Toto si pamätám ešte z mladosti, keď som bol v jeho veku (ono to nie je až tak dávno, ale teraz si pripadám už hovadsky dospelý, asi ako v 16-tich...). Tiež bolo všetko pre mňa komerčné a preto nehodné môjho ucha experta. Potajomky som si síce púšťal hocičo, ale na verejnosti som sa s tým príliš nechválil a keď sa na to zvrtla téma, vehementne som zapieral. Nie, ja také komerčné sračky predsa nepočúvam...
Takisto si pamätám presne opačné časy. Čím úspešnejšie, tým lepšie. MC Erik a Barbara? Paráda, nemôžu byť predsa zlí, keď predávajú toľko albumov. A ušili mi ich dokonca presne na mieru... hneď som si nahrával ich pásku (cdčka mi vtedy nehrozili a na originály som nemal peniaze). Čím viac, tým lepšie, čím lepšie, tým viac. A vytešoval som z jednoduchých diskotékových melódii, ktorým sa teraz už vyhýbam ako čert krížu. Naozaj, so Scooterom už na mňa nechoďte, zamlada (ale to už originál zamlada, 10 rokov dozadu) som mal toho dosť...
Vnímanie komercie sa v mojej hlave veľmi zmenilo. Všetko sa pomiešalo a teraz ani neviem, čo je a čo nie je komerčné. Punk nie je, neopunk áno. Ktorým akordom sa z punku stáva neopunk? Neviem, ale je zajímavé, že to počujem ;o) Green Day, Iné Kafé, Offspring? Aj toho som mal dosť zamlada, už nie... Zóna A, Sex Pistols? zas a znova, to môžem...
Ale aby som sa vrátil k tomu základnému, je hip-hop na Slovensku komerčnejší len tým, že ho počúva viac ľudí? Album Trosiek bol tučný underground a predsa vyšiel u veľkého vydavateľa. Nový album VECa je iný, ale v čom? Je komerčnejší? "Chceme predávať tisíce platní, nechcem však meniť smer" (za tým nasleduje ešte pre rep typické - tomu ver (asi aby sa to rýmovalo ;o)...)). Alebo ešte jeden citát z toho istého albumu - čo je promotion to nevieš, radšej to nerieš, iba si do huby sereš...
Pekná téma, zďaleka nie vyčerpaná, som zvedavý koľko ľudí pridá svoj názor... otázka teda znie: čím je komerčná hudba komerčnou a kedy sa ňou stáva?