
Výstava je rozdelená do niekoľkých sekcií. V prvej časti sú uvedené údaje a fotografie o prvých lodiach, ktoré plávali na Dunaji pod vlajkou ČSR. Lode zahájili plavbu v roku 1919 pod vedením Československého dunajského úradu. Na výstave sú dostupné podrobnosti o histórii flotily lodí, ktoré po roku 1919 plávali na Dunaji. Na paneloch sú uvedené popisy a fotografie plavidiel, ktoré ČSR získalo po vzniku Československa. Nechýba ani zoznam lodí Propelerového podniku mesta Bratislavy a niektoré ďalšie zaujímavosti. Neprezrádzame ďalšie detaily a podrobnosti z uvedeného obdobia z dôvodu, aby ste si výstavu prišli pozrieť do múzea.
Slovenské lodenice v Komárne
Ďalší panel sa venuje Slovenským lodeniciam v Komárne. Pojednáva o modernej histórii stavby lodí. Milovníci a znalci plavidiel sa dozvedia, že v kováčskej dielni sa dierkovali a ohýbali rebrá a plechy. Lode montovali na šikmom sklze vo voľnom teréne na drevených podkladoch. Opravené plavidlá spúšťali na vodu po drevenom sklze.
Stavba plavidiel v období 1918-1938
Dôležitým dátumom je 1.5.1919, keď lodenicu prevzalo Ministerstvo verejných prác.Ďalším medzníkom je 2.8.1921, kedy padlo rozhodnutie o lodenici v Komárne. Dňa 27.4.1923 vyhlásil a zverejnil súd, že podpísali zmluvu so Škodovými závodmi na 25 rokov. Panel je doplnený fotografiami a základnými údajmi o histórii lodí. Výstava je spracovaná odborne a profesionálne. Okrem fotografií si môžu návštevníci pozrieť aj makety niektorých historických lodí (na snímke).
Stavba lodí v období 1945-1989
Aj táto časť expozície je dokonale prepracovaná. Návštevníci výstavy prostredníctvom fotografií popisu a ďalších dokumentov získajú dokonalý historický prehľad o lodiach z uvedeného obdobia. K zaujímavostiam patrí Remorkér Kriváň pri plavbe na Hornom Dunaji. Na ďalšom paneli vyniká elevátorova pramica Poprad na odvoz štrku a elevátora. Milovníci lodí si môžu pozrieť fotografiu piateho zo šestice remorkérov postavených v Slovenských lodeniciach v Komárne a ďalšie. To sú iba niektoré ukážky fotografií a popisu plavidiel z uvedeného obdobia.
Lodenica v prístave Bratislava
Koncom 19.storočia začala vznikať história moderného Zimného prístavu. V areáli lodenice sa vykonávali prestavby a opravy plavidiel. Lodenica v Bratislave nechtiac robila aj škody. V období likvidácie plavidiel v prístave rozpálili niekoľko technicko historicky cenných lodí.
Ďalšie časti výstavy
Ďalšia časť výstavy pojednáva o novej Lodenici Bratislava vo vlčom hrdle. V druhej sekcii sú umiestnené výstavné panely, ktoré sa venujú ďalším témam. Technológia a postupy stavby plavidiel , školstvo v oblasti vodnej dopravy, výskum a vývoj, sú ďalšie témy.
Modely a makety
Expozíciu dopĺňajú modely a makety plavidiel (na snímkach). Na svoje si iste prídu aj modelári, ktorí si určite prídu pozrieť prehliadku modelov historických lodí na Dunaji. Expozícia v múzeu je dostupná do decembra, virtuálnu prehliadku výstavy si môžete pozrieť v našej fotogalérii.
Fotogaléria























Zdroj: Výstavné panely STM v Košiciach - Sto rokov lodiarstva v Československu