Ako spoznať kandidáta oligarchov v Bratislave. Jednoduchý návod

Bratislava a Bratislavský kraj už vôbec nie, ešte nezažili takú masívnu predvolebnú kampaň, ako je kampaň Rudolfa Kusého. A nikoho netrápi, kto to vlastne platí. A čo bude za to chcieť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
Obrázok blogu
(zdroj: RDJ)

Follow the money

Sledujte peniaze, je základné detektívne pravidlo pri vyšetrovaní korupčných schém. Kusého kampaň je vďačným objektom.

Po prvé – Kusého transparentný účet je fraška. Výdavky 180 dní pred 28. júnom na ňom ako jediný kandidát ani nepriznáva. Čo je v priamom rozpore so zákonom.

Po druhé – R. Kusý sa nás v rozhovoroch snaží presvedčiť, že jeho kampaň bude stáť do 230 tis. Aj keby to bola pravda, kde na to zobral? Nevedno. Tvrdí, že kampaň financuje z darov, úspor, že 100 tisíc € mu dali rodičia z predaja pozemku, v r. 2014. Ale v daňovom priznaní za r. 2014 R. Kusý žiadne finančné prostriedky nad 12 320 € (35 násobok minimálnej mzdy, nad ktorý je povinný ich uviesť) neuvádza.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po tretie – deklarovaná suma od rodičov je vyššia, ako doteraz v tomto volebnom období, v čistom, zarobil na pozícii starostu Nového mesta. Predstavte si to – ste (oficiálne) priemerne majetný človek, máte byt zaťažený hypotékou, rodinu, dve deti. A vy namiesto splatenia hypotéky, alebo iného využitia pre rodinu, darované peniaze investujete do pochybnej šance na víťazstvo. Kusý sa to snaží prezentovať ako formu koníčku. Rybár, či filatelista však len tak neukrojí z rodinného rozpočtu 100 tis. €...

Je toto uveriteľné?

Po štvrté – ešte aj kandidát Lutner, majetný podnikateľ, masívne fundraisuje príspevky na kampaň. Kusý však žiadnu významnejšiu fundrasingovú kampaň nerobí. Medzi jeho údajnými sponzormi je niekoľko štedrých sponzorov a len zopár malých darcov.

SkryťVypnúť reklamu

Takto nevyzerá štruktúra príjmov transparentného nezávislého kandidáta. Pre porovnanie:

Štruktúra prispievateľov na kampaň Ján Lunter
Štruktúra prispievateľov na kampaň Ján Lunter (zdroj: autor: Ján Hrčka)

Po piate – prečo „pochybná šanca na víťazstvo.“ Každá seriózna kampaň sa začína prieskumom verejnej mienky. Z prieskumov, ktoré si na jar/začiatkom leta robili iní kandidáti a politické strany a ktoré unikli do novinárskeho prostredia, sa preferencie R. Kusého pohybovali vo výške pár percent. Bol prakticky úplne neznámym kandidátom. Za normálnych okolností by bol bez akejkoľvek šance, nie že na výhru, ale vôbec na umiestnenie medzi matadormi ako Frešo a najmä Ftáčnik.

Napriek tomu R. Kusý vynaloží (údajne len) celý svoj doterajší starostovský príjem, resp. cca 2/3 prostriedkov, čo by v budúcnosti (možno) zarobil ako župan, do takéhoto veľmi riskantného podniku.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte stále mu veríte?

Po šieste – kandidát s tak malým štartovacím potenciálom, by musel mať ozaj masívnu a dlhotrvajúcu predvolebnú kampaň, aby sa dostal medzi relevantných kandidátov. Napríklad podobnú, ako má R. Kusý. Taká však nestojí 230 tisíc €.

Koľko naozaj stála kampaň R. Kusého ?

Z transparentného účtu, či finálneho zúčtovania na ktoré sa R. Kusý odvoláva (a ktoré bude samozrejme až po voľbách) sa, ak kandidát skutočne nechce, nedozvieme skutočnú výšku výdavkov na kampaň.

Urobil som veľmi jednoduchú vec – rozdelil som typickú kampaň na jednotlivé položky a začal ich napĺňať číslami.

Nechal som si v dvoch agentúrach urobiť odhad nákladov na „viditeľnú kampaň v BSK“ (lebo kampaň R. Kusého viditeľná rozhodne je). Necenili mi 200 až 300 billboardov. 250 billboardov by ma na 6 mesiacov s jedným prelepom stálo aj s výrobou (avšak bez výlepu) 202 tis. €

SkryťVypnúť reklamu

Každý kto chodí po Bratislave, si musel na zastávkach a ďalších miestach všimnúť výrazne viditeľnú Kusého citilightovú kampaň. Ak by som na 6 mesiacov chcel 5% citylightov v kraji, s jednou zmenou vizuálu, stálo by ma to ďalších 199 tis.

Už len týmito nákladmi by teda kandidát o vyše 150tis. prekonal zákonný limit (a o 170 tis. € R. Kusým deklarované výdavky na kampaň).

To všetko ako komerčného klienta, cez mediálnu agentúru nakupujúcu veľké objemy, so všetkými zľavami. Pričom som bol zreteľne upozornený, že politická kampaň sa spravidla – platí vopred.

Obrázok blogu
(zdroj: fofo: Pedro Oravec)

Kusý tvrdí, že mal len do 100 billboardov. Ak naceníme hodnotu billboardovej kampane v cenách a približnej štruktúre akú priznal v rozhovore pre Denník N, vyšlo by ho to vyše 65,7 tisíc €.

A ak by na 6 mesiacov mal len 3% citylightov v kraji, stálo by ho to ďalších 133 tis. A to je obrazne - každý 33 citylight, ktorý uvidíte. Schválne, skúste rátať Kusého citilighty, keď pôjdete po Bratislave.

Už len takáto outdoorová kampaň stojí okolo 200 tis. €

Z TNS, ktorá monitoruje média sa dajú za pár Eur kúpiť dáta. Veľa ich monitoringu uniká, na čo sa však dá spoľahnúť je ich monitoring printu. R. Kusý (do 23.10.) minul len na inzeráty 46.647,- €

Ide zrejme o cenníkové ceny, lenže – TNS nemonitoruje to množstvo miestnych, obecných, mestských novín, spravodajov, kuriérov... Všetci sme ich dostávali do schránok, každý vie, ako masívne R. Kusý investoval aj do inzerátov v nich. V schránkach sme mali aj 4 x jeho noviny, resp. iné tlačoviny. Domácností v BSK je 304 348 tisíc.

To nie je všetko – treba zarátať reklamu na autobusoch, internetovú reklamu, televízne tabule po Bratislave, množstvo rozdávaných, všelijakých drobných predmetov, kvetov, cukríkov, atď. Ďalej náklady na auto, vybavenie kampane, samotný štáb, brigádnikov, grafiku, videa, fotografa...

Poprosil som aktivistov z Bratislavy o kvantifikovanie kampane R. Kusého a známych z brandže o približný odhad daných nákladov. Čísla sú v tabuľke na konci tohto blogu – a vyrazia vám dych...

Obrázok blogu
(zdroj: foto: Matúš Čupka)

Ako to funguje v Bratislave

Politické prostredie v Bratislave je špecifické. Deliaca línia medzi „oligarchami“ a ich „koňmi“ nejde v typicky mediálnych klišé – pravica/ľavica, strany/nezávislí, a dokonca ani „ten platí toho, ten iného.“ Podľa dostupných informácii situácia vyzerá v zásade tak, že skupina najväčších „porfóliových investorov“ (niektorí známi oligarchovia a veľkí developeri) investuje do „portfólia“ kandidátov. Finálne tak väčšina z nich, „vie rozprávať“ s väčšinou „koní.“

Deliaca línia ide medzi „koňmi,“ s netransparentným financovaním a/alebo rôznymi škandálmi spojenými so záujmami oligarchov a tými, ktorých financovanie kampane uveriteľné je a nie sú za nimi žiadne kauzy.

Ako bolo vyššie spomenuté, každá seriózna kandidatúra sa začína prieskumom verejnej mienky. Vyššie spomínané prieskumy od začiatku favorizovali na župana M. Ftáčnika. S tak výrazným náskokom, že zbytok testovaných kandidátov začínal v polovici jeho percentuálnej podpory. Ako bolo včera na tomto mieste napísané, existuje množstvo priamych dôkazov, že s Ftáčnikom oligarchovia „rozprávať vedia.“ Stratégia „portfóliových ivestorov“ sa preto pravdepodobne sústredila na to, aby sa „rozriedili“ ostatné hlasy, medzi čo najviac kandidátov, nasadením vhodných „koní.“

A práve kandidatúra R.Kusého vyzerá, ako priame targetovanie cieľovej skupiny požadujúcej obnovu politiky, odmietajúcich starých politikov a reagujúcich na nové tváre. Na tejto vlne vyhral voľby I. Nesrovnal.

Známy oligarcha I. Kmotrík sa údajne pred viacerými podnikateľmi vyjadril, že preňho by bolo najlepšie mať na kraji Ftáčnika a na meste Kusého.

Zdá sa, že stratégia investorov je takáto: Ak Kusý náhodou vyhrá, fajn. Ak nevyhrá, vyhrá Ftáčnik a prostriedky na kampaň sa zúžitkujú o rok - Kusý bude kandidovať na primátora. Win-win.

Tu by mohol príbeh R. Kusého skončiť jeho citátom z r. 2014:

Obrázok blogu
(zdroj: foto: Matúš Čupka)

 

Nekompetentný kandidát

Nedá sa však ešte nepozastaviť nad niektorými do oči bijúcimi skutočnosťami z jeho verejných vystúpení.

Kým u starých komunálnych politikov ako je Frešo, Ftáčnik, či Mrva je základná orientácia v problematike predpokladaná, aj v komunálnej politike noví hráči, Droba a Krajcer dokazujú veľmi slušnú orientáciu v problematike, formulujú originálne riešenia a zjavný „ťah na bránku.“

Nie však staro-nový R. Kusý. Vyhýba sa väčšine predvolebných debát a ak sa už zúčastní, prekvapuje strojeným bezobsažným prejavom plným „Babišovských“ fráz typu: „netreba rozprávať, treba robiť,“ či „projekty sú pripravené, treba začať.“ Žiadne originálne myšlienky, žiadna hlbšia znalosť problematiky, len frázy. Až ho, paradoxne priamo protikandidáti na diskusiách museli upozorňovať na stav jednotlivých projektov, alebo napríklad ktoré sociálne služby sú v kompetencii župy a mesta. R. Kusý je zúfalo nekompetentný v úplne základných témach župných volieb.

Druhým znepokojivým poznatkom, je jeho až fascinujúci oportunizmus a názorová plochosť – s fašistami by spolupracoval, lebo by boli „legálnymi poslancami. Ak by sa správali normálne, prečo nie. Zvolením sa musia zahodiť stranícke tričká.“ Treba podľa neho hlasovať aj za zlý rozpočet, „aby sa veci hýbali.“ Žiadna etická kostra, žiadna hodnotová štruktúra, nič, len opäť frázy.

Rado Choleva (šéf Kusého kampane) je profesionál. Nedá sa predpokladať, že by pri tak obrovských prostriedkoch investovaných do kampane, nevedel jeho tím pripraviť a nabrífovať svojho kandidáta ako informačne, tak jeho prejav a vystupovanie. To signalizuje, že problém je zrejme v samotnom kandidátovi.

A potvrdzuje, že R. Kusý je len marketingový produkt. Navyše - zlý marketingový produkt.

Zaujímavé blogy k téme:

Matúš Čupka o Kusého marketingovom mýte o Športparku Jama

Michal Drotován o Kusého marketingovom mýte o Novom PKO

Pedro Oravec o Kusého marketingovom mýte o čistote a údržbe v Novom meste

Robert Puk vo svojích blogoch o veľa ďalších Kusého marketingových mýtoch

Zajtra na tomto mieste nájdete článok „Koho voliť v župných voľbách a prečo.“

Ak máte záujem dianie v Bratislave, najmä dopravu, "lajknite" moju stránku na Facebooku. V blízkej budúcnosti odpublikujem sériu blogov o doprave, jej problémoch a riešeniach.

 

Odhad kampane R. Kusého

(alebo – poďme skúsiť, či sa dá vtesnať do deklarovaného limitu 230 tis. €)

V nákladoch na reklamnú kampaň nie som doma, tabuľky som zostavil z dát ktoré som získal z rôznych viac, či menej validných zdrojov.

Budem preto rád za každú (neanonymnú) fundovanú, pripomienku v diskusii, alebo na môj mail martin.kugla@gmail.com, najmä od ľudí z brandže. Na ich základe budem potom tabuľku editovať.

Čo myslíte, podarí sa kampaň aspoň priblížiť k deklarovanému limitu?

billboardy

počet

cena

mesiacov

cena

 - zľava 10%

SPOLU

s DPH

pozn.

 

200

110

6

132000

118800

118800

142560

 

 + tlač

2

40

 

 

 

16000

19200

 jeden prelep

 

250

110

6

165000

148500

148500

178200

 

 + tlač

2

40

 

 

 

20000

24000

jeden prelep

kusý tvrdí

445

105

 

 

 

46725

56070

údaje z rozhovoru v Nku

 + tlač

2

40

 

 

 

8000

9600

cca 100 bllbrd*2 prelepy

výlepy

 

 

 

 

 

 

?

 
         

citylighty

        

2700

270

220

6

356400

320760

320760

384912

10% všetkých CTL

 + tlač CTL

 

 

 

 

 

10800

12960

jeden prelep

 

135

220

6

178200

160380

160380

192456

5% všetkých CTL

 + tlač CTL

 

 

 

 

 

5400

6480

jeden prelep

 

90

220

6

118800

106920

106920

128304

3% všetkých CTL

 + tlač CTL

 

 

 

 

 

3600

4320

 

výlepy

 

 

 

 

 

 

?

 

ostatné

počet

cena

mesiacov

SPOLU

s DPH

pozn.

volebné noviny a materiály

 

10000

4

40000

48000

tlač (domacnosti v BSK kraji - 304348)

noviny a materiály roznos

4

   

15200

cca 3800 - 4500 eur s DPH cez roznos firmou, viac stojí roznos poštou. Rátam 3800 x 4 = 15.200 eur

       

prieskum

3

2500

 

7500

9000

 
       

print

   

46647

55976

dáta z TNS

lokálne časopisy

    

30000

len odhad

       

polep busov

100

7500

3

 

22500

cena za 100 busov, už z DPH

       

internet

12500

 

9

112500

135000

toto je agentúrny odhad: FB, google, natívna reklama, bannery - pri jeho rozsahu za 9 mesiacov 15 tis/mesiac - 135 tis eur

       

štáb

6

1000

9

 

54000

 

choleva

1

4000

9

 

36000

Minimálne.

brigádnici

    

15 120

Zdroj: „na každú akciu chodí 7 brigádnikov, berú 4 eur / hod tj 28 eur/h, robia posledných 9 mesiacov víkendy + pár hodín týždenne, víkendy 10 h, 5 h do týždňa 15 x 28 = 420 eur/týždeň = 1680 eur/mesiac, 15 120 eur/9 mesiacov robia všetci na ruku na čierno“

       

grafika, program, hry park

  

 

5000

6000

grafika - web, bilboardy, noviny, videa, fotograf atd.

 

3000

9

27000

32400
       

merchandising

    

70000

rozdávanie mesiace - letničiek, reflexná páska, nálepky, žetóny do nákupného vozíka, cukor, cukríky, papierový pohár s čajom a kávou, balóny, perá, posledné 3 týždne buchty, kvalifikovaný odhad - 70 tis eur s dph

       

Auto - dodávka

800

 

9

7200

8640

 

SPOLU:

 

 

 

 

537836

(+ billboardy, + citylighty podľa výberu z tabuľky vyššie)

 

 

 

 

 

 

 

Martin Kugla

Martin Kugla

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  71x

O doprave, urbanizme a politike v Bratislave. Aktívny občan, člen iniciatív Za efektívnu a ekologickú dopravu a Zachráňme Petržalku. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,069 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu