Štefánik získal na Tahiti drevoryt Gauguinovej družky Pahury. Možno rovno od nej

Keď Štefánik na Tahiti pátral po stopách maliara Gauguina, našiel niekoľko jeho drevorytov. Možno u jeho bývalej družky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
Milan R. Štefánik stredoškolák, vysokoškolák a 30-ročný astronóm
Milan R. Štefánik stredoškolák, vysokoškolák a 30-ročný astronóm 

.

Štefánik zachránil na Tahiti drevoryty Gauguina; žena z nich mala plot

V roku 1910 vyslali francúzske odborné kruhy mladého slovenského astronóma, pôsobiaceho od r. 1904 v Paríži, Milana R. Štefánika na vedecké pozorovania na Tahiti. Štefánik, neskorší vojnový diplomat a spoluzakladateľ Československa, vedel, že práve tam strávil francúzsky maliar Paul Gauguin (zomrel r. 1903) podstatné obdobie svojho života, preto chcel na ostrove hľadať jeho stopy. Našiel ich na nečakanom mieste – niekoľko Gauguinových drevorezieb bolo v plote jednej domorodkyne. Štefánik ich priviezol do Paríža, kde sa v tom čase priatelil so skupinou tam žijúcich českých umelcov. Jeden z nich, výtvarník Tavík František Šimon, vo svojich pamätiach o Štefánikovom pobyte na Tahiti napísal:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po bližším seznámení s ostrovany a navázaní přátelských styků podařilo se Štefánikovi v chatrči jedné domorodé ženy – snad bývalé to milenky nebo ženy Gauguinovy – nalézti v plotě dvorku zastrčená prkénka s řezbami Gauguinovými. Pátraje dále našel u ženy i dřevěnou bohatě vyřezávanou dosu, již „prý“ si Gauguin na tabák vyrobil. Jinde získal i velký relief řezaný do dřeva, a tak získal slušnou kolekci Gauguinových prací pro svoji soukromou sbírku.

 .

Štefánik získal aj drevoryt Gauguinovej družky Pahury; možno rovno od nej

Po nečakanej Štefánikovej smrti r. 1919 sa jeho pozostalosť dostala do Prahy, aj s Gauguinovými štočkami, teda v dreve vyrezanými negatívmi obrazov, ktoré po odtlačení na papier vytvoria grafické dielo. V minulosti bolo urobených niekoľko sérií odtlačkov z týchto štočkov, niektoré sa nachádzajú v slovenských galériách. Na jednej z grafík možno identifikovať Pahuru – Gauguinovu tahitskú družku, s ktorou žil v rokoch 1896-1901. Poznať ju podľa toho, že ide o zjednodušený obraz Gauguinovej maľby s názvom Te Arii Vahine z r. 1896, na ktorom, ako je známe, je Pahura. Preto nie je vylúčené, ba dokonca je možné, že žena, u ktorej Štefánik našiel Gauguinove drevoryty, bola práve Pahura.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Grafika Paula Gauguina z jedného zo štočkov, ktoré doniesol Milan R. Štefánik z Tahiti. Dielo je majetkom SNG.
Grafika Paula Gauguina z jedného zo štočkov, ktoré doniesol Milan R. Štefánik z Tahiti. Dielo je majetkom SNG. 
Paul Gauguine: Te Arii Vahine, 1896. Modelkou mu bola Pahura, jeho družka. Obraz je v majetku Puškinovho múzea v Moskve.
Paul Gauguine: Te Arii Vahine, 1896. Modelkou mu bola Pahura, jeho družka. Obraz je v majetku Puškinovho múzea v Moskve. 
Edouard Manet: Olympia, 1865. Obraz sa nachádza v Musée d'Orsay v Paríži.
Edouard Manet: Olympia, 1865. Obraz sa nachádza v Musée d'Orsay v Paríži. 

.

Gauguinova Pahura vs. Manetova Olympia

Gauguinov obraz Te Arii Vahine možno chápať aj ako reakciu na obraz Olympia od Francúza Edouarda Maneta z r. 1865. Olympia sebavedomo ponúka svoje telo ako tovar. Pahura, ktorú Gauguin nazval na obraze v tahitskom jazyku kráľovnou (Te Arii Vahine), má síce podobnú pózu a je nahá, dielo však vyznieva v súlade s predstavou autora o nepokazenom svete domorodcov a úprimnosti, nie vypočítavosti ich lásky. Gauguin považoval tento obraz po namaľovaní za svoj najlepší. V apríli 1896 v liste priateľovi Danielovi de Monfreid ocenil aj „zvučnosť farieb“ na obraze:

 Je viens de faire une toile de 130 sur un mètre que je crois encore meilleure que tout auparavant : une reine nue, couchée sur un tapis vert, une servante cueille des fruits, deux vieillards, près du gros arbre, discutent sur l'arbre de la science ; fond de rivage ; ce léger croquis trembloté ne nous donnera qu'une vague idée. Je crois qu'en couleur je n'ai jamais fait une chose d'une aussi grande sonorité grave. Les arbres sont en fleur, le chien de garde, les deux colombes de droite roucoulent.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

.

Literatúra: T. F. Šimon: Štefánik po Gauguinových stopách na Tahiti, SNG, Puškinovo múzeum v Moskve, B. Danielsson: Gauguin v Polynézii

Roman Kebísek

Roman Kebísek

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  106
  •  | 
  • Páči sa:  1 299x

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

764 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
INESS

INESS

106 článkov
reklama
SkryťZatvoriť reklamu