Slovenská firma v strede Európy a také vzdialené trhy, to viete, zvedavosť, ako to riaditeľ Tomko a jeho ľudia vyriešili bola prvou otázkou, lebo uznajte, takýto stroj celkom iste nebude na miesto určenie putovať ako sa povie „po vlastných“, ale záhada prestala byť záhadou spolu s nevyrieknutou otázkou, ako sa vôbec celkom neznámy producent leteckej techniky dostal na svetové trhy. Je to špičkový stroj svojej triedy, má fantastickú letovú výbavu, jeho prístroje sú digitálne i analógové, to podľa výberu zákazníka, alebo tak trošku aj podľa vkusu dizajnérov, motoricky bezkonkurenčné a bezpečné, ich rýchlosť je aj viac ako 200 kilometrov za hodinu a dvoch pasažierov spoľahlivo prenesú do tisícky kilometrov. A za svojim zákazníkmi putujú rozobraté, v prepravných lodných kontajneroch, kam ich ukladáme štyri naraz a montujú sa na mieste dodávky!
V Číne ich teraz lieta už dvanásť a na konci roka ich bude päťdesiat a verte mi, je to naša pýcha, sú to také maličké Boeningy a záujem, nielen tam, je o tieto lietadlá veľký.
Celkom iste sa potešíte aj informácii, čo ten názov Viper vlastne znamená a tak prezradím, že je to latinské meno našej vretenice, alebo ak chcete tak zmije, nášho najnebezpečnejšieho plaza a tým pomenovaním chceli prirovnať eleganciu a dokonalosť jej pohybu s letom ich stroja a vraj je to dokonalá zhoda!
Naozaj sa to počúva skvele, čo poviete, letecká technika vyrobená na maličkom Slovensku, ale verte mi, to ešte nebolo všetko! Tá finálna informácia tak trošku zaváňala až prezradením výrobného tajomstva, lebo dobre čítajte – konštruktéri firmy Tomark pracujú na celkom novom výrobku, je to vrtuľník, tiež dvojmiestny, v súčasnosti realizujú rotačné skúšky a ak pôjde všetko tak ako doteraz, do konca prázdnin už budú mať za sebou letové skúšky! Jasné, budem sa usilovať to vidieť na vlastné oči, rovnako tak sa budem chcieť dozvedieť, čo je hlavným konštrukčným materiálom tejto „zázračnosti“!? Či tak ako pri lietadle Viper superdural, alebo voľačo ešte onakvejšie, napríklad uhlíkové či kevlarové vlákna, ale na všetko sa celkom iste v čo najkratšom možnom čase zameria aj reklama.
Takýto výrobok, čo si lieta a štartuje i prisadá ako voľný vták, ak sa dodržiavajú pravidlá leteckej prevádzky, je už dnes stredobodom záujmu obchodníkov celého sveta a držím všetkým okolo riaditeľa Tomarku palce, aby tie skúšky dopadli čo najlepšie a aby sa výroba helikoptéry, ešte bez krstného mena, rozbehla čo najskôr!
A patrí sa povedať aj voľačo celkom všedné, nielen skladať pochvaly, lebo Tomark je aj dobrým zamestnávateľom. Má viac ako dvesto kmeňových zamestnancov, spolupracuje so zmluvnými dodávateľmi z radov živnostníkov u nás doma, ale veru aj v zahraničí je pracovných kontaktov naozaj viac ako dosť a na začiatku svojej kariéry sa musel poriadne pobiť aj s neprajnosťou trhu. Nielenže všetko prežil, ale naopak, celkom samozrejme všetkých svojich načas prepustených zamestnancov prijal nazad a predstavte si, každý rok na vlastný rozvoj, predovšetkým technológií, investuje viac ako 1,5 milióna eur. Tento rok je to viac, takmer o pol milióna a ak by ste chceli vedieť, s akým zámerom sa v Tomarku investuje nuž vedzte, že je to nové robotické pracovisko. Dúfam, že ani nemusíte hádať, ako to súvisí s rastom a kvalitou produkcie výroby?!
Ak teda budete počuť o superľahkom dvojmiestnom lietadle Viper, aké sa dá vidieť nad Nórskom, Švédskom, Nemeckom, Európou vôbec, či na africkom, severoamerickom a teraz aj čínskom nebi vedzte, že je to dielo šikovných ľudí z Prešova a ako som naznačil, všetkým skvelým správam naozaj nie je koniec. Naopak, môžeme a máme sa na čo tešiť!