú ako jóga, lesný beh, horolezectvo, veda a filozofia.

Obrázok blogu

Úľava vďaka neprítomnosti na FB je evidentná, no isto sme my ľudia prispeli k tomu, že je to také toxické miesto — neviňme len algoritmy — je to aj o tom, čo tam ľudia šíria, a čo píšu vo svojich reakciách.

Ja som ale nikdy nebola ten dobrodružný (adventurous) typ, čo číta komentáre. A apelujem na  vás, aby ste ma v tomto zvyku nasledovali. Môj postoj je založený na osobnej skúsenosti — pokúsila som sa prečítať komentáre na niektorých stránkach raz, či dvakrát, a pre lásku univerza, držte sa bokom, ak môžete! (stay away if you can) Verte mi: nedá sa zmeniť názor idiota! Viem, že všetko je možné, ale toto je ten zriedkavý prípad, keď je akákoľvek snaha márna.

Ľudia sú takí, akí sú, a vy môžete zlepšovať len sami seba!

Pokiaľ teda nie ste tréneri/ učitelia, ako ja, a nepracujete s motivovanými klientami, ktorí sa vedome snažia zlepšiť.

Obrázok blogu

Ak hľadáte spôsob, ako prestať skrolovať FB, dovoľte mi, aby som sa s vami v krátkosti podelila o moju metódu:

Najprv si odpovedzte na tieto otázky sami:

Za prvé : Ako skrolovanie FB prispieva k zlepšeniu môjho života?

Za druhé: Je niečo, čo by som mohol(a) robiť, čo je pre mňa lepšie?

Po tretie: Skutočne ma napĺňa pozerať lajčíky a komentáre k mojim príspevkom? Nepodelím sa radšej o tieto chvíle priamo s tými, ktorým na mne záleží (ako napr. s rodinou a priateľmi)?

Obrázok blogu

Ak je vaša odpoveď na prvú otázku „nie veľmi“, majte to na pamäti, keď vás starý zvyk bude tlačiť k skrolovaniu. A zamerajte sa na odpoveď na druhú otázku; skúste si vytvoriť denný/ týždenný zoznam úloh (to-do list), ten vám pripomenie všetky ostatné činnosti, ktoré treba robiť namiesto skrolovania FB. Keď budete spokojní s pokrokom v plnení úloh na zozname aj mimo neho, podeľte sa o tieto momenty v správe priateľovi alebo členovi rodiny alebo vybranej skupine na IG, Strave (aj na Strave sa nesústreďte na kudos, ale na dos) či hocikde. Keď zbadáte príspevky iných, pamätajte, že sa treba vyhnúť (avoid) porovnávaniu s ostatnými. Aj keď to urobíte, buďte k sebe láskaví, pretože to, čo vieme o ostatných, je len zlomok ich príbehu.

To je všetko priatelia!

Ďakujem za váš čas a veľa šťastia! 

Ja idem čítať Bertranda Russella.





udržiavanie - retention

zverejnenie - publish 

byť znova v kontakte - reconnect

všímavý - mindful 

dobrodružný - adventurous 

držte sa bokom, ak môžete - stay away if you can

zoznam úloh - to-do list

vyhnúť sa - avoid

Skryť Zatvoriť reklamu