Prázdninové prezidentské hry

Všetci milovníci divadla vedia, že zatvorené brány kamenných divadiel, v dôsledku divadelných prázdnin, neznamenajú zrieknutie sa zážitkov z ponuky Tálie, naopak, prichádza k nim v inej podobe, s celkom mimoriadnym dramaturgickým úmyslom, kde je preferencia diváckeho interesu nielen glorifikovaná, ale účelovo povýšená na absolútny piedestál a odkedy ten prázdninový boom trvá, odvtedy sa produkcie dávno známych a vlastne pre verejnosť všedných hier stali hitom scén pod holým nebom! Je v tom šikovnosť menežerov, genialita režisérov a predovšetkým herecká dokonalosť protagonistov a veru aj dávno nepríťažlivý Shakespeare je z ničoho nič hitom hodným záujmu divákov a predovšetkým odbornej kritiky. Ako sa hovorí, je to dokonalá prezentácia divadelného umenia a fakt ma škrie, že na takúto produkciu hercom v našom divadle ešte neprišla na jazyk slinka neodolateľnej chuti. Ale to už je odbočenie, prvoplánovo je toto zamyslenie sa venované hre s menom politika, teda celkom presne, prezentácii predstavenia prieskumných agentúr o dôveryhodnosti a preferencii osobností pre voliča.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Vôbec nie náhodou sa akurát v tomto období o voľačom takom, presne klasifikovanom a pravidlami spoločnosti, teda predovšetkým morálky a cti, diskutuje akosi viac, zodpovednejšie a predovšetkým s väčším interesom, lebo doba je mnohonásobne predvolebná, výsledky uverejňovaných prieskumov majú dávno nielen štatistický, ale predovšetkým propagačný dosah na podstatu problémov. Pripomeniem vám talkshow, kde sa na obrazovke vlastne v celej šírke televíznej ponuky predstavitelia agentúr nielen spovedali, ale predovšetkým svoju prácu vysvetľovali, obhajovali, zodpovedne propagovali a pripomeniem vám ich hlavný odkaz verejnosti – všetky prieskumné ankety, s obsahom určenia dôveryhodnosti osobnosti v danom priestore a s výkonom verejnej funkcie, sú dielom zmluvného vzťahu medzi objednávateľom a agentúrou. Nič viac a nič menej, ba za pripomenutie potom stojí aj fakt, že žiadna z agentúrnych spoločností na našom trhu ponuky nepripúšťa žiadnu možnosť „úpravy výsledkov svojej práce“, nie je teda možná žiadna objednávka s vopred určeným výsledkom a som si celkom istý, že je to akurát takto!

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A v tej chvíli je viac ako isté, že súčasné prieskumy volebných výsledkov a preferencií v prezidentských voľbách s termínom 3/ 2014 sú dielom objednávky, to celkom iste nie je výmysel agentúr, lebo obísť základné pravidlo obchodovania – vierohodnosť a adresnosť by neobstálo, tomu sa hovorí hrubá chyba kšeftu. Neviem, kto si prieskumy verejnej mienky s určenými menami, bez nich, alebo s akoukoľvek inou špecifikáciou objednáva, ale môžem iba tipovať že celkom iste niektorí z už zapísaných občianskych prezidentských kandidátov, potom aj niektoré politické strany s vlastným reprezentantom, ale väčšina objednávateľov bude iba z radov tých záujemcov, čo iba „chcú počúvať, ako v tomto priestore rastie tráva“!!! Lebo vedzte, na prihlásenie straníckeho prezidentského kandidáta je naozaj času dosť a nie je vôbec zlou investíciou v predstihu vedieť, aké šance má osoba, ktorá je ešte neoficiálnym kamienkom v hre.

SkryťVypnúť reklamu

Už som tieto „hry“ zaregistroval, mali napríklad podobu absolútnej voľnosti výberu osobnosti. To vtedy, keď anketová otázka zaznela v podobe – kto by bol podľa vás najlepším prezidentom – a pre mňa bola najväčším šokom odpoveď na striebornej priečke takto zaznamenaného výberu, vraj Róbert Kaliňák! Iba tak, sám pre seba som objavoval dôvody, ktoré k takejto voľbe anonymného respondenta viedli a hoci ich mám v ponuke naozaj viacero, radšej ich neuvediem. Lebo čo už, sto ľudí, sto chutí a na výkon prezidentských právomocí nemá správny názor ani len ten náš súčasný prezident!

Ale aj tak je tu jedna spoločná vlastnosť, platná pre všetky agentúry, mená kandidátov majú v ponuke neprofesionálne usporiadanej, na jednej listine sú oficiálne prihlásené persóny spolu s tými, čo sa ešte nerozhodli, ba celkom iste o takejto príležitosti ani nepremýšľajú a veru aj takí, ktorých meno tam zapísal niekto celkom účelovo. Príklad nad iné, lebo so začiatkom leta ma prieskum MVK s volebným víťazstvom arcibiskupa Bezáka nad Róbertom Ficom nielen zaujal, ale výsledkom potešil, lebo hoci sa ani jeden z týchto občanov o zisk tohto postu neusiluje – to vyplýva z ich osobných vyhlásení a postojov – bol to dôkaz mnohého prinajmenej v dvoch rovinách.

SkryťVypnúť reklamu

Verejnosť má napriek všetkému viac dôvery v tých, čo si to jednoznačne zaslúžia a pre tých, čo práve pre toto neuspeli, bol potom dobrý takýto argument! Bola to objednaná služba, s vopred určeným výsledkom, bol to švindel a také voľačo si ani netreba všímať. Rád pripomeniem, že akurát takéto „spravodlivé hodnotenie“ vyslovil samotný premiér a vynieslo mu to negatívne reakcie všetkých agentúr prieskumov verejnej mienky na našom trhu! A možno si práve preto verejnosť s väčšou dôverou a predovšetkým záujmom než doposiaľ bude všímať štatistiku agentúrami ponúkaných odpovedí na otázku – koho chceme za prezidenta?!

SkryťVypnúť reklamu

Ako som naznačil, v tých otázkach zatiaľ niet žiaden poriadok, všetko má podobu akože prieskumu, lebo okrem mien osobností s právoplatnou kandidatúrou - to je reč o Andrejovi Kiskovi, Jánovi Čarnogurskom, Radoslavovi Procházkovi a možno aj MUDr. Osuskom, pre ktorého je to však skôr osobný kapric a dobrodružstvo než vážny úmysel a potom už sú všetky naozaj relevantné či špekulatívne mená výhradne neoficiálne! Predovšetkým Róbert Fico, zatiaľ napriek všetkému najväčší favorit volieb v prieskumoch agentúr Focus a MVK, čo na trhu s takýmito službami dominujú, potom Pavol Hrušovský, ktorého kandidatúra závisí na rozhodnutí SDKÚ DS, ako tretieho člena Ľudovej platformy a aby ponukový list nebol až taký skromný, figuruje v prieskumných dotazníkoch veru aj Martin Bútora či Peter Šťastný, alebo MUDr. Viliam Fischer, ale ich výsledky sú naozaj bez perspektívy.

Pevne verím, že ste si všimli, naozaj vo vlastnej réžii, že je to ponuka mnohých kandidátov z občianskeho, ale aj tak pravicového spektra a iba jeden jediný má domovské práva v ľavicovo orientovanej časti Slovenska. Je to dôkaz mnohého, zatiaľ teda celkom neoficiálneho, ale aj tak si dovoľujem tvrdiť, že je to jasne stanovená taktika a dobre pripravený scenár prezidentských volieb menežermi strany Smer, s požehnaním hlavnej osobnosti – Róberta Fica. Teraz nemá čas, premiérskych povinností je veru nad hlavu, prosperita krajiny a nevyhnutné úlohy spojené s jej riadením a budúcnosťou nedovoľujú aktivity, na ktoré je naozaj stále viac ako dosť času, takže pokojne, nič nezmeškáme! A nepochybujem, že napriek kritike ankety s „vopred určeným víťazom prieskumov“ sa Smer, ako objednávateľ takýchto služieb bude realizovať pravidelne a širokospektrálne, lebo uznajte, čo už lepšie a spoľahlivejšie ovplyvní verejnú mienku, než opakovaný údaj o jasnom víťazstve vlastného kandidáta!?

Nuž a presne teraz, pri takomto konštatovaní, mám príležitosť do toho kalicha radostného očakávania tíško vložiť smietku pochybností, čo už mi v roku 2010, ako stávka pri parlamentných voľbách, priniesla pre iných prekvapujúce víťazstvo. Odovzdané hlasy ich kandidáta síce znamenajú štatistické prvenstvo, ale vôbec nie víťazstvo, lebo súčet hlasov pravicových kandidátov prináša ich prevahu. A vôbec nie zanedbateľnú, naopak, teda druhé kolo už by malo mať favorita s istotou, nielen s očakávaním, lebo raz už sa stane realitou aj možnosť, že všetci s filozofiou života a vierou v ľudské hodnoty s adresou napravo od stredu sa predsa len konečne dohodnú!

Stanislav Krištofík

Stanislav Krištofík

Bloger 
  • Počet článkov:  2 342
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vyskusal som si v zivote tolko dobreho i zleho, ze mi moze zavidiet aj Hrabal. Vzdy som zostal optimistom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu