Maliarka Le Brun musela r. 1783 stiahnuť z výstavy neformálny obraz M. Antoinetty

Élisabeth Louise Vigée Le Brun namaľovala kráľovnú Máriu Antoinettu v domácom oblečení. Skritizovali ju.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrazy maliarky Le Brun. Vľavo je portrét Márie Antoinetty, ktorý maliarka musela odstrániť z výstavy pre prílišnú neformálnosť oblečenia kráľovnej. Vpravo je obraz kráľovnej v "dôstojnom" oblečení, ktorým nahradila odstránené dielo.
Obrazy maliarky Le Brun. Vľavo je portrét Márie Antoinetty, ktorý maliarka musela odstrániť z výstavy pre prílišnú neformálnosť oblečenia kráľovnej. Vpravo je obraz kráľovnej v "dôstojnom" oblečení, ktorým nahradila odstránené dielo. 

.

Maliarka Le Brun a Mária Antoinetta

Élisabeth Louise Vigée, vydatá Le Brun, bola jednou z mála francúzskych maliarok, ktoré si vybojovali svoje miesto v ťažko preniknuteľnom svete mužov-maliarov. Avšak práve to, že bola žena, sa nakoniec ukázalo aj ako výhoda - spoznala sa a spriatelila s kráľovnou Máriou Antoinettou. Obe ženy-matky si porozumeli, Le Brun sa stala jej dvornou portrétistkou a oslobodila ju od povinných sedení s mužmi-maliarmi. Kráľovná mohla tak byť pri portrétovaní oveľa uvoľnenejšia, mohla sa s maliarkou „žensky“ radiť, viac sa otvoriť, ukázať jej svoju ľudskejšiu, či zraniteľnejšiu stránku – nie formálnu, odmeranú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

.

Ľahké domáce oblečenie „chemise“ Márie Antoinetty

Mária Antoinetta sa mimo svojho oficiálneho programu pohybovala vo svojich záhradách a v súkromných priestoroch aj so svojimi kamarátkami oblečená v ľahkých, pohodlných domácich šatách, v tzv. chemise (Slováci toto dámske oblečenie často prekladajú ako „košieľka“). Takto – pre kráľovnú netradične - ju namaľovala aj Le Brun a obraz vystavila na tzv. Salóne, čo bola každoročná parížska prehliadka najlepších výtvarných prác, ktorá mala vysokú spoločenskú úroveň. Obraz kráľovnej v „chemise“ však vyvolal nečakanú reakciu – takto oblečenú kráľovnú nikdy nikto nevidel na verejnosti, ľudia skritizovali jej neformálny zovňajšok, hovorili, že je ako v spodnej bielizni, či v nočnej košeli. Le Brun musela obraz z výstavy stiahnuť a umiestniť tam iný - kde má kráľovná „dôstojné“ šaty.

SkryťVypnúť reklamu

.

Vplyv kritizovaného obrazu na ženskú módu

„Škandálny“ neformálny obraz kráľovnej, hoci bol odsúdený, mal vplyv na módu francúzskych žien – ľahké oblečenie si obľúbili. Dokonca dostalo po Márii Antoinette aj pomenovanie „chemise à la reine“, teda košeľa kráľovnej. Takýto zovňajšok vyhovoval aj šíriacej sa osvietenskej filozofii jednoduchosti, prirodzenosti, slobody a napodobňovania antiky. Obraz pomohol ženám obliekať sa uvoľnenejšie aj na verejnosti – obmedzujúce korzety a rôzne konštrukcie na rozšírenie sukní mohli dať preč. Oblečenie chemise à la reine bolo predchodcom aj neskorších ženských empírových šiat – ženy si ich však preväzovali vyššie, nie okolo pása.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Autoportrét maliarky Élisabeth Louise Vigée Le Brun
Autoportrét maliarky Élisabeth Louise Vigée Le Brun  

.

Viac: Marie Antoinette in a Chemise Dress; Marie-Antoinette with the Rose; Memoirs of Madame Vigée Lebrun

Roman Kebísek

Roman Kebísek

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  108
  •  | 
  • Páči sa:  1 372x

Prémioví blogeri

INESS

INESS

110 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,092 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
reklama
SkryťZatvoriť reklamu