Zameriam sa na vnútroštátnu dopravu osôb, ktorá je určená pre bežných smrteľníkov. Je to pohľad stáleho užívateľa železničnej dopravy, ktorý precestoval vlakom polovicu veľkú časť Európy a vzdáva hold vynálezu menom železnica. Vďaka nej sa na mojej klasickej trati Galanta - Bratislava presúvam ňou podstatne rýchlejšie ako akýmkoľvek iným dopravným prostriedkom.
Čo ma ale irituje, je nový systém zliav po novom roku. Doteraz existovala, okrem zliav pre deti a mládež a seniorov nad 60 rokov, možnosť cestovať lacnejšie bez akýchkoľvek preukazov a špecifických podmienok, lacnejšie na kilometrickú banku, lístok SONE a SONE-R. Bol tiež nárok na rodinnú a skupinovú zľavu a na zľavu pri zakúpení spiatočného lístka.
Dnes všetky tieto zľavy (podčiarkujem všetky) okrem skupinovej zľavy, ktorá sa týka skupín nad 6 osôb, nahrádzajú superpreukazy, ktoré dospelého človeka vo veku od 26 do 60 rokov výjdu na 999 slovenských korún, čiže dvoch rodičov ročne na takmer dve tisícky!!! Kúp si bežný cestujúci preukaz a dostaneš 25% zľavu. Cestovné pre deti zostáva ako pri každej bežnej ceste. Tých sa zľavy, okrem skupinovej zľavy, netýkajú.
Z celého toho mi vyplýva, že bežná slovenská rodina, ktorá nemá aspoň štyri platiace deti a nemá na auto, si bude musieť opäť utiahnuť opasok a dobre si rozmyslieť či využije supervýhodný preukaz na zľavu za 999 korún na dospelú osobu. Pre zaujímavosť uvediem príklad z brožúry ŽSSK, a.s. Pri jednej ceste rýchlikom z Bratislavy do Humenného ušetrí dospelá osoba, pokiaľ má príslušný drahý preukaz 167 Sk. Koľkokrát bežná rodina cestuje ročne na tejto trati?
Zhrnuté a podčiarknuté ŽSSK, a.s. si robia dobrú propagáciu (ako už tradične), sle treba ich brať s veľkou rezervou.