Ja nie som kalika!

Akosi sa na tú dnešnú školopovinnú mládež znáša kritika zo všetkých strán. Akoby tie deti už iba fajčili, kradli, týrali zvieratá či drogovali. Netvrdím, že to nerobia – aj keď to snáď nie je také hrozné, ako sa z príspevkov bulvárnych televízií a novín môže zdať -, no myslím, že pozitívneho je na ich adresu v médiách žalostne málo. Pridám zrniečko na tú misku váh, kde sa sústreďuje to dobré.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (34)

Tento príbeh mi rozpovedal synovec, ktorý je deviatakom na základnej škole. Majú v triede chlapca, ktorý je rozumovo úplne normálny, má však čiastočnú spastickú kvadruplegiu (dovnútra stiahnuté končatiny, následok detskej obrny). Ťažšie sa mu chodí a jeho manuálne zručnosti to tiež trochu poznačilo. Je však múdry a šikovný, a čo sa týka zdravotného stavu veľký bojovník. Volá sa Mirko.

Prihodilo sa to na hodine zemepisu. Mirko bol posledným skúšaným a jeho odpoveď prerušil zvonček oznamujúci prestávku. Mirko dostal dvojku, vzal zošit a žiacku a keďže videl, že nikto sa neujal mapy, zavesenej na tabuli, navrhol pani učiteľke: „Mohol by som zvinúť mapu a potom vám ju odniesť do kabinetu?“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pani učiteľka sa len pousmiala a povedala: „Ty, Mirko? Je tu predsa dostatok zdravých detí... Robko, buď taký dobrý, pomôž mi s mapou.“

Mirko si sadol do lavice a celú prestávku so smutne zvesenou hlavou nad niečím rozmýšľal. Niekoľkokrát aj prehodil: „Ja nie som kalika!“ Prišlo ho utešiť pár spolužiakov, no veľmi to nepomáhalo.

Podobne to prebehlo aj na nasledujúcom zemepise. Učiteľka na konci opäť zaperlila: „Kto mi dnes pomôže s mapou? Samozrejme okrem Mirka.“ Usmiala sa naňho, no hnev a bolesť v Mirkovej duši nepovolili úsmev jej opätovať. Mapu odniesol opäť niekto iný. Cez prestávku sa okolo Mirka vytvoril hlúčik, ktorý však už len neutešoval; predsedníčka triedy a prirodzený vodca svorky v jednej osobe Dominika navrhla, aby sa na ďalšom zemepise nikto neopovážil odniesť mapu a Mirka po istom presviedčaní prehovorila, aby sa on jediný prihlásil.

SkryťVypnúť reklamu

A skutočne: na ďalšej hodine na výzvu zemepisárky, kto jej pomôže s mapou, ostali všetci sedieť ako prikovaní. Keď učiteľka videla, že nikto sa nehrnie, vyzvala postupne dvoch žiakov, no tí len na ňu bez slova pozerali. Učiteľka preto s hnevom oslovila predsedníčku Dominiku. No aj tá bola ticho. A vtedy sa prihlásil Mirko.

Učiteľka ešte niekoľko sekúnd švenkovala po triede, no keď videla neoblomné odhodlané tváre, pochopila.

„Mirko, prepáč mi. Budeš taký dobrý a pomôžeš mi s mapou?“

Mirko nadšene vyšiel z lavice a poďho k tabuli. Celá procedúra mu trvala trikrát dlhšie ako ostatným deťom, no nikto mu neprišiel pomôcť a nikto ho ani nesúril. Keď učiteľka, nasledujúc Mirka, vychádzala z triedy, niekoľko detí si všimlo, že mala zrosené oči. Na ďalšej hodine im poďakovala za lekciu, ktorú jej uštedrili. Samozrejme, že sa neskúšalo... Mirko sa odvtedy stal vrchným nosičom pomôcok pani učiteľky. Túto svoju funkciu koná svedomito a s veľkým nadšením.      

Jozef Kron

Jozef Kron

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Píšem, prežívam, uvažujem, tvorím... Až sa mi nazbieralo na román - nech sa páči: Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéFikciaSúkromnéKrátke

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu