Popíšeme skutočnosti, s ktorými sa dnes bežne stretávame a ktorýchpravdivosť si môže overiť každý sám. Tieto skutočnosti nám samépovedia, že vôbec nie je jedno, čo pred nás ako symbol predstupuje aako sa voči nemu postavíme. Že je to naopak životne dôležité. Symboly,ktoré k nám pristupujú, totiž majú moc utvárať naše sny a túžby (dobréaj zvrátené). A tie sa časom stávajú takými mocnými, že potom odzákladov pretvárajú hmatateľnú skutočnosť.
ČO JE SYMBOL?
Symbol je skoncentrovaná reprezentácia nejakej skutočnosti. Tútoskutočnosť zastupuje na miestach, kde ona samotná nemôže vystupovaťalebo má zámerne vystupovať len v zahalenej (skrytej) podobe.
Symbol sa často definuje tiež ako fyzická reprezentácia nefyzickej (myšlienkovej) skutočnosti [1].Táto definícia je v súlade s našou, len má vyhranenejšiu podobu. Dobresi ju zapamätajme, osvetlí nám totiž príklady, ktoré uvedieme neskôr.
Poznamenajme,že podľa druhej definície je celý fyzický svet symbolom pre svet ideový(duchovný). Každá fyzická vec alebo udalosť má za sebou nejakú duchovnúskutočnosť (bytosť), ktorú symbolizuje (poukazuje na ňu). Je jedno, oakú fyzickú vec sa jedná – či je to predmet dennej spotreby, plastika,obraz, hudobné dielo alebo gesto.
Symbol sa v praxi využíva, keď chceme skutočnosť, ktorú zastupuje, evokovať v mysli človeka, ktorý symbol vníma.
AKO VZNIKAJÚ SYMBOLY?
Z definície vyplýva, že symboly nie je možné vytvárať ľubovoľne. Symbola skutočnosť, ktorú má zastupovať, musia vnútorne súvisieť, musiaobsahovať tú istú myšlienku.
Napríklad ruža bola odjakživapovažovaná za symbol lásky. Najmä červená. Ľalia zasa čistoty. No niepreto, že by to niekto vyšpekuloval. Keď tieto kvety pozorujeme avciťujeme sa do nich, v našej duši vytvárajú náladu vrúcnej lásky,resp. čistoty. Aj naopak, keď vrúcne milujeme, začíname rozumieť ruži achápať, že to bol práve tento cit, ktorý ju v prírode pomáhal formovať.Alebo: lev bol oddávna považovaný za symbol odvahy a statočnosti. Tiežto nikto umelo nevyšpekuloval. Keď je človek odvážny a statočný, začnecítiť ako lev, chápať jeho gestá, správanie a postavenie v prírode. Aleaj naopak, keď sa vciťujeme do leva, jeho postoja a gest, pudí nás toprirodzene k odvážnym činom. Množstvo starých symbolov (vlastne všetky)možno trpezlivou vnútornou prácou takto zvnútra pochopiť.
Obrázok 1

Prirodzenú cestu vzniku symbolov pochopíme, ak si ujasníme pár faktov oľudskej obraznosti. Povedzme, že sa človek dopracuje k pochopeniupodstaty nejakej skutočnosti. Táto podstata je vždy duchovná a okoliusa fyzickými prostriedkami komunikuje len veľmi ťažko. Ľudskápredstavivosť je však s jej znalosťou schopná vytvárať obrazy, ktoréniečo z nej obsahujú a sú ľuďom ľahšie zrozumiteľné (aj keď sú vždy odpodstaty viac alebo menej vzdialené). Tieto obrazy podstatusymbolizujú. Pokiaľ je ich prijímateľ vnímavý a my ich vyprodukujemeviac a do rôznych smerov, on je neskôr schopný sa k podstate samostatnedopracovať.
Obrázok 2

Dobre utvorený symbol nie je príliš ďaleko od skutočnosti samotnej (videálnom prípade s ňou splýva). Symbol je tým lepší, čím intenzívnejšiepôsobí. A jeho pôsobenie je tým intenzívnejšie, čím je jednoduchší.
Symbol pôsobí bez ohľadu na to, akými slovami ho popíšeme a čo o ňompovieme. Má vlastnú podstatu, ktorá vyžaruje zvnútra navonok. Slovámôžu jeho pôsobenie na nás buď umocniť alebo oslabiť. Nie všakznemožniť. Keď mu v našej mysli nebudeme stavať do cesty žiadneprekážky, pred duševným zrakom sa nám vynorí sama skutočnosť, ktorúzastupuje. Takýto symbol však pôsobí nielen do nášho vedomia. Pôsobí aždo nášho podvedomia, bez ohľadu na to, či to chceme alebo nie. A tamvyvoláva pohyb, ktorý posúva naše duševné prežívanie presne určitýmsmerom.
VÝSKYT SYMBOLOV
Popíšeme siniekoľko javov, s ktorými sa môžeme stretnúť v každodennom živote.Všetky naznačujú, že symboly na človeka skutočne pôsobia.
Atribúty božstiev a svätcov
V najstarších dobách sa symboly vyskytujú v náboženskom kontexte.Reprezentujú božstvá a ich vlastnosti. Božstvo, ako duchovnú bytosť,možno na fyzickej úrovni vyjadriť len symbolicky. Je jedno, ktorústarovekú civilizáciu vezmeme za príklad, symboly nájdeme všade.Božstvo je vyjadrené ako ľudská postava s rôznymi atribútmi, ako súkrídla, zvieracia hlava, palica omotaná hadmi apod. Tá či oná vlastnosťbožstva je vyjadrená gestom, rastlinným alebo zvieracím motívom, čipredmetom. Aj farby hrajú svoju dôležitú rolu.
Takéto obrazy mali za úlohu sprostredkovať ľuďom bezprostredný zážitok božstiev samotných.
Obrázok 3a

Obrázok 3b

Obrázok 3c

Heraldika
Oblasť, v ktorej sú symboly takpovediac doma, je heraldika.
Ako sa heraldika zrodila? Odborníci v tomto smere blúdia v zakliatejkrajine vlastných myšlienkových konštrukcií, odtrhnutých odskutočnosti. Blúznia, že heraldika v čase svojho vzniku nemala vlastnúpodstatu, zrodila sa vraj z vonkajšej nutnosti. Vraj bolo trebarozlíšiť bojovníkov v čase, keď ich brnenie celých zakrývalo. Akoby ztoho, že človek je celý zahalený v železe, nejako vyplývalo, že sioznačí štít úplne konkrétnym znamením. Znamenia na štítoch predsaneboli hocaké a neboli vždy práve najjednoduchšie. Prečo by naši taktoúčelne mysliaci predkovia nezvolili jednoduchšie odlíšenie? Nehovoriaco tom, že ťažkoodenci boli už prirodzene odlíšení formou brnenia, štítua používanými zbraňami. Symboly si rytieri nevolili ľubovolne!Používané znamenia existovali už dávno predtým. Boli to atribútybožstiev alebo symboly cností. V stredoveku sa stalo len to, že boliprenesené na štíty. V dôsledku svojho použitia samozrejme spôsobili, žebojovníci boli odlíšení. Nutnosť odlíšenia ťažkoodencov však za hybnúsilu heraldiky označiť nemožno.
Obrázok 4a

Obrázok 4b

Obrázok 4c

Bola v tom istá výstrednosť, priznanie sa ku konkrétnemu ideálu, keď si rytier vzal na štít nejaké znamenie.Neskôr znamenia zdobili nielen štíty, ale vo forme klenotov aj prilby.Aj kone boli ozdobené symbolom, ktorému rytier slúžil. Celá forma, vktorej rytier vystupoval, bola znamením prestúpená. Zo symbolu čerpalsvoju identitu a vnútornú silu, ktorá v boji alebo súboji skutočnepôsobila.
Heraldika sa počas doby svojej existencieniekoľkokrát premenila. Rytierska, rodová, neskôr mestská a štátna.Symboly sa objavili aj na portáloch budov ako domové znamenia.Novodobou metamorfózou heraldiky je oblasť tvorby znakov inštitúcií(logá).
Za zmienku ešte stojí oblasť, ktorá súvisí sošportom. Športové zápasy – to sú rytierske súboje súčasnosti (aj keď vpokrivenej podobe – zostala vonkajšia forma, ale rytierske cnostizmizli v zabudnutí). Každý športový klub má vlastný „erb“ (logo). Logoje často umiestnené na štíte. Každé športové mužstvo má vlastný dres –ten prezentuje osobnosť klubu, ku ktorému družstvo náleží.
Obrázok 5a

Obrázok 5b

Značky (brands)
Značky oblečenia, áut, potravín sú heraldickými figúrami súčasnosti. Takmer všetko je označkované.
Odpovedzme si úprimne – kto z nás je úplne nezávislý od výberu tovarupodľa značky? Značka svojim spôsobom garantuje istú kvalitu produktov,na ktorých je umiestnená. Mnoho značiek je však kvalitatívne aj cenovorovnocenných. Tak prečo si potom vyberáme dlhé roky topánky alebotričká práve tej svojej obľúbenej? Rovnako ako stredovekí rytieri –identifikujeme sa s určitým ideálom, ktorý značka reprezentuje. Tátoidentifikácia je však dnes úplne podvedomá.
Rebranding – zmena značky
Jedná sa dnes o pomerne rozšírený jav. Keď jedna firma kúpi druhú, takväčšinou dlho neznesie, aby si tá kúpená zachovala svoju identitu acelú ju „premaľuje“ podľa svojho gusta. Mení sa logo, firemné farby,vzhľad siete predajní, úplne všetko.
Po príklady nemusímechodiť ďaleko. Slovenské telekomunikácie pred niekoľkými rokmi meniliznačku v priebehu krátkeho obdobia 2x. Pritom takáto zmena stojí firmupodobných rozmerov stovky miliónov korún. U bánk a mobilných operátorovmôžeme podobnú zmenu v súčasnosti pozorovať veľmi často. Je tosprievodný jav globalizácie, ktorý má hlbšiu podstatu, než aby bol lendôsledkom splývania firiem do väčších celkov.
Obrázok 6

Povedzme, prečo by firmy utrácali nehorázne peniaze týmto zdanlivoiracionálnym spôsobom? Nuž, pravdepodobne preto, že im to prinesiepeniaze ešte väčšie. A to len preto, že my na symboly skutočnereagujeme.
„Zapovedané“ symboly
Venujme sa chvíľu symbolu, ktorý je v súčasnosti z európskeho vedomiavytesnený, pretože bol v minulosti hrubo zneužitý. Je ním tzv.svastika, rotujúce Slnko.
Až do nástupu nacizmu k moci boltento symbol bežne používaný. Poznajú ho na východe (vyskytuje sa vbuddhistickej tradícii) aj na západe. Používali ho aj starí Slovania.Čitateľovi by už mohlo byť jasné, že tento symbol má úplne určitývýznam. To vedeli aj nacisti a preto ho použili alebo skôr zneužili prerealizáciu svojich zámerov.
Obrázok 7

Predstava, že by namiesto hákového kríža použili napr. zelenú ratolesť,ľaliu či ružu, je úplne neprirodzená. Forma je dynamická, v myslidiváka vyvoláva pohyb. Rovnako farba nie je volená náhodne. Najmäčervený podklad, to je v podstate plameň sám. Skutočnosť a symbol tutakmer splývajú v jedno. Celok pôsobí až agresívne. Tento symbol priamroznecuje vášeň, v človeku evokuje myšlienku „poďme už konečne niečorobiť“. Toto nutkanie stačilo už len správne nasmerovať.
Hákový kríž by sme dnes mali hlavne pochopiť. Jeho vytesnenie z vedomianám nepomôže zabrániť, aby jeho kult niekedy v budúcnosti znova ožil.Avšak aj zo skutočnosti, že sa tohoto symbolu stránime, nám môže byťjasné, že si uvedomujeme jeho reálnu účinnosť.
Symboly za socializmu
Nie je to tak dávno, keď symboly a rituály hrali dôležitú rolu v každodennom živote.
Školské akadémie v uniformách, pochod s vlajkou za zvuku znejúcichfanfár. Sľuby iskier a pionerov. Lampiónové a prvomájové sprievody. Tovšetko a omnoho viac patrilo ešte nedávno k bežnému životu. Ako mementopripomeňme, že najvyšším vyznamenaním pioniera bola fotografia vuniforme pred rozvinutou štátnou vlajkou.
Symboly dnes
Komunizmus sme prekonali, aj keď nie celkom vedome a svojou zásluhou.Sme dnes od podobných výstredností oslobodení, alebo sa znova niekomu(niečomu) klaniame?
Dnes sa mnohí smejeme a ťukáme si dočela, ako mohli byť naši starší spoluobčania takí hlúpi, že absolvovalivšetky tie rituálne obrady. Položme si otázku: prečo sme to robili aprečo sme s tým prestali? Nevieme odpovedať? Tak si buďme istí, že tí,čo prídu po nás, raz budú robiť to isté v ešte karikatúrnejšej podobe,ak sa rýchlo nespamätáme.
Treba si však položiť eštezávažnejšiu otázku: nie sme na tom náhodou rovnako, ako ľudia zakomunizmu? Neklaniame sa nejakej príšere aj dnes? Veru áno, aj dnes saklaniame – peniazom a konzumu. Peniaze povyšujeme na najvyššiu a skorojedinú hybnú silu spoločenského diania. Akoby bez nich nebolo života.Obetujeme vlastnú slobodu, len aby sme si zaistili nejaké teplé, dobreplatené miesto. Je to zákonitý dôsledok našej orientácie. Nie smetvorcovia, ale len konzumenti. Peniaze nepoužívame, aby sme niečohodnotné vybudovali, dokážeme ich len vyplytvať v sebeckých pôžitkoch.
PODSTATA SYMBOLOV. AKO A PREČO SYMBOLY PÔSOBIA?
Meč svätej Kataríny symbolizuje nielen popravčí nástroj, ktorým bolasťatá, ale aj meč poznania, ktorým sama vládla. Zlomené kolesovystupuje v legende ako nástroj, ktorým mala byť svätica roztrhaná nakusy. Je však aj symbolom všetkých umelých vecí, ktoré sa snažiarozdrtiť podstatu človečenstva. Pravé duchovné poznanie však tieto vecidokáže prekonať (v legende je to symbolizované tým, že keď sa Katarínapred popravou vrúcne modlila, priletel anjel a koleso rozbil na kusy).Ruže svätej Alžbety symbolizujú obetavú lásku. Že nejde o fyzické ruže,nám musí byť zrejmé z toho, že táto svätica pomáhala chudobným z ichbiedy. Ruže by ich však nezasýtili. Jej obetavú lásku však prijímalispolu s chlebom, bola pre nich možno oveľa väčšou posilou. Kto z nás máto šťastie a môže si spomenúť na čin obetavej lásky, ktorý pre nehoniekto vykonal, ten vie, že často zasýti viac, než akýkoľvek fyzickýpokrm.
Obrázok 8

Symboly pôsobia veľmi hlboko. Len to, že ich pôsobenie nesledujeme, máza následok, že ho nevnímame. Potom sa nedokážeme voči nim postaviť akoslobodné bytosti a oni nás ovládajú. Sme nimi zákonite vláčení namiestotoho, aby sme ich ovládali. Ľudovo povedané – tancujeme ako nám onipískajú.
Ako a prečo na nás symboly pôsobia? Nuž, ťažkáotázka, odpoveď môžeme len naznačiť. Človek musí toto pôsobenie zažiť,aby vedel, o čom hovoríme. Fyzická skutočnosť (symbol) je pevnezviazaná s konkrétnou duchovnou skutočnosťou. Človek je vo svojejpodstate duchovná bytosť, takže duchovná skutočnosť je jeho prirodzenýmživlom. Ani fyzické zmysly, ani rozum, ktoré sa vsúvajú medzi človeka aduchovnú skutočnosť, nemôžu zabrániť prieniku podstaty symbolu kpodstate človeka. Jednou vetou – symbol nám prehovára priamo do duše a my tento hlas počujeme.
Farby v každodennom živote
Aký obrovský význam majú pre náš každodenný život farby, môžemevytušiť, ak siahneme po knihe „Navrhování staveb“ od E. Neuferta [2].Je to veľmi prakticky zameraná príručka pre architektov. Obsahuje akýsisúbor dobrých rád, ktoré môže architekt pri návrhu konkrétnej stavbyvyužiť. Súčasník by povedal, že kniha je písaná racionálne. Odcitujemevšak niekoľko odstavcov z kapitoly o farbách:
„Farby, akoto vieme z každodenného života, pôsobia na človeka. Niektoré pôsobia naneho vzrušujúco, ukľudňujúco alebo neutrálne. Ovplyvňujú tak nielencelkovú duševnú a telesnú pohodu človeka, ale samozrejme tým aj jehovýkonnosť. Nemožno preto ani túto otázku zanedbať...
Vplyvfarieb na človeka je sprostredkovaný a to vlastným fyziologickýmpôsobením farieb, či bezprostredným vplyvom impulzov, ktoré vychádzajúz jednotlivých farieb. Najväčšiu impulzívnu silu má oranžová, potomžltá, červená, zelená a purpurová (teplé a aktívne farby). Najmenšiuimpulzívnu silu má farba modrá, zelenomodrá a fialová (studené apasívne farby).
Teplé farby pôsobia aktívne, podnecujú, resp.rozčuľujú. Studené farby pôsobia pasívne, ukľudňujú a zvrúcnievajú.Zelená farba ukľudňuje.
Pôsobenie farieb závisí tiež na jasnosti a mieste pôsobenia.
Teplé a svetlé farby v smere zhora duchovne podnecujú, zo strany otepľujú, zo spodu odľahčujú, zdvíhajú.
Teplé a tmavé farby zhora uzatvárajú a pôsobia dôstojne, zo strany obklopujú, zo spodu pri chôdzi a uchopení pôsobia bezpečne.
Studené a svetlé farby zhora zosvetľujú, uvoľňujú, zboku odvádzajú, zospodu pôsobia hladko, podnecujú k behu.
Studené tmavé farby pôsobia zhora hrozivo, zo strany studeno a smutno, zospodu pôsobia ťažko a sťahujú dolu.
Biela je farba absolútnej čistoty a poriadku.
Podľa týchto vlastností, ktoré sme uviedli bez nárokov na úplnosť, jemožné vybrať vhodné farby a ich kombináciu pre dané konkrétneprostredie.“
Obrázok 9

Formy v každodennom živote
Už text citovaný v predchádzajúcej kapitole naznačil, že nielen farbasamotná, ale aj jej umiestnenie v priestore pôsobí na ľudskú psychiku.Text podáva niekoľko príkladov, ako možno umiestnením farby alebo jejohraničením vykúzliť v duši človeka špecifický pocit alebo náladu. Keďto dotiahneme ešte ďalej a farbu v nejakom priestore ohraničíme, taktáto hranica nám vytvára formu. A tá pôsobí spolu s obsahom (farbou).
Základné formy rozoznáva každý z nás. Kruh, elipsa, trojuholník,štvorec a iné. Ich kombináciami a modifikáciami vznikajú zložené formy.Ich projekciou do priestoru a naplnením hmotou vznikajú stavby.Kvalitatívne rozdiely v pôsobení jednotlivých typov foriem možno veľmidobre zažiť v architektúre. Každý výrazný architektonický štýl másvojho ducha. Pôsobí na človeka vyhraneným spôsobom. O gotike sanapríklad hovorí, že lieči. Keď človek vôjde do gotického chrámu, mápocit, akoby sa už-už chcel vzniesť niekam vysoko. Jeho jemnejšiečlánky sa skutočne môžu takto povzniesť. V románskej architektúre je toiné. Tu má zasa človek pocit uzavretosti, obmedzenia. Stavba je ťažká,akoby ho chcela pritlačiť k zemi.
Obrázok 10

Obrázok 11

Formy a farby vznikajú prirodzenou cestou v prírode. Práve tu je možnézažiť ich vznik a vývoj v čistej podobe. Príroda tvorí ako umelec, jejvýtvory sú harmonické. Je úlohou každého z nás prepracovať sa k tejto schopnosti harmonickej tvorby.
PRAVÉ A FALOŠNÉ SYMBOLY
Symbol je pravý, ak skutočnosť na ktorú odkazuje, je v súlade s jehopoužitím. Ak ten, kto symbol používa, sa snaží svojim konaním o jehonaplnenie. Ak sa tak nedeje, dochádza k zneužívaniu symbolov.
Falšovanie symbolov
Pozrime sa na niekoľko konkrétnych príkladov zneužitia symbolov.Rozmýšľajme spolu: zapodieval by sa s podobnými vecami vôbec niekto,keby symboly nemali nad ľuďmi reálnu moc?
Počas prvejčeskoslovenskej republiky bol jedným zo štátnych symbolov malý štátnyznak. V ňom bol zobrazený český lev so zlatou korunkou na hlave a soslovenským dvojkrížom na prsiach. Tento symbol bol štátnym znakom ČSRaj po druhej svetovej vojne. Vlastne až do vzniku ČSSR v roku 1960, keďho vystriedal symbol iný – falošný. Korunku nahradila hviezda, nášnárodný symbol bol zmenený úplne. Dvojkríž na trojvrší nahradil Kriváňs vatrou SNP [3]. Aj štít, na ktorom bol symbol zobrazený,zmenil svoju podobu. Podklad nového symbolu tvorila tzv. pavéza, štítspájaný s husitstvom. Dokonale tendenčne skonštruovaný symbol. Každý,kto sa naň pozrel, mal do mysle okrem iného podsunutú ideu komunizmu,spojenú so štátnym usporiadaním ČSSR. Tiež vedel, že „So Sovietskymzväzom sme na večné časy“. Nehovoriac o tom, že lev sa stal akýsiodťažitý, opatrný a zdržanlivý.
Obrázok 12

Zmenu štátneho znaku sprevádzal analogický jav v mestskej symbolike.Začali sa vytvárať erby, ktoré niesli dovtedy nepoužívané figúry. Bolito symboly priemyslu (komíny, celé továrne), pokroku, komunizmu.Súčasní heraldici ich nazývajú aj heraldickým gýčom. Tieto symboly sadostali aj do miest, ktoré mali inak doložené veľmi staré erby.Skrátka, aj v tejto oblasti možno pozorovať, že symboly boli vedomealebo nevedome zneužité. Citujme heraldickú autoritu: „Jerozšírený názor, že nástupom komunizmu r. 1948 mestá na povel opúšťalisvoje historické erby a okamžite vytvárali nové s ozubenými kolesami, ačervenými hviezdami. V skutočnosti možno túto obludnú aktivitu v širšejmiere sledovať až do 60-tych rokov.“ [4]. Tu sa môžemedotknúť podstaty zmien v symbolike nástupom komunizmu. Duch komunizmupôsobil tak mocne, že začal okamžite pretvárať hmatateľnú skutočnosť. Vštátnych a mestských symboloch sa objavili ikony nového božstva,ktorému sa mali ľudia klaňať nasledujúcich 40 rokov.
Pozrimesa do súčasnosti. To preto, aby sme nepodľahli pokušeniu uveriť, žezneužívanie symbolov je len vecou minulých čias. Skúmajme logásúčasných firiem. Finančné inštitúcie s obľubou používajú prastarésymboly, akými sú hviezdy a lev. Leva vo svojom logu majú dve poisťovnepôsobiace na Slovensku. Jedna dokonca používa otvorene Leva ako bytosťzverokruhu (lev sv. Marka). Ich slogan „Pod krídlami leva“ topotvrdzuje. Len sotva sa však tieto inštitúcie snažia o naplnenielevých cností v ich čistej podobe.
Obrázok 13

Iným príkladom je ruža. Keďže ruže sú spojené so symbolikou mestaBánovce nad Bebravou, chceme im venovať samostatný článok. Na tomtomieste len poukážeme na jeden z prípadov ich zneužitia. Ruža bolakedysi spájaná tou najčistejšou láskou, schopnou obete. Bola atribútomstarovekých bohýň lásky (napr. egyptská Isis, grécka Afrodita) a je ajatribútom sv. Alžbety Durínskej. Svätice, ktorá sa celkom rozdalachudobným (mimochodom, časť svojho života prežila na Bratislavskomhrade, v parku sa nachádza aj jej plastika). A čo vidíme dnes? Ruža jesymbolom sociálnej demokracie [5]. Tento politický smer tiežšíri idey lásky a milosrdenstva (sociálnej solidarity). Pozrime sa alena konkrétne činy. Tie sú často zakalené zištnosťou a prospechárstvom.Napríklad solidarita v zdravotníctve a dôchodkovom systéme spájaná sideou socializmu nevzniká z lásky, ale z pragmatického skupinovéhoegoizmu. Symbol je tu opäť zneužitý.
Obrázok 14

V súčasnosti sa symboly falšujú ako na bežiacom páse. Za falšovaniepeňazí dnes posielame ľudí bez mihnutia oka na dlhé roky do väzenia.Falšovanie symbolov, ktoré má možno ničivejší dopad na naše životy, jeale bežné a úplne beztrestné. A ešte horší je fakt, že ho úplneprehliadame ako každodennú vec, nad ktorou ani nestojí za to sapozastavovať.
ZAMYSLENIE NA ZÁVER
Ako v niekoľkých vetách zhrnúť napísané tak, aby si čitateľ z článku odniesol niečo hodnotné pre život?
V dobách dávno minulých bolo prirodzené označovať pôsobenie symbolov zamagické. Magické preto, lebo sa jednalo o pôsobenia jedného sveta nadruhý (duchovný svet cez symbol pôsobil na svet fyzický).
Symboly stále hýbu ľudskou obraznosťou a cez ňu pretvárajú aj fyzickú skutočnosť. Magicky teda pôsobia aj dnes.Na tomto fakte sa nič nezmenilo. Väčšina z nás si to však neuvedomuje.Ale reklamní a politickí mágovia vedia, akým mocným nástrojomdisponujú. A bežne ho používajú vo svoj prospech. Nemôžeme očakávať, žeprestanú, kým budú mať nad nami symboly reálnu moc. Oproti minulosti sazmenila jedna podstatná vec. Človek dnes nie je voči magickémupôsobeniu symbolov bezbranný.
Obranou je v prvom radeuvedomenie si, že symboly pôsobia a na ich pôsobenie si treba dávaťpozor. Dôležitým krokom je potom uchopenie podstaty každého konkrétnehosymbolu zvlášť. Tretím a najdôležitejším krokom je očista vlastnéhovnútra do tej miery, aby sme neboli symbolmi manipulovateľní. Lebodarmo im budeme rozumieť, keď budú hýbať hlbšími vrstvami našejpsychiky. K tomu netreba spraviť nič viac a nič menej akoprekonať svoje duševné závislosti. Ak sa nám to podarí, symbol sa nemáčoho chytiť a my sme z jeho moci vymanení.
Návod naproces očisty vlastného vnútra a prekonávanie duševných závislostí byvydal na celý ďalší článok, alebo skôr knihu. Čitateľ, ktorého tozaujíma, si iste nájde potrebné informácie na iných miestach.
POZNÁMKY
[1] http://en.wikipedia.org/ (Symbol) a tiež http://cs.wikipedia.org/ (Symbol)
[2] NEUFERT, E.: Navrhování staveb. Consultinvest, Praha, 1995, 600 s.
[3] http://cs.wikipedia.org/ (Vývoj československých státních symbolů)
[4] VRTEĽ, L.: Osem storočí slovenskej heraldiky. Matica slovenská, Martin, 2003, str. 232
[5] http://en.wikipedia.org/ (Rose)
OBRÁZKY
Obrázok 1
Zverokruh: Znamenie Leva
Autor: Johfra
Obrázok 2
Človek chápe nejakú skutočnosť. Chce ju komunikovať svojmu okoliu.Vytvára obrazy, ktoré ju symbolizujú. Tie sú ľuďom vždy bližšie, nežsamotná podstata, ktorá je v istom zmysle nevysloviteľná. Každý obrazje však od podstaty v istom smere vzdialený. Ak však vytvoríme obrazovviac, v obraznosti vnímavého prijímateľa sa postupne zlievajú(zhusťujú), až je v určitom bode sám schopný dopracovať sa k pochopeniupodstaty. Ako príklad vezmime matematiku. Matematické pravdy sú vosvojej podstate strohé a dajú sa vyjadriť veľmi úsporne. Tomu, kto imrozumie, sa zdajú byť prirodzené a veľmi jednoduché. Študent matematikysa k ich pochopeniu však dopracúva len veľmi obtiažne. Toto pochopeniemu ale môžu výrazne uľahčiť príklady, ktoré počíta. Tie sú vždykonkrétnou aplikáciou nejakého všeobecného tvrdenia (sú jeho obrazmi,symbolmi). Keď ich vypočíta dostatočné množstvo (toto množstvo závisíod jeho schopností), podstata tvrdenia sa mu stane zážitkom a od tohotomomentu ho pokladá za prirodzené. Všeobecne možno povedať, žeteoretické znalosti v akejkoľvek oblasti sú veľmi úsporné. Človek savšak k takému ich pochopeniu, ktoré je bezprostredne použiteľné vživote, dopracúva len cez hlbšie (praktické) zážitky.
Obrázok 3a
Sv. Katarína Alexandrijská a jej atribúty: ozubené koleso, meč
Zdroje:
Obrázok 3b
Hermes (Merkúr) so svojimi atribúrmi: Kaduceom (okrídlenou palicou ovinutou dvoma hadmi), okrídlená pokrývka hlavy, okrídlené sandále
Zdroje:
Obrázok 3c
Sv. Alžbeta Durínska (Uhorská) s ružami v náručí
Zdroj:http://en.wikipedia.org/ (Elizabeth of Hungary)
Obrázok 4a
Edmund Blair Leighton: The Accolade (Pasovanie na rytiera)
Obrázok 4b
Alfonz Mucha: Heraldic Chivalry (Heraldické rytierstvo)
Obrázok 4c
Bitka rytierov Templu (Templárov)
Zdroj: http://www.kontikiweb.org/templars/temphistory.htm
Obrázok 5a
Rytiersky súboj
Zdroj: ???
Obrázok 5b
Moderný "rytiersky" súboj na ľade.
Zdroj: http://www.daylife.com/photo/09b3fPj22N0fC
Obrázok 6
Tri logá spoločnosti Slovenské telekomunikácie, resp. Slovak Telecom v poradí, ako boli postupne používané.
Zdroje pre prípravu koláže boli získané na týchto miestach:
http://en.wikipedia.org/ (Slovak Telekom)
Obrázok 7
Svastika a hákový kríž.
Zdroje pre prípravu koláže boli získané na týchto miestach (na týchto miestach je možné dočítať sa o týchto symboloch viac):
http://cs.wikipedia.org/ (Svastika)
http://en.wikipedia.org/ (Svastika)
Obrázok 8
Svätá Alžbeta Durínska (Uhorská) 1207-1231, viac o nej možno nájsť napr. na http://en.wikipedia.org/ (Elisabeth of Hungary) a tiež http://online.katnoviny.sk/clanok.php?id_cl=3213.
Zdroje pre prípravu koláže boli získané na týchto miestach:
Použitý bol aj jeden neznámy zdroj.
Obrázok 9
Goetheho farebný kruh znázorňuje základné farby (žltá, modrá ačervená), vznikanie prechodných farieb (zelená, fialová, oranžová) aopozíciu (žltá-fialová, modrá, oranžová, červená-zelená).
Zdroj obrázku: http://en.wikipedia.org/ (Theory of Colours)
Obrázok 10
Gotická katedrála.
Zdroj: http://fits.depauw.edu/
Obrázok 11
Románsky kostol.
Zdroj: http://picasaweb.google.com/
Obrázok 12
Malý štátny znak ČSR a štátny znak ČSSR.
Zdroje pre prípravu koláže boli získané na:
http://cs.wikipedia.org/ (Vývoj československých státních symbolů)
Obrázok 13
Fragmenty symbolov bankových inštitúcií Generali Group a ING Group ainšpirácia pre ich vznik (Lev sv. Marka; okrídlený Lev ako symbolznamenia zverokruhu).
Zdroje pre prípravu koláže boli získané na týchto miestach:
Obrázok 14
Ruža ako symbol obetavej lásky aj sociálnej demokracie. Ruža tvorípodstatu mnohých symbolov súčasných sociálnodemokratických zoskupení vSR aj vo svete.
Zdroje pre prípravu koláže boli získané na týchto miestach: