
.
Nie graciózne grécke bohyne, ale ženy v obyčajnej situácii
Hoci bol Francúz Edgar Degas kľúčovou postavou impresionistického hnutia v 70-tych a 80-tych rokoch 19. storočia, sám označenie „impresionista“ odmietal a dával prednosť označeniu „nezávislý“. O sebe hovoril aj ako o „realistovi“. Degas inovoval výtvarné umenie vo viacerých oblastiach, pričom jednou z nich bol žáner aktu. Až do druhej polovice 19. storočia zobrazovali ženské akty predovšetkým graciózne ležiace grécke mytologické postavy a pod. Edgar Degas pristúpil k tomuto výtvarnému žánru inak – začal zobrazovať obyčajné ženy v každodenných intímnych situáciách: česali sa, boli po kúpeli, v domácom prostredí a pod. Miesto maľby uprednostňoval pastel. Degas po prvý raz vystavil akty tohto typu na ôsmej, poslednej impresionistickej výstave v Paríži r. 1886.

.
Degasovi sa výrazne zhoršil zrak
Edgar Degas (nar. 1834) mal už ako mladý problémy so zrakom. V 90-tych rokoch 19. storočia sa mu však začal zhoršovať rapídne. Na svoje kresby sa už musel pozerať cez zväčšovacie sklo a nemohol ani čítať. Potreboval však stále tvoriť. Prešiel preto z maľby a kresby na - modelovanie. V závere života takto vytvoril množstvo sošiek, ktoré však nevystavoval, našli sa až v jeho pozostalosti. Mnohé sošky predstavovali nahé ženy v rôznych pozíciách. Modeloval z vosku alebo aj iných materiálov, bronzové odliatky z jeho dielok urobili až po jeho smrti.

.
Modelka opísala svoje pózovanie "ženy, ktorá si obzerá chodidlo"
Edgar Degas zomrel r. 1917. O dva roky časopis Mercure de France publikoval pod pseudonymom Alice Michel svedectvo jednej z modeliek o pózovaní pre tohto umelca vo vyššom veku, teda, keď už len modeloval. Nezistilo sa, o ktorú modelku presne ide, dielo sa však považuje za hodnoverné. Modelka, ktorá vystupuje v texte ako Pauline, opisuje, ako starnúcemu a zrakovo postihnutému Degasovi pózovala pre sošku znázorňujúcu nahú ženu, ktorá stojí na jednej nohe a prezerá si chodidlo. V r. 2017 bolo literárne dielko po prvý raz preložené z francúzštiny do angličtiny pod názvom Degas and His Model. Začiatok textu:
„Chrissakes, Pauline!“ Degas shouted to his model, marking his words with an emphatic thump on the stool. „You're posing miserably today. If you're tired, just say so.“ „I'm tired,“ she confessed. It'd been a long fifteen minutes. Pauline was exhasted from the tension of balancing on her left leg while with her right hand she struggled to grasp her right foot and lift it up behind her. „Fine, so rest. And then try to get the movement right.“
„Pre Krista Pána, Pauline!“ kričal Degas na svoju modelku a svojim slovám dal dôraz energickým buchnutím na stoličku. „Dnes pózuješ mizerne. Ak si unavená, jednoducho to povedz.“ „Som unavená,“ priznala. Trvalo to dlhých pätnásť minút. Pauline bola vyčerpaná z napätia pri balansovaní na ľavej nohe, zatiaľ čo pravou rukou sa snažila chytiť si pravé chodidlo a zdvihnúť ho za seba. „Dobre, tak si odpočiň. A potom sa snaž urobiť tú pózu správne.“
.
Viac: S. Roe: Impresionisté a jejich životní příběhy; A. Michel: Degas and His Model; E. Degas: After the Bath, Woman with a Towel, Harvard Art Museums; E. Degas: After the Bath, Woman Drying Her Nape, Musee d’Orsay