
.
Maliarka Le Brun a Mária Antoinetta
Élisabeth Louise Vigée, vydatá Le Brun, bola jednou z mála francúzskych maliarok, ktoré si vybojovali svoje miesto v ťažko preniknuteľnom svete mužov-maliarov. Avšak práve to, že bola žena, sa nakoniec ukázalo aj ako výhoda - spoznala sa a spriatelila s kráľovnou Máriou Antoinettou. Obe ženy-matky si porozumeli, Le Brun sa stala jej dvornou portrétistkou a oslobodila ju od povinných sedení s mužmi-maliarmi. Kráľovná mohla tak byť pri portrétovaní oveľa uvoľnenejšia, mohla sa s maliarkou „žensky“ radiť, viac sa otvoriť, ukázať jej svoju ľudskejšiu, či zraniteľnejšiu stránku – nie formálnu, odmeranú.
.
Ľahké domáce oblečenie „chemise“ Márie Antoinetty
Mária Antoinetta sa mimo svojho oficiálneho programu pohybovala vo svojich záhradách a v súkromných priestoroch aj so svojimi kamarátkami oblečená v ľahkých, pohodlných domácich šatách, v tzv. chemise (Slováci toto dámske oblečenie často prekladajú ako „košieľka“). Takto – pre kráľovnú netradične - ju namaľovala aj Le Brun a obraz vystavila na tzv. Salóne, čo bola každoročná parížska prehliadka najlepších výtvarných prác, ktorá mala vysokú spoločenskú úroveň. Obraz kráľovnej v „chemise“ však vyvolal nečakanú reakciu – takto oblečenú kráľovnú nikdy nikto nevidel na verejnosti, ľudia skritizovali jej neformálny zovňajšok, hovorili, že je ako v spodnej bielizni, či v nočnej košeli. Le Brun musela obraz z výstavy stiahnuť a umiestniť tam iný - kde má kráľovná „dôstojné“ šaty.
.
Vplyv kritizovaného obrazu na ženskú módu
„Škandálny“ neformálny obraz kráľovnej, hoci bol odsúdený, mal vplyv na módu francúzskych žien – ľahké oblečenie si obľúbili. Dokonca dostalo po Márii Antoinette aj pomenovanie „chemise à la reine“, teda košeľa kráľovnej. Takýto zovňajšok vyhovoval aj šíriacej sa osvietenskej filozofii jednoduchosti, prirodzenosti, slobody a napodobňovania antiky. Obraz pomohol ženám obliekať sa uvoľnenejšie aj na verejnosti – obmedzujúce korzety a rôzne konštrukcie na rozšírenie sukní mohli dať preč. Oblečenie chemise à la reine bolo predchodcom aj neskorších ženských empírových šiat – ženy si ich však preväzovali vyššie, nie okolo pása.

.
Viac: Marie Antoinette in a Chemise Dress; Marie-Antoinette with the Rose; Memoirs of Madame Vigée Lebrun