Tou nie je ani dažďová voda, ani nekvalitný asfalt, ale vybudované bariéry okolo ciest, ktoré bránia odtoku dažďovej vody mimo telesa cesty. Najlepšie do zelene. Ak v zime dochádza k roztápaniu a zamŕzaniu snehu na telese cesty a okolo cesty sa tiahnu obrubníky, roztopená voda sa zhromažďuje na najnižších bodoch vozovky a tam zamŕza. Voda je taká potvora, že vyplní najmenšiu dieru vo vozovke a so zamrznutím deštruuje asfaltový koberec. Niekoľkonásobné zmrazenie a rozmrazenie vody na tom istom bode cesty dokáže zničiť asfalt. Ak by roztápajúca sa voda stiekla voľne mimo vozovku do zelene, voda nemá šancu deštruovať cestu. Alebo ju má len minimálnu.
Podľa našich technológov to však údajne nejde, lebo všetka dažďová voda stekajúca po povrchu cesty je odpad a musí ísť do kanalizačného zberača a odtiaľ do najbližšej čistiarne odpadových vôd na vyčistenie. Je verejným tajomstvom, že dažďová voda sa aj tak nečistí, ale spolu zmiešaná s odpadovou vodou odteká do riek bez vyčistenia. Tomu sa hovorí preplach. A údajne preto nemôže dažďová voda z telesa cesty stekať do trávy, lebo nesie so sebou odpad z ropných produktov.
Darmo, že svet výskumne dokázal, že zeleň popri cestách je biočistiareň znečistených dažďových vôd a že do podzemia vsakujú len čisté vody. U nás je to inak. Potrebujeme okolo ciest stavať drahé obrubníky, a pod teleso cesty drahú dažďovú kanalizáciu. S touto technológiou manažmentu dažďových vôd však urýchľujeme tvorbu jám a výtlkov na cestách.
Možno by bolo múdre opýtať sa napríklad Rakúšanov, prečo sa im cesty tak rýchlo nerozpadajú. Zrejme by nám povedali aj toto: Nerobte obrubníky a dovoľte dažďovej vode voľne odtekať do zelených pásov a cesty vám vydržia dlhšie. Zozbieraná dažďová voda v zelených pásoch nebude prispievať k povodniam, ale sa nám bude zbierať v zelených zónach, nebude deštruovať cesty a v mestskom prostredí nám napokon prispeje k zlepšeniu mikroklimatických pomerov. To je až také abstraktné, že to nedokážu pochopiť naši cestári, inžinieri, vedátori?
Ponúkam dôkaz z nemenovaného mesta na Slovensku, že príčinou deštrukcie telesa cesty nie je voda, ale bariéry, ktoré dažďovej vode bránia z cesty odtekať.
















Takže milí priatelia i nepriatelia dažďovej vody, odstráňme prícestné obrubníky, znížme osadenie zelených plôch okolo ciest, aby dažďová voda mohla gravitačne stekať do zelene. Budeme mať menej výtlkov a jám na cestách. Ušetríme na oprave ciest, na zbytočnom investovaní do dažďovej kanalizácie i na obrubníkoch a napokon ušetríme na poplatkoch za dažďovú vodu státisíce eur z mestských rozpočtov. Budeme mať zelenšie mestá aj v čase keď dlho neprší!
A si myslíte, že s tým treba niečo robiť, prosím hlasujte za článok "Urýchľovač jám a výtlkov na našich cestách" na http://vybrali.sme.sk/novinky/?page=3.