Slová o tom, že Oslo je kozmopolitné mesto sa potvrdili. Počas prvých dní som stretol toľko národností - koľko som naraz jakživ nevidel. A to len spomínam tých - na ktorých vzhľade to je vidieť. Alebo rozhovory, ktorých som náhodou zachytil. Poliaci, Ukrajinci, Nemci, všelijakí Arabi, Pakistanci, Vietnamci a neviem ešte akí.... A samozrejme Slováci a Česi. Ďalšie, na čo som počas prvých dní narazil bola tuhá zima. V poslednom období sa síce trošku oteplilo (iba okolo nuly) - ale mínus pätnásť stupňov počas úvodných štyroch dní mi dali skutočne zabrať (aj vďaka tomu, že týždeň predtým som iba žúroval a žúroval). A tak som skončil v prvú nórsku nedeľu so zapáleným hrdlom a cmúlajúcimi pastilkami proti bolesti. Ale o svoj imunitný systém sa neobávam, keďže niektorí z mojich slovenských spolubojovníkov zažili niečo podobné. Zmena klímy asi robí svoje. Liečil som sa však po slovensky. S tabletkami, vytlačenou šťavou z citrónov v čiernom čaji a v posteli. To Nóri keď ochorejú, majú na sebe minimum oblečenia, zimu v byte a pijú studené nápoje. Rád by som zvýšil svoju úroveň otužilosti, ale ich spôsob liečby som radšej neskúšal. Ich odolnosť voči klíme a trúfalosť je obdivuhodná a nie je ničím výnimočným ich vidieť behať, bicyklovať či sedieť na káve v letnej záhrade kaviarne - napr.v prístave - aj v zimných mesiacoch. Ak si chcú užiť život v dlhých zimách, asi im ani nič iné neostáva. Tí, čo majú zmysel pre humor zvyknú žarťovať, že v Nórsku sú iba dve ročné obdobia. Zima a sk....ná zima.
Oslo je mesto tunelov, podjazdov, nadjazdov a kruhových objazdov. Ten kto má rád labyrint štruktúry Prístavného mostu v Bratislave, si určite príde na svoje. Okrem toho sa tu stále niečo prestavuje, opravuje a buduje, mesto a štát zrejme prosperujú; bodaj by aj nie, z takých daní (36%!)... Dopravné zápchy sú tu na dennom poriadku. Ak v Bratislave a jej okolí vodiči nariekajú, že v špičke trvá večnosť dostať sa do a z mesta, tak by sa mali vybrať na výlet do metropoly Nórska. A agresívni vodiči zas kvôli exkurzii ako sa majú v takých chvíľach správať. Vyhradené pruhy Bus/Taxi sú naozaj iba pre určené vozidlá, trúbenie je tu počuť len sporadicky, na vybraných diaľniciach v krajine je max.100-ka, v okolí Osla 80-ka, v takže „pretekári" , ktorí sa aj tu sem-tam objavia riskujú svoje „licencie". Nevravím, že tu neexistujú tiež útoční vodiči, že všade po meste sa jazdí štyridsiatkou, ale - keď tak nad tým uvažujem - tuším sa mi ešte ani nestalo, že by ma niekto niekde nervózny od nedočkavosti predbiehal...
Samozrejme, čo sa týka dopravnej infraštruktúry metskej dopravy, tiež by sa zišlo našim radným z hl.mesta SR skočiť na takú malú exkurziu. Rozlohou je Oslo väčšie o cca 65 km štvorcových než Blava a počtom obyvateľov sú si tieto dve mestá dosť podobné. Ale obyvatelia tu môžu použiť na presun okrem regionálnych vlakov, autobusov a električiek aj šesť plnohodnotných liniek metra, ktoré premávajú v podzemí a na povrchu. Nóri mu hovoria T-bane.
Tí Nóri, ktorí majú na všetko veľa času. Tí Nóri, o ktorých sa vraví, že sú príjemní, úctiví, nepovyšeneckí, úprimní.... Tí Nóri, ktorým cez (ne)záclony vidieť úplne do celého bytu... ale o tom nabudúce.