Minimálne jedna tretina eurofondov ide tam, kde priamo žijú občania. Ďalšia tretina pomoci ide tam, kde platí kompetencia krajských samospráv. Potom nerozumiem, prečo minimálne jedna tretina tejto pomoci nejde priamo na obce a ďalšia tretina na samosprávne kraje, keď sa to ich priamo dotýka. Prečo tieto peniaze rozdeľujú ministerstva a prečo sa spoločenský akceptuje odobraná kompetencia zodpovednosti tým, ktorí spravujú verejný život v obciach, či v samosprávnych krajoch.
Ak je obecná i krajská samospráva legitímna, podobne ako štátne inštitúcie v zmysle platných zákonov, tak potom systém rozdeľovania eurofondov nie je len nespravodlivý, ale aj v rozpore s platnými zákonmi. To deformuje prostredie s vysokým stupňom nekalých praktík pri rozdeľovaní pomoci. A výsledok? Zvyšujú sa rozdiely medzi bohatými a chudobnými regiónmi. Šikovníci tomu hovoria, že je to ich šikovnosť. Somarina. Ja tomu hovorím, že je to porušovanie princípu subsidiarity, čo v praxi znamená odobranie zodpovednosti v spravovaní finančnej pomoci EÚ nižším článkom verejnej správy, napriek tomu, že zodpovednosť za verejné služby ostávajú na nich.
Ak pomoc EÚ pôjde priamo obciam v zmysle Programovej dohody medzi EÚ a Slovenskom, tak sa stane zázrak. Okrem efektívnejšieho využívania eurofondov, stanú sa naše obce verejným priestorom, kde bude radosť žiť. Ak to nezmeníme, ostane veľa horkosti a podozrenia z korupčného spôsobu rozdeľovania pomoci i nevyužité eurofondy, ktoré nastrčené agentúry nedokážu vyčerpať.
Kto to zmení? My obyčajní ľudia! Zbavme sa závislosti! Stačí, ak v novembrových komunálnych voľbách prepustíme do politického dôchodku všetkých lokálnych politikov terajšej štátostrany. To bude prvé vážne rozhodnutie pre očistu verejného života od nekalých politických rozhodovaní