Presne to sa stalo aj voľakedy vo februári, keď sa agentúra MVK Slovensku predviedla výsledkami prieskumu s tak trošku viac ako špekulatívnou otázkou, ako by dopadol v prezidentskom súboji premiér Róbert Fico s bývalým trnavským arcibiskupom Bezákom a výsledok bol celkom očakávaný – celkom iste by prehral! Teda opravím sa, očakávaný z pohľadu slovenského voliča, lebo predsa len sme národ s väčšinovým kresťanským svetonázorom a naviac, v každej konštelácii svojich životných daností uprednostňujeme nespochybniteľné kvality osobnosti, ale akurát preto sa to vo výsledkoch nepáčilo premiérovi! Jeho protest bol vlastne smiešny, svoju nespochybniteľnú dominanciu, inokedy celkom jasnú neakceptoval a dôvodom sa mu stala domnienka, ba vlastne presvedčenie, že ten prieskum bol objednaný s presne určeným výsledkom! Teda inými slovami povedané, voľakto ho zaplatil a ovplyvnil tak voliča akurát voči jeho osobe!
A „potvrdil“ to ešte aj inou otázkou v tomto dokumente, lebo rovnako tak nehoráznou objednávkou a švindľom boli podľa jeho presvedčenia aj výsledky parlamentných volieb, keď Nová väčšina Daniela Lipšica by podľa nich získala takmer 9% hlasov voličov a s tým jednoducho súhlasiť nemohol!
A ako vidíte stačilo, aby sa veci pohli tým správnym smerom – cez prípravu nových zákonov a stačila na to ani nie polovička kalendárneho roka! Róbert Kaliňák všetko tíško a bez pomoci akýchkoľvek iných politických subjektov – lebo uznajte, načo, máme väčšinu, zákon to nebude ústavný a tak si musia zvykať - pripravil v kompletnom znení, pridal k tomu dĺžku povolenej predvolebnej kampane, predpisy pre moratoriá v jednotlivých druhoch volieb a samozrejme aj výšku povolených limitov na reklamu a teraz je to pred nami v celej svojej podobe.
Tri týždne pred voľbami sa nebude smieť uverejniť žiaden volebný prieskum a tak akosi naviac ešte aj s dodatkom, že 48 hodín pred termínom volieb sa žiaden kandidát na ich volebných hárkoch nebude smieť haniť a ani chváliť. Jasné, môžete hádať, prečo to minister Kaliňák a strana Smer vôbec robí takto nedemokraticky a celkom utajene, lebo to, čo je aktuálne platnou normou všetkým ostatným vyhovuje, no dôvod je naozaj iba tá premiérova výhrada! Lebo uznajte, kto to kedy videl, voľakto si cez platenú službu objedná voľačo také nekorektné, ako je prehra favorita, aj keď to bol iba hypotetický súboj, lebo on sám ešte v tomto ohľade nepovedal naozaj ani len slovko a arcibiskup Bezák síce áno, ale v duchu nesúhlasu s takýmto voľačím, ale uznajte, zlý dojem tu zostáva aj tak!!!
Viete, reakcia všetkých „naokolo“, aby som komplexne charakterizoval reakcie čo i len čiastočne zainteresovaných, je až na jediný prípad celkom rovnaká – nesúhlasná. S návrhom Smeru, ako ho nachystal súhlasí iba šéf poslaneckého klubu MOST – HÍD László Solyom, lebo podľa neho prieskumy môžu ovplyvniť voľby. To viete, polemizovať s takýmto názorom je možné, ale veru aj zbytočné, lebo všetci ostatní oslovení to považujú za neseriózne, smiešne, ba v čase elektronickej spravodajskej techniky aj za nerealizovateľné a celkom špecificky to klasifikujú šéfovia agentúr, čo poskytujú takéto služby.
Celkom jednoznačne a bez pochybností odmietajú výhrady, že voči ich práci a voči publikovaným výsledkom sú podozrenia, lebo tvrdenie, že ak si niekto prieskum ako platenú službu objedná dostane produkt neserióznej kvality a s objednaným výsledkom je účelovosť a v prípade strany Smer to jeden z nich, pán Martin Slosiarik z Focusu, neváhal pomenovať ako paranoju! Lebo vedzte – aj to je ich postoj, súkromné agentúry s takýmito službami by neserióznymi praktikami a zavádzaním na konkurenčnom trhu neuspeli, nikdy a v tom je garancia absolútnej korektnosti prieskumov verejnej mienky!
Sú presvedčení, že prieskumy si presne tak ako doteraz budú objednávať politické strany a aj jednotliví kandidáti, lebo je to pochopiteľná súčasť stratégie i reklamnej taktiky vo volebnom súboji o hlasy voličov. Takáto služba je akurát pre tieto subjekty celkom nenahraditeľná a upozornili, že celkom iste sa objavia tie najrôznejšie spôsoby, ako novú podobu zákona spoľahlivo obísť! Ak si spomeniem na onú výhradu – že žijeme v čase elektronickej techniky šírenia informácií – je to vlastne istota a tie nové predpisy budú asi takou prekážkou na ich ceste ku klientom či k voličskej verejnosti, ako sitko s poriadne veľkými očkami v prúde vody.
Alebo, v kontexte s titulkom glosy, verejná mienka sa celkom zákonite dozvie presne to, akú cíti potrebu, aká je ponuka, aké sú naozajstné kvality posudzovaných a predovšetkým ponúkaných subjektov, takže tento nový zákon považujem za voľačo márne, celkom zbytočné a ako väčšina posudzovateľov za smiešny! Mám v ponuke jednu konkrétnu spomienku na voľby v roku 2010! Písal som o tom, ten príbeh bol v svojom rozuzlení celkom smutný, no v súvislosti s pocitmi premiéra Fica aj s takým odstupom času dokazuje, že prieskum verejnej mienky má naozaj nielen svoju vierohodnosť a silu, ale prináša aj dôsledky!
Vtedy som sa s kamarátom stavil, že voľby síce vyhrá Smer, ale vládu nepostaví, lebo pravica bude v prevahe ako spoločenstvo schopné sa dohodnúť a vyhral som! Naozaj vznikla takáto situácia, spočítal som si to podľa odhadovaných počtov odovzdaných hlasov a hoci neviem, či akurát tento fakt bol príčinou toho, čo sa cez noc stalo – ráno mi manželka a dcéra kamaráta prišli oznámiť, že do rána skonal, smútil som! Vraj sa trápil, tá prehratá stávka ho celkom vykoľajila, výsledok volieb ho celkom zdeptal, ale nech už je to ako chce, celkom iste to takto prežíval aj premiér - s pocitom márnosti svojej viery! Spoľahlivo viem, že jeho život nebude pri akomkoľvek výsledku volieb ohrozený, je mladý, vitálny a s kvalitnou zdravotnou kontrolou, ale čo už, bol by som celkom rád, keby som sa v súvislosti s výsledkami voľajakej ankety prieskumu verejnej mienky mohol v marci 2014 zasa staviť, že on osobne veru v prezidentských voľbách nevyhrá! Jasné, už s nikým zo svojich rovesníkov, lebo tie konce vtedy naozaj neboli radostné! Alebo že by predsa len radostné boli..., vidíte, to sú tie paradoxy celkom vo všetkom! ???