Príkaz lekára, alebo samostatnosť a spolupráca?
Predstavte si, že pri vašom lôžku stoji sestra, ktorá vás vníma, ale čaká iba na príkaz lekára. S úsmevom vykoná príkaz, ktorý možno v strese (lekár operoval) určil a nemal čas vás vidieť. Vykoná príkaz bez vlastného myslenia a posúdenia. Tak rutinne, ako tomu bolo v minulom storočí. "Zlaté sestričky", áno boli "zlaté", lebo poslúchali lekárov a iba lekár niesol zodpovednosť. Stačí to však narastajúcemu množstvu pacientov?
Komplexná ošetrovateľská starostlivosť je najmä duševná činnosť
Predstavte si, že pri vašom lôžku stojí sestra, ktorá vás vníma ako celok, posudzuje v duchu nielen vašu bolesť, ale aj príčinu. Sleduje intenzitu bolesti, aby sa vám uľavilo, pomáha nájsť úľavovú polohu. Diagnostikuje vaše ošetrovateľské problémy, v mysli jej prebehnú vhodné intervencie, vyberie tú správnu a jedinečnú pre vás a ihneď zrealizuje potrebnú prevenciu. Sleduje vás, pripraví vás na operáciu, zapíše si zmeny vo vašom zdravotnom stave a opäť reaguje účinne v prospech vašej prevencie. Samostatne a v spolupráci s lekárom neustále zlepšuje váš zdravotný stav, dohliada na vás aj po operácii a povzbudzuje vašu sebestačnosť k návratu medzi zdravých.
Medzinárodné ošetrovateľské diagnózy podľa klasifikácie NANDA II
Aké môžu byť ošetrovateľské problémy pacientov? Nuž horúčka, bolesť akútna, bolesť chronická, hnačka, vracanie, inkontinencia, retencia moču, zápcha, imobilizačný syndróm, zhoršená pohyblivosť na lôžku, narušená chôdza, sťažené dýchanie, narušené prehĺtanie, nedostatočná výživa. Deficit telesných tekutín, deficit vedomosti, akútna zmätenosť, beznádej, chronicky narušená sebaúcta, posttraumatický syndróm, úzkosť, strach, duchovná tieseň. Pacient je ohrozený rizikom poranenia, rizikom pádu, narušením integrity kože, tkaniva, narušeným chrupom, rizikom dusenia, rizikom vdýchnutia (aspirácie) ale aj rizikom samovraždy. Ucelených 259 ošetrovateľských diagnóz, z klasifikácie NANDA II, pre ktoré ošetrovateľstvo potrebuje univerzitné vzdelanie.
Ošetrovateľstvo na Slovensku ranu vylieči za pol roka, v zahraničí za 6 týždňov
Predstavte si, že sestra pacientovi samostatne vylieči ranu v ploche 8x8 cm, takú hlbokú, že mu siaha po chrbticové stavce. Potrebuje ku tomu vzdelanie, aby poznala príčiny vzniku rany, filozofie a všetky spôsoby hojenia rán. Musí vedieť vybrať ten správny spôsob a ranu vyliečiť. Ak ranu vylieči na Slovensku za pol roka, tak má pociť výhry. Pocit prehry má, ked tá rana nemusela vôbec vzniknúť. Aby zbytočné rany nevznikli u ďaľších pacientov potrebuje sestra poznať zásady prevencie, ako predchádzať vzniku tej rany. Obrovský komplex vedomostí. Ak sestra na základe znalosti jazykov a univerzitného vzdelania sa zúčastní svetovej konferencie o chronických ranách EWMA, kde je obklopená vzdelanými sestrami pochopí, že sestry v okolitých štátoch tú istú ranu vyliečia za 6 týždňov, ale inou technológiou. Pocit prehry, alebo pocit potreby kvalitného univerzitného vzdelania v ošetrovateľstve?
Bez autonómnosti v ošetrovateľstve starostlivosť o dlhodobo chorých prehrávame
Demografická krivka je neúprosná. Početnosť novonarodených deti klesá, paradoxne narastá početná generácia, ktorá potrebuje dlhodobú, zdravotno sociálnu starostlivosť. V súčasnosti tento typ starostlivosti na Slovensku chýba a prehráva hlavne kvôli pribrzdenému rozvoju ošetrovateľstva a nedostatku sestier.
Bez podpory vzdelania a štátnej politiky tento boj prehráme
Predstavte si, že VŠ vzdelaná sestra je autonómna, rovnocenná spolupracovníčka v tíme, ktorý sa o vás stará. Aby ste vyzdraveli, aby ste netrpeli, predchádza komplikáciám a zmierňuje utrpenie aj vašu bolesť. Predstavte si, že je zodpovedná za ošetrovateľstvo, ktoré vám poskytuje a má na starosti okrem vás iba ďaľších 5 pacientov.
Univerzitné ošetrovateľstvo potrebuje pomocnú ruku štátu, aby podalo pomocnú ruku pacientom
Podľa Sestry roka 2012, Mgr. Heleny Gondárovej existuje vzájomná suvislosť medzi vzdelaním v ošetrovateľstve a úmrtnosťou v nemocniciach. Upozorňuje na klinické štúdie v Európe, kde výsledky v 9-tich štátoch z 12-tich potvrdili, že pacienti v nemocniciach kde 60% sestier malo bakalárske tituly a sestry sa starali v priemere o šiestich pacientov, mali o takmer 30% nižšiu úmrtnosť, ako pacienti v nemocniciach, v ktorých len 30% sestier malo bakalárske tituly a sestry sa starali v priemere o ôsmich pacientov.