Élisabeth Louise Vigée Le Brun, dvorná maliarka kráľovnej Márie Antoinetty

Písmo: A- | A+

Maliarka Élisabeth Louise Vigée Le Brun odišla po Francúzskej revolúcii r. 1789 v obave o svoju bezpečnosť na 12 rokov do exilu.

Autoportrét maliarky Élisabeth Louise Vigée Le Brun z r. 1780. S umeleckou istotou a jednoduchou eleganciou sa zobrazila ako sebavedomá maliarka, ktorá si zachovala prirodzenú ženskosť a uvoľnenosť výrazu.
Autoportrét maliarky Élisabeth Louise Vigée Le Brun z r. 1780. S umeleckou istotou a jednoduchou eleganciou sa zobrazila ako sebavedomá maliarka, ktorá si zachovala prirodzenú ženskosť a uvoľnenosť výrazu. 

FRANCÚZSKA DVORNÁ MALIARKA:

Élisabeth Louise Vigée, vydatá Le Brun, sa narodila r. 1755. Jej otec bol maliar, ktorý si všimol talent dcéry a podporoval ho. V r. 1776 sa Élisabeth Louise vydala - jej manželom sa stal maliar a obchodník s umením Jean-Baptiste-Pierre Le Brun. Postupne sa vypracovala na uznávanú portrétistku a vďaka manželovým kontaktom, aj keď manželstvo nebolo šťastné, a vlastnému majstrovstvu si získala vysokopostavenú klientelu. V r. 1778 dokonca maľovala kráľovnú Máriu Antoinettu, mimochodom jej rovesníčku - obe vtedy mali 23 rokov. V r. 1780 sa Élisabeth Louise Vigée Le Brun stala Antoinettinou dvornou portrétistkou, s ktorou sa aj ľudsky zblížila. Po Veľkej francúzskej revolúcii r. 1789 však kráľovnina dvorná maliarka v obave o svoju bezpečnosť odišla aj s 9-ročnou dcérou do Talianska. Bola tiež v Rakúsku, Rusku, Nemecku, Anglicku a vo Švajčiarsku. Vďaka svojmu talentu aj kariére na francúzskom kráľovskom dvore si získala novú, vysokopostavenú európsku klientelu. Mohla tak uživiť seba aj vychovávať dcéru. V exile bola Vigée Le Brun 12 rokov. Do Francúzska sa vrátila za Napoleona r. 1802.

Autoportrét Élisabeth Louise Vigée Le Brun, ktorý namaľovala krátko po príchode do talianskeho exilu r. 1790. Zobrazila sa, ako maľuje kráľovnú Máriu Antoinettu, čím potvrdzovala ich spriaznenosť, ale aj dôveru vo vlastné sily živiť sa ako maliarka.
Autoportrét Élisabeth Louise Vigée Le Brun, ktorý namaľovala krátko po príchode do talianskeho exilu r. 1790. Zobrazila sa, ako maľuje kráľovnú Máriu Antoinettu, čím potvrdzovala ich spriaznenosť, ale aj dôveru vo vlastné sily živiť sa ako maliarka. 

POSMRTNÝ PORTRÉT MÁRIE ANTOINETTY:

Francúzska kráľovná Mária Antoinetta bola dcérou rakúskej cisárovnej Márie Terézie. V Paríži žila Antoinetta nákladným a okázalým životom. Pre francúzskych revolucionárov bola stelesnením starého, nespravodlivého režimu. Svoj mimoriadne negatívny vzťah k nej dotiahli do absolútneho konca, keď ju r. 1793 popravili. Jej bývalá dvorná maliarka Élisabeth Louise Vigée Le Brun, s ktorou sa aj osobne zblížila, bola v tom čase v exile. V r. 1800, keď sa maliarka práve nachádzala v Rusku, zhotovila pre Antoinettinu dcéru Máriu Teréziu Šarlotu posmrtný portrét jej matky, ktorej tvár maľovala spamäti. Ide o veľmi intímny portrét, na ktorom je Mária Antoinetta v mimoriadne prostom oblečení bez akýchkoľvek ozdôb. Ako napísal aukčný dom Christie's, ktorý portrét dražil r. 2016, belosť Antoinettinho oblečenia má údajne symbolizovať jej nevinu a martýrstvo.

Posmrtný portrét popravenej francúzskej kráľovnej Márie Antoinetty od maliarky Élisabeth Louise Vigée Le Brun, ktorý namaľovala pre kráľovninu dcéru Máriu Teréziu Šarlotu.
Posmrtný portrét popravenej francúzskej kráľovnej Márie Antoinetty od maliarky Élisabeth Louise Vigée Le Brun, ktorý namaľovala pre kráľovninu dcéru Máriu Teréziu Šarlotu. 

ZDROJE:

The National Gallery, The Metropolitam Museum of Art, Christie's

Skryť Zatvoriť reklamu