Voľby do VÚC? Skúška politickej dospelosti regiónov Slovenska!

O mesiac máme na Slovensku regionálne voľby. Nízka volebná účasť v predchádzajúcich troch voľbách dáva odpoveď na to, že v regionálnej politike je niečo choré. Buď je samosprávny inštitút Veľký územný celok zbytočný, alebo zriadenie tohto inštitútu sa formovalo podľa potreby politikov a nie regiónov a ľudí v nich žijúcich. Ak vychádzame zo základných pilierov európskej demokracie, tak napríklad princíp subsidiarity nám môže dať odpoveď, či regionálna samospráva má opodstatnenie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Princíp subsidiarity hovorí o zodpovednosti a vzťahoch a nie o forme. Dôsledné uplatňovanie princípu subsidiarity v praxi znamená to, že zodpovednosť sa posúva na vyšší stupeň samosprávneho riadenia iba vtedy, ak presahuje zodpovednosť nižšej hierarchie riadenia. Z histórie poznáme, že keď sa porušoval tento princíp, dochádzalo k spoločenskej deformácii, politickej manipulácii i zneužívaniu moci. Najdôslednejšie opovrhovanie princípu subsidiarity poznáme z obdobia socializmu a jeho odnoží. Pred novembrom 1989 sa princíp subsidiarity neakceptoval na žiadnej úrovni, pretože zodpovednosť prebrala strana s vedúcou úlohou v spoločnosti a tak inštitúty rodiny, komunity, regiónu i štátu úplne zdegenerovali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chaos v reforme verejnej správy po páde diktatúry trvá príliš dlho. Aj to, o čom sme mali pocit, že sa systémovo zreformovalo, obnažuje sa ako zneužívanie dôvery občanov na udržiavanie ekonomickej moci lobistických skupín. Inštitúcie, ktoré sa vyformovali v systéme demokratického centralizmu akosi stále fungujú a sú dobre živené, lebo vyhovujú skupinovým záujmom. Na tomto pozadí sa vyformovali samosprávy Veľkých územných celkov. Uplatnením princípu subsidiarity by sa formovanie regionálnej samosprávy inštitucionálne etablovalo na hodnotových a nie politických princípoch, čo by obmedzilo systémové zneužívanie politickej moci. Nie nadarmo regionálne samosprávy vznikali a historicky sa rozvíjali na tom, čo ich spájalo a navzájom ovplyvňovalo. To, čo presahovalo komunitnú úroveň, sa inštitucionalizovalo do historických žúp. 12 rokov fungovania VÚC potvrdzuje, že pri ich zriadení sa uplatnila ideológia a mocenské záujmy politických strán a nie záujmy rozvoja a prosperity regiónov. Pre dôkazy netreba chodiť ďaleko. V každom regióne je ich dosť. Výsledok? Nesúrodé konglomeráty regionálnych samospráv, ktoré fungujú pre svoje potreby.

SkryťVypnúť reklamu

Všimnime si napríklad Košický Veľký územný celok. Tu sa nachádzajú 4 historicky vyprofilované regióny (Spiš, Gemer, Abov, Zemplín), ktoré majú svoju ekonomickú, kultúrnu, sociálnu i geografickú identitu. Vychádzajúc z princípu subsidiarity nám potom vychádza, že vzťahy medzi spomínanými regiónmi presahujú rámec regionálnej samosprávnej inštitúcie. Z toho vyplýva, že Košický samosprávny kraj je úplne nezmyselný novotvar, ktorý nemá ani historické ani novodobé opodstatnenie. Prečo? Položme si otázku: Je Zemplínčan zainteresovaný do rozvoja Spiša? Nie! Tak načo sú spolu? Len na to, aby rozdelili verejné prostriedky? A tak sa prirodzený región s menším počtom poslancov stáva chudobným príbuzným v samospráve a chodí vyjednávať za väčším bratom s prosíkom. Príkladom tejto formy zneužitia je napríklad posledné zasadnutie Vlády SR v Košiciach, kde sa rozdávali balíky pre Košice. A zbytok kraja? Od macochy? Dokonca starostka Starého mesta Bratislavy sa nechala počuť, aby Vláda SR prišla zasadať do Starého mesta Bratislavy, lebo aj ono potrebuje finančné balíčky. Preto regionálna samospráva v podobe, akú ju momentálne máme, je chorý prvok v štáte. Nie je to ani regionálna ani národná samospráva. Je to taký mačkopes, ktorý potrebuje reformu. A to zásadnú!

SkryťVypnúť reklamu

Tou zásadnou reformou je prinavrátiť sa k formovaniu prirodzených regionálnych celkov, ktoré sa historicky rozvíjali a profilovali si svoj kultúrno-sociálny regionálny patriotizmus. Je možná zmena? Ak by sa v novembrových voľbách do VÚC dostali noví ľudia a nie vyhorení politici, bolo by možné už v priebehu nasledujúceho volebného obdobia dospieť k politickej kultúre, ktorá bude podporovať to, že napríklad o Zemplíne nebudú rozhodovať politici z Gemera, Abova či Spiša. A opačne. K tomu je však potrebná aj ZMENA na úrovni Predsedov VÚC vo všetkých regiónoch. Ak prídeme voliť v hojnom počte, je šanca na zmenu. Išlo by o takú malú regionálnu revolúciu. Jednoducho ZMENA zdola. Rozhodol som sa kandidovať za poslanca do Zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja za 7 STATOČNÝCH REGIONÁLNA STRANA SLOVENSKA v Košiciach. Ak dostanem dôveru, budem na realizácii spomínanej ZMENY s kolegami pracovať.

Michal Kravčík

Michal Kravčík

Bloger 
  • Počet článkov:  633
  •  | 
  • Páči sa:  9x

Presadzujem a podporujem agendu „VODA PRE OZDRAVENIE KLÍMY“. Jej cieľom je posilnenie environmentálnej bezpečnosti prostredníctvom zodpovedného prístupu v ochrane prírodného a teda i kultúrneho dedičstva. Napĺňanie agendy, založenej na prijatí novej, vyššej kultúry vo vzťahu k vode, môže na Slovensku vytvoriť viac ako 100 tisíc a v Európe vyše 5 miliónov pracovných príležitostí. Zoznam autorových rubrík:  PovodneHladujúci potrebujú voduKlimatická zmenaVODA zrkadlo kultúryhttp://s07.flagcounter.com/morNová vodná paradigmaKošiceSpoločnosťhttp://moje.hnonline.sk/blog/4

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
INESS

INESS

110 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu