Piloti Norwegianu sú v ostrom štrajku už od ostatnej stredy. Firma, o ktorej by sa snáď mierne nadnesene dalo povedať, že naučila Nórov lietať takmer všade, kde je letisko. Firma, ktorú okrem domácich využíva aj množstvo prisťahovalcov z takmer celej Európy, ale hádam najviac z Nemecka, Poľska, ale aj Maďarska, Čiech a Slovenska. S cenami začínajúcimi od cca 35 eur!!! (bez batožiny za jeden let do, alebo z Osla) ich využívajú tisíce ľudí žijúcich, či pracujúcich v Nórsku, ale aj cestujúcich medzi inými krajinami a mestami v rôznych častiach – hlavne - Európy. Ich linky križujú 135 destinácii v 38 krajinách sveta (včetne Thajska, či USA), no dnes sa ich povesť tak či tak otriasa v základoch. Hrozba ostrého štrajku visela vo vzduchu za posledné roky už niekoľkokrát, no nikdy to nedospelu až do dnešného stavu. Len z Osla je zrušených denne vyše 70 % pravidelných letov! Rokovania pokračujú, ale zatiaľ nedospeli k žiadnemu konečnému záveru.
Štrajky sú v Nórsku veľmi obľúbenou formou dosahovania práv a lepších podmienok na pracovisku pre zamestnancov; či pri iných požiadavkách. V najväčšej odborovej organizácii združujúcej väčšinu pracovníkov spoločností v doprave štrajk visel vo vzduchu už niekoľkokrát, posledne dospel napr.do 30-minútového prerušenia premávky autobusových liniek. Predtým vzbudzoval najväčší záujem verejnosti štrajk učiteľov koncom minulého leta na začiatku školského roka. Pred takmer troma rokmi (koncom mája 2012) ovplyvnila verejnosť stávka policajných úradníkov, ktorí snáď aj dva týždne fungovali v obmedzenom režime a keď ste potrebovali niečo vybaviť mali ste jednoducho smolu. Napriek tomu sa ovšem zdá, že využitie tohoto práva sa v Nórsku (a snáď aj v celej Škandinávii) teší veľkej podpore a pochopeniu verejnosti. Je ťažko povedať, ako morálne a ohľaduplné je až možné zájsť pri dosiahnutí lepších podmienok v zamestnaní, no niekedy sa zdá, že sa využitie takéhoto práva môže zmeniť z laického pohľadu trebárs aj na „vydieranie“. Ako si inak vysvetliť pred pár dňami tvrdý postoj pilotov Norwegianu napr. odmietanie diskutovania a dohadovania za účastí štátneho úradníka?! Neustále odmietavé postoje odborárov, neúčasti na rokovaniach, tam, kde vedenie spol.chce diskutovať, dávajú si neustále pauzu a pod. a arogantne zmietavajú zo stola všetky návrhy vedenia spol.Norwegian Air Shuttle! Firma sa snaží kritickú situáciu zachraňovať aspoň na niektorých letoch prenajímaním lietadiel a posádok od iných spol., no hneď sa v médiách objavili právni odborníci, ktorí označili toto počínanie za protizákonné. Je snáď ohľaduplné vziať si už okolo 150.000 ľudí za rukojemníkov?! Čo sa tu bude diať, ak sa rozhodnú štrajkovať napr. záchranári, lekári, v elektrárňach, či vodárňach?! Zostaneme bez prvej pomoci, bez liekov, bez elektriny či vody len preto, lebo majú na to zákonné právo?!
Pracovné podmienky v Nórsku patria zároveň medzi najlepšie na svete. Skvelý sociálny a zdravotný systém v krajine garantuje každému zamestnancovi 100 %-né preplatenie maródky, väčšinou max. 7 hod. denný pracovný úväzok, vysoká životná úroveň; a to nevravím o priemernom mesačnom plate, z ktorého jednej tretiny si môžete dovoliť slušnú dovolenku kdekoľvek v Európe!! Podľa štúdie OECD pracujú Nóri omnoho menej hodín ročne než je Európsky priemer! Z výsledkov výskumov nórskeho štatistického úradu vyplynulo, že napríklad verejná doprava je v piatky omnoho menej využívaná (keďže sa už stalo pomaly bežným štandardom si brávať na piatok voľno) – ale o tom niekedy inokedy. :-)
Uvidíme teda, ako to teda v tejto prekérnej situácii nakoniec dopadne, ale dá sa predpokladať, že Norwegian už má asi najlepšie časy za sebou. Veď len po prvom dni ostrého štrajku klesla hodnota spol. na burze o 12 %! Piloti riskujú svoju povesť a zamestnanie a či sa im to nakoniec oplatí, alebo vypomstí; a či im to naozaj stojí za to – to vedia len oni. Len dúfajme, že sa to vyrieši čo najskôr, aby sa cestujúci mohli zariadiť, pretože v konečnom dôsledku doplácajú na to práve oni.