Bolo tam napísané, že je jej povinnosťou prihlásiť sa a na záver ešte malá poznámka o tom, že nesplnenie si povinnosti sa trestá pokutou. Ani zmienka o tom, akým spôsobom sa môže prihlásiť k plateniu za odpady. Či stačí písomne, alebo je na webstránke mesta nejaký online formulár, alebo si treba zobrať dovolenku a naklusať tam osobne, lebo veď my sa normálne váľame doma a nerobíme nič. Ak však máme byť dôslední, potom mal úradník vybavujúci túto záležitosť uviesť aj samotnú výšku pokuty.Suma sumárum, oznámeniu, ktoré bolo navyše adresované do vlastných rúk, chýbalo niekoľko zásadných náležitostí.
V poriadku, manželka teda zavolala na číslo úradníka, ktoré bolo uvedené v oznámení. Na tomto čísle to dva dni nikto nebral. Nato musela volať na informácie (ďalšie výdavky spojené s neporiadne napísaným lajstrom), aby si zistila kontakt na vyššieho nadriadeného. U neho sa dozvedela, že dotyčný úradník, ktorý vybavoval záležitosť a na ktorého číslo sa márne snažila dovolať, vraj sedí v klientskom centre. Nato mu manželka povedala, že ju nezaujíma, kde pán Vnuk sedí, ale ak už do oznámenia raz napíšu číslo, tak majú zabezpečiť, aby to niekto aj zdvíhal. Nato začal byť dotyčný pán drzý, čo si samozrejme manželka nenechala páčiť a upozornila ho, nech si uvedomí, že on je tam pre ňu a nie naopak. Nato pán odpovedal, nech s takými vecami na neho nechodi... To už manželke stačilo, položila mu telefón a okamžite išla volať prednostovi mestského úradu, ktorý sa vyjadril, že no veď áno pani, toto si nemôže dovoliť a že vec dá prešetriť a zavolá naspäť.
Prešlo niekoľko hodín a nikto späť nevolá. Preto zavolala manželka naspäť, dovolala sa nejakej pani, ktorá vraj tiež celú vec prešetrí, lebo sa k nej momentálne nevie vyjadriť.
Suma sumárum, pol dňa zabitého zbytočnými nervami, pretelefonovaním istej sumy na najrôznejšie čísla a výsledok žiaden.
Rozuzlenie prišlo včera. Obyčajnou poštou si manželka našla v schránke registračný formulár, s pomocou ktorého sa môže prihlásiť na platenie poplatkov za odvoz odpadu. Voilá...
Pýtam sa, tieto telefonáty a nervy si mohli obe strany ušetriť veľmi jednoducho. Hovorí sa tomu hospodárska korešpondencia, ja osobne som ju mal na obchodnej akadémii, tak desať rokov dozadu. Keby totiž prvé oznámenie bolo napísané poriadne a bol k nemu pripojený registračný formulár, tak by jednoducho nebolo čo riešiť a ja by som nemal o čom písať. Holt, aj medzi úradníkmi sú menej schopní aj profesionáli. Tých menej schopných si zrejme budeme musieť vychovať my občania sami.
Výchova nitrianskych byrokratov v praxi
Nedávno manželke prišlo oznámenie, že sa má prihlásiť na platenie za odvoz odpadov. Keďže sme boli dlhodobo preč, boli sme od tejto povinnosti oslobodení, teraz keď sme späť tak treba opäť platiť s čím samozrejme problém nie je. V spomínanom lajstre bolo vymenovaných niekoľko zákonov, v neskoršom znení, v skoršom znení aj v pôvodnom znení, ale žiaľ bez titulkov...