
Moja mama chodieva do kúpelov často a vždy mi hovorila, že mám šupnúť pri odchode z procedúry sestričke do vrecka 10 - 20 korún. Moja mama je múdra žena a ja naivka. Stále si myslím, že sestrička si robí svoju prácu, za ktorú je platená a jej službu som zaplatila v cene pobytu a cenou procedúry, ale dnes som sa presvedčila, že veci sa majú inak.
Môj kolega od začiatku pobytu nepobehuje s načasovanými procedúrami, keď sa ho opýtam, kedy má ďalšiu povie "hocikedy". Na začiatku pobytu po vstupnom lekárskom vyšetrení dostal približne 4 procedúry na deň, ale on ich absolvuje cca 10. Dnes som to nevydržala a opýtala sa ho ako to robí. (Veď hovorím, že moja naivita je neskonalá.) Odpoveď mi vyjasnila hneď niekoľko vecí zároveň. Napríklad to, prečo som dnes neležala v tej vani s tromi zapálenými sviečkami a nerelaxovala s vonným olejčekom. Pretože v tej "mojej" vani možno bol práve on. Pretože stačí dať sestričke (masérovi, presonálu) malý obnos peňazí a nepotrebujete mať procedúry ani načasované, ani doporučené
od lekára. Aké jednoduché. Pacienta, ktorý prišiel v riadnom čase, na riadnu procedúru niekam šupnúť (veď nikto nechce mať problémy) a všetci sú spokojní.
Keď som protestovala, ako k tomu prídu tí, ktorí tie peniaze nedavajú a rešpektujú vopred stanovené pravidlá, som dostala ako odpoveď úškrn a otázku či nemám pocit, že keď idem druhý krát na procedúru nie je v horšej kvalite. Úprimne povedané občas áno. Tak čo sa potom divím, svet je raz taký a treba sa prispôsobiť, keby bol personál dostatočne zaplatený, tak nemajú dôvod brať úplatky a uprednostňovať klientov.
Keď ja tomu neverím. Neverím, že musíte veci obchádzať a uplácať, keď si za niečo poctivo zaplatíte. Že stále musím riešiť niečí plat a dávať mu nejaké peniaze, aby som dostala to, za čo som si už raz zaplatila. Neverím, že skratky a obchádzky vedú vždy rýchlejšie k cieľu. Občas vedú totiž do pekla. Len dúfam, že tomu môjmu kolegovi nebude veľmi zle, pretože naložiť telu 10 procedúr denne by mohlo zlomiť aj väčších "fešákov".