
Follow the money
Sledujte peniaze, je základné detektívne pravidlo pri vyšetrovaní korupčných schém. Kusého kampaň je vďačným objektom.
Po prvé – Kusého transparentný účet je fraška. Výdavky 180 dní pred 28. júnom na ňom ako jediný kandidát ani nepriznáva. Čo je v priamom rozpore so zákonom.
Po druhé – R. Kusý sa nás v rozhovoroch snaží presvedčiť, že jeho kampaň bude stáť do 230 tis. Aj keby to bola pravda, kde na to zobral? Nevedno. Tvrdí, že kampaň financuje z darov, úspor, že 100 tisíc € mu dali rodičia z predaja pozemku, v r. 2014. Ale v daňovom priznaní za r. 2014 R. Kusý žiadne finančné prostriedky nad 12 320 € (35 násobok minimálnej mzdy, nad ktorý je povinný ich uviesť) neuvádza.
Po tretie – deklarovaná suma od rodičov je vyššia, ako doteraz v tomto volebnom období, v čistom, zarobil na pozícii starostu Nového mesta. Predstavte si to – ste (oficiálne) priemerne majetný človek, máte byt zaťažený hypotékou, rodinu, dve deti. A vy namiesto splatenia hypotéky, alebo iného využitia pre rodinu, darované peniaze investujete do pochybnej šance na víťazstvo. Kusý sa to snaží prezentovať ako formu koníčku. Rybár, či filatelista však len tak neukrojí z rodinného rozpočtu 100 tis. €...
Je toto uveriteľné?
Po štvrté – ešte aj kandidát Lutner, majetný podnikateľ, masívne fundraisuje príspevky na kampaň. Kusý však žiadnu významnejšiu fundrasingovú kampaň nerobí. Medzi jeho údajnými sponzormi je niekoľko štedrých sponzorov a len zopár malých darcov.
Takto nevyzerá štruktúra príjmov transparentného nezávislého kandidáta. Pre porovnanie:

Po piate – prečo „pochybná šanca na víťazstvo.“ Každá seriózna kampaň sa začína prieskumom verejnej mienky. Z prieskumov, ktoré si na jar/začiatkom leta robili iní kandidáti a politické strany a ktoré unikli do novinárskeho prostredia, sa preferencie R. Kusého pohybovali vo výške pár percent. Bol prakticky úplne neznámym kandidátom. Za normálnych okolností by bol bez akejkoľvek šance, nie že na výhru, ale vôbec na umiestnenie medzi matadormi ako Frešo a najmä Ftáčnik.
Napriek tomu R. Kusý vynaloží (údajne len) celý svoj doterajší starostovský príjem, resp. cca 2/3 prostriedkov, čo by v budúcnosti (možno) zarobil ako župan, do takéhoto veľmi riskantného podniku.
Ešte stále mu veríte?
Po šieste – kandidát s tak malým štartovacím potenciálom, by musel mať ozaj masívnu a dlhotrvajúcu predvolebnú kampaň, aby sa dostal medzi relevantných kandidátov. Napríklad podobnú, ako má R. Kusý. Taká však nestojí 230 tisíc €.
Koľko naozaj stála kampaň R. Kusého ?
Z transparentného účtu, či finálneho zúčtovania na ktoré sa R. Kusý odvoláva (a ktoré bude samozrejme až po voľbách) sa, ak kandidát skutočne nechce, nedozvieme skutočnú výšku výdavkov na kampaň.
Urobil som veľmi jednoduchú vec – rozdelil som typickú kampaň na jednotlivé položky a začal ich napĺňať číslami.
Nechal som si v dvoch agentúrach urobiť odhad nákladov na „viditeľnú kampaň v BSK“ (lebo kampaň R. Kusého viditeľná rozhodne je). Necenili mi 200 až 300 billboardov. 250 billboardov by ma na 6 mesiacov s jedným prelepom stálo aj s výrobou (avšak bez výlepu) 202 tis. €
Každý kto chodí po Bratislave, si musel na zastávkach a ďalších miestach všimnúť výrazne viditeľnú Kusého citilightovú kampaň. Ak by som na 6 mesiacov chcel 5% citylightov v kraji, s jednou zmenou vizuálu, stálo by ma to ďalších 199 tis.
Už len týmito nákladmi by teda kandidát o vyše 150tis. prekonal zákonný limit (a o 170 tis. € R. Kusým deklarované výdavky na kampaň).
To všetko ako komerčného klienta, cez mediálnu agentúru nakupujúcu veľké objemy, so všetkými zľavami. Pričom som bol zreteľne upozornený, že politická kampaň sa spravidla – platí vopred.

Kusý tvrdí, že mal len do 100 billboardov. Ak naceníme hodnotu billboardovej kampane v cenách a približnej štruktúre akú priznal v rozhovore pre Denník N, vyšlo by ho to vyše 65,7 tisíc €.
A ak by na 6 mesiacov mal len 3% citylightov v kraji, stálo by ho to ďalších 133 tis. A to je obrazne - každý 33 citylight, ktorý uvidíte. Schválne, skúste rátať Kusého citilighty, keď pôjdete po Bratislave.
Už len takáto outdoorová kampaň stojí okolo 200 tis. €
Z TNS, ktorá monitoruje média sa dajú za pár Eur kúpiť dáta. Veľa ich monitoringu uniká, na čo sa však dá spoľahnúť je ich monitoring printu. R. Kusý (do 23.10.) minul len na inzeráty 46.647,- €
Ide zrejme o cenníkové ceny, lenže – TNS nemonitoruje to množstvo miestnych, obecných, mestských novín, spravodajov, kuriérov... Všetci sme ich dostávali do schránok, každý vie, ako masívne R. Kusý investoval aj do inzerátov v nich. V schránkach sme mali aj 4 x jeho noviny, resp. iné tlačoviny. Domácností v BSK je 304 348 tisíc.
To nie je všetko – treba zarátať reklamu na autobusoch, internetovú reklamu, televízne tabule po Bratislave, množstvo rozdávaných, všelijakých drobných predmetov, kvetov, cukríkov, atď. Ďalej náklady na auto, vybavenie kampane, samotný štáb, brigádnikov, grafiku, videa, fotografa...
Poprosil som aktivistov z Bratislavy o kvantifikovanie kampane R. Kusého a známych z brandže o približný odhad daných nákladov. Čísla sú v tabuľke na konci tohto blogu – a vyrazia vám dych...

Ako to funguje v Bratislave
Politické prostredie v Bratislave je špecifické. Deliaca línia medzi „oligarchami“ a ich „koňmi“ nejde v typicky mediálnych klišé – pravica/ľavica, strany/nezávislí, a dokonca ani „ten platí toho, ten iného.“ Podľa dostupných informácii situácia vyzerá v zásade tak, že skupina najväčších „porfóliových investorov“ (niektorí známi oligarchovia a veľkí developeri) investuje do „portfólia“ kandidátov. Finálne tak väčšina z nich, „vie rozprávať“ s väčšinou „koní.“
Deliaca línia ide medzi „koňmi,“ s netransparentným financovaním a/alebo rôznymi škandálmi spojenými so záujmami oligarchov a tými, ktorých financovanie kampane uveriteľné je a nie sú za nimi žiadne kauzy.
Ako bolo vyššie spomenuté, každá seriózna kandidatúra sa začína prieskumom verejnej mienky. Vyššie spomínané prieskumy od začiatku favorizovali na župana M. Ftáčnika. S tak výrazným náskokom, že zbytok testovaných kandidátov začínal v polovici jeho percentuálnej podpory. Ako bolo včera na tomto mieste napísané, existuje množstvo priamych dôkazov, že s Ftáčnikom oligarchovia „rozprávať vedia.“ Stratégia „portfóliových ivestorov“ sa preto pravdepodobne sústredila na to, aby sa „rozriedili“ ostatné hlasy, medzi čo najviac kandidátov, nasadením vhodných „koní.“
A práve kandidatúra R.Kusého vyzerá, ako priame targetovanie cieľovej skupiny požadujúcej obnovu politiky, odmietajúcich starých politikov a reagujúcich na nové tváre. Na tejto vlne vyhral voľby I. Nesrovnal.
Známy oligarcha I. Kmotrík sa údajne pred viacerými podnikateľmi vyjadril, že preňho by bolo najlepšie mať na kraji Ftáčnika a na meste Kusého.
Zdá sa, že stratégia investorov je takáto: Ak Kusý náhodou vyhrá, fajn. Ak nevyhrá, vyhrá Ftáčnik a prostriedky na kampaň sa zúžitkujú o rok - Kusý bude kandidovať na primátora. Win-win.
Tu by mohol príbeh R. Kusého skončiť jeho citátom z r. 2014:

Nekompetentný kandidát
Nedá sa však ešte nepozastaviť nad niektorými do oči bijúcimi skutočnosťami z jeho verejných vystúpení.
Kým u starých komunálnych politikov ako je Frešo, Ftáčnik, či Mrva je základná orientácia v problematike predpokladaná, aj v komunálnej politike noví hráči, Droba a Krajcer dokazujú veľmi slušnú orientáciu v problematike, formulujú originálne riešenia a zjavný „ťah na bránku.“
Nie však staro-nový R. Kusý. Vyhýba sa väčšine predvolebných debát a ak sa už zúčastní, prekvapuje strojeným bezobsažným prejavom plným „Babišovských“ fráz typu: „netreba rozprávať, treba robiť,“ či „projekty sú pripravené, treba začať.“ Žiadne originálne myšlienky, žiadna hlbšia znalosť problematiky, len frázy. Až ho, paradoxne priamo protikandidáti na diskusiách museli upozorňovať na stav jednotlivých projektov, alebo napríklad ktoré sociálne služby sú v kompetencii župy a mesta. R. Kusý je zúfalo nekompetentný v úplne základných témach župných volieb.
Druhým znepokojivým poznatkom, je jeho až fascinujúci oportunizmus a názorová plochosť – s fašistami by spolupracoval, lebo by boli „legálnymi poslancami. Ak by sa správali normálne, prečo nie. Zvolením sa musia zahodiť stranícke tričká.“ Treba podľa neho hlasovať aj za zlý rozpočet, „aby sa veci hýbali.“ Žiadna etická kostra, žiadna hodnotová štruktúra, nič, len opäť frázy.
Rado Choleva (šéf Kusého kampane) je profesionál. Nedá sa predpokladať, že by pri tak obrovských prostriedkoch investovaných do kampane, nevedel jeho tím pripraviť a nabrífovať svojho kandidáta ako informačne, tak jeho prejav a vystupovanie. To signalizuje, že problém je zrejme v samotnom kandidátovi.
A potvrdzuje, že R. Kusý je len marketingový produkt. Navyše - zlý marketingový produkt.
Zaujímavé blogy k téme:
Matúš Čupka o Kusého marketingovom mýte o Športparku Jama
Michal Drotován o Kusého marketingovom mýte o Novom PKO
Pedro Oravec o Kusého marketingovom mýte o čistote a údržbe v Novom meste
Robert Puk vo svojích blogoch o veľa ďalších Kusého marketingových mýtoch
Zajtra na tomto mieste nájdete článok „Koho voliť v župných voľbách a prečo.“
Ak máte záujem dianie v Bratislave, najmä dopravu, "lajknite" moju stránku na Facebooku. V blízkej budúcnosti odpublikujem sériu blogov o doprave, jej problémoch a riešeniach.
Odhad kampane R. Kusého
(alebo – poďme skúsiť, či sa dá vtesnať do deklarovaného limitu 230 tis. €)
V nákladoch na reklamnú kampaň nie som doma, tabuľky som zostavil z dát ktoré som získal z rôznych viac, či menej validných zdrojov.
Budem preto rád za každú (neanonymnú) fundovanú, pripomienku v diskusii, alebo na môj mail martin.kugla@gmail.com, najmä od ľudí z brandže. Na ich základe budem potom tabuľku editovať.
Čo myslíte, podarí sa kampaň aspoň priblížiť k deklarovanému limitu?
billboardy | počet | cena | mesiacov | cena | - zľava 10% | SPOLU | s DPH | pozn. |
| 200 | 110 | 6 | 132000 | 118800 | 118800 | 142560 | |
+ tlač | 2 | 40 |
|
|
| 16000 | 19200 | jeden prelep |
| 250 | 110 | 6 | 165000 | 148500 | 148500 | 178200 | |
+ tlač | 2 | 40 |
|
|
| 20000 | 24000 | jeden prelep |
kusý tvrdí | 445 | 105 |
|
|
| 46725 | 56070 | údaje z rozhovoru v Nku |
+ tlač | 2 | 40 |
|
|
| 8000 | 9600 | cca 100 bllbrd*2 prelepy |
výlepy |
|
|
|
|
|
| ? | |
citylighty | ||||||||
2700 | 270 | 220 | 6 | 356400 | 320760 | 320760 | 384912 | 10% všetkých CTL |
+ tlač CTL |
|
|
|
|
| 10800 | 12960 | jeden prelep |
| 135 | 220 | 6 | 178200 | 160380 | 160380 | 192456 | 5% všetkých CTL |
+ tlač CTL |
|
|
|
|
| 5400 | 6480 | jeden prelep |
| 90 | 220 | 6 | 118800 | 106920 | 106920 | 128304 | 3% všetkých CTL |
+ tlač CTL |
|
|
|
|
| 3600 | 4320 | |
výlepy |
|
|
|
|
|
| ? |
ostatné | počet | cena | mesiacov | SPOLU | s DPH | pozn. |
volebné noviny a materiály |
| 10000 | 4 | 40000 | 48000 | tlač (domacnosti v BSK kraji - 304348) |
noviny a materiály roznos | 4 | 15200 | cca 3800 - 4500 eur s DPH cez roznos firmou, viac stojí roznos poštou. Rátam 3800 x 4 = 15.200 eur | |||
prieskum | 3 | 2500 | 7500 | 9000 | ||
46647 | 55976 | dáta z TNS | ||||
lokálne časopisy | 30000 | len odhad | ||||
polep busov | 100 | 7500 | 3 | 22500 | cena za 100 busov, už z DPH | |
internet | 12500 | 9 | 112500 | 135000 | toto je agentúrny odhad: FB, google, natívna reklama, bannery - pri jeho rozsahu za 9 mesiacov 15 tis/mesiac - 135 tis eur | |
štáb | 6 | 1000 | 9 | 54000 | ||
choleva | 1 | 4000 | 9 | 36000 | Minimálne. | |
brigádnici | 15 120 | Zdroj: „na každú akciu chodí 7 brigádnikov, berú 4 eur / hod tj 28 eur/h, robia posledných 9 mesiacov víkendy + pár hodín týždenne, víkendy 10 h, 5 h do týždňa 15 x 28 = 420 eur/týždeň = 1680 eur/mesiac, 15 120 eur/9 mesiacov robia všetci na ruku na čierno“ | ||||
grafika, program, hry park |
| 5000 | 6000 | |||
grafika - web, bilboardy, noviny, videa, fotograf atd. |
| 3000 | 9 | 27000 | 32400 | |
merchandising | 70000 | rozdávanie mesiace - letničiek, reflexná páska, nálepky, žetóny do nákupného vozíka, cukor, cukríky, papierový pohár s čajom a kávou, balóny, perá, posledné 3 týždne buchty, kvalifikovaný odhad - 70 tis eur s dph | ||||
Auto - dodávka | 800 | 9 | 7200 | 8640 | ||
SPOLU: |
|
|
|
| 537836 | (+ billboardy, + citylighty podľa výberu z tabuľky vyššie) |
|
|
|
|
|
|
|