
Minulý týždeň sa môj najstarší syn učil na prírodovedu. A aj napriek tomu, že chodí do triedy pre nadané deti a je veľmi šikovný a jeho učiteľka je možno najlepšie, čo ho mohlo stretnúť, len cez zaťaté zuby sme sa zvládli naučiť, čo je to energia. Takže ružové okuliare dole, toto nie je sen, toto je slovenská realita.
Dorazila ma otázka. Oci, a načo sa to všetko učím? To som už všetko vedel aj pred tým.
Mne to ale nedalo a na tomto blogu som zadal kľúčové slovo školstvo. Prečítal som si celkom dosť článkov; niektoré boli brilantné, niektoré banálne. Dosť sa písalo o testovaní PISA a dosť o MONITORE. Dosť o tom, čo všetko treba zmeniť. Po prečítaní niektorých som ľutoval učiteľov a po niektorých som ľutoval žiakov.
Zaujal ma napríklad blog p Mistríka alebo tento jeho blog2
Boli tam aj hlasy čerstvých študentov, korí polemizujú o tom, čo im vlastne škola dala. Či by sa škola dala reklamovať ako nekvalitná služba.
Štatistiky nezamestnanosti absolevntov a naše zážitky vo firme keď sedíme na pohovoroch s úchádzačmi o to či ono miesto. To všetko spolu s unudenou tvárou môjho najstaršieho syna, my napovedá, že naše školstvo potrebuje veľké zlepšenie.
Keď som čítal blogy uvedomil som si, že ich typickým rysom je všeobecnosť, akoby sa autor bál, alebo hanbil konkrétnejšie pomenovať problém.
Zopár autorov dávalo konkrétnejšie návrhy ako vylepšiť hodinu napríklad tento blog p. Farárika, ale väčšina ostávala všeobecná.
Pred asi rokom som ponúkol niekoľkým školám, že pre nich pripravím workshop, kde si pohovoríme o kreativite, inováciach a faktororch, ktoré v škole môžu viesť k zníženiu , alebo naopak k podnieteniu kreativity žiakov.
Zadarmo, vo voľnom čase, len tak aby som vrátil niečo späť do systému.
Boli to podnetné stretnutia s riaditeľmi, učiťeľmi a s realitou.
Scenár sa opakoval v každej škole. Prekvapenie, šok, smiech, zamyslenie. Na záver ospravedlnenie. Ďakujeme, veľmi zaujímavé, ale my máme takéto osnovy a takéto knihy, takže hoci to, čo hovoríte môžeme vyskúšať, no musíme to nakoniec robiť takto.
Viem že keď prečítate všetky tie blogy, tak sa chvíľami budete zamýšľať, či si dať Valium alebo tú depku ešte rozchodíte. Pomyslíte si že našemu školstvu je amen a že sa neoplatí bojovať. Ja som sa ale rozhodol. Budem bojovať. Budem bojovať preto, že sen o tom ako moji synovia s nadšením hltajú učebnicu a sú v škole šťastní a majú šancu sa uplatniť je až príliš lákavý.
Začať niekde treba a ja začnem od učebníc. A keďže je veľa všeobecných blogov, ja som si vybral konkrétnu učebnicu Prírodovedy pre 4. ročník. Vybral som si ju preto, že aj napriek tomu, že sme v prírodovedných predmetoch pri testovaní PISA dosiahli ešte nelichotivejšie výsledky a ešte väčší prepad, média hovorili len o matematike a slovenskom jazyku.
Preto každú kapitolu ohodnotím podľa kritérií, ktoré som extrahoval z viacerých blogov rôznych autorov, zo správ o výsledkoch MONITORU a názorov učiteľov na mnou realizovaných workshopoch. Pokúsim sa tiež načrtnúť možné úpravy danej kapitoly, ktoré by viedli k jej vylepšeniu. Verím, že sa nájdu múdri ľudia, ktorí sa rozhodnú pomôcť a pridajú podnetné komentáre. Dúfajme, že nasledujúce vydanie tejto učebnice, zahrnie naše spoločné podnety do textu a budeme o krôčik bližšie k lepšiemu školstvu.
A možno podnietim ďalších aby konštruktívnou spätnou väzbou pomohli vylepšiť aj ďalšie učebnice.
Zlepšenie budem hľadať podľa týchto kritérií. (ak máte návrhy na ďalšie kritéria prosím dajte koment)
Zodpovedajúci obsah kapitoly.
Žiak prichádza k novým vedomostiam skúmaním, alebo učebnica len predostiera fakty?
Motivácia. ( môže text učebnice konkurovať Harrymu Poterovi ak už nie PC hre vo vzbudení záujmu?)
Emócie (ako podnecuje text k prežitiu témy) Cool faktor. (Bude o tom rozprávať celá trieda cez prestávku?)
Previazanie na reálny svet.
Novosť (ako blízko je spracovanie najnovším poznatkom)
Flexibilita ( vysvetlenie témy z viacerých pohľadov a priestor pre učiteľa/žiaka vybrať si)
Podnecovanie divergentného myslenia. ( Myslenie kde na jednu otázku existuje viacero správnych odpovedí podľa toho z ktorého uhla sa človek pozerá)
Problem solving ( Výzva na mini projekt, kde sa rieši komplexnejší problém )
Podnecovanie kritického myslenia. ( Zámerne použitie čiastočne pravdivého výroku a s podnietením na premýšľanie a polemiku)
Využitie hry ( len pripomínam, niekedy sme boli na špici školstva vďaka J.A.Komenskému)
Previazanie na iné predmety
Vynútenie si špecifického či nešpecifického transferu z predchádzajúcej témy alebo iného predmetu. (Ak sa pozriete na posledné hodnotenia výsledkov MONITORU, pri týchto činnostiach žiaci v 90% zlyhávajú. Bolo by treba podnecovať takéto myslenie pri každej príležitosti.)