Fotoreportáž z výstavy: Sto rokov lodiarstva v Československu

Sto rokov lodiarstva v Československu, história výroby lodí postavených v Československu v 20.storočí je téma najnovšej výstavy v budove STM v Košiciach na Hlavnej ulici.Výstavu s popisom si môžete pozrieť vo fotogalérii.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
0.
0. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)

Výstava je rozdelená do niekoľkých sekcií. V prvej časti sú uvedené údaje a fotografie o prvých lodiach, ktoré plávali na Dunaji pod vlajkou ČSR. Lode zahájili plavbu v roku 1919 pod vedením Československého dunajského úradu. Na výstave sú dostupné podrobnosti o histórii flotily lodí, ktoré po roku 1919 plávali na Dunaji. Na paneloch sú uvedené popisy a fotografie plavidiel, ktoré ČSR získalo po vzniku Československa. Nechýba ani zoznam lodí Propelerového podniku mesta Bratislavy a niektoré ďalšie zaujímavosti. Neprezrádzame ďalšie detaily a podrobnosti z uvedeného obdobia z dôvodu, aby ste si výstavu prišli pozrieť do múzea.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovenské lodenice v Komárne

Ďalší panel sa venuje Slovenským lodeniciam v Komárne. Pojednáva o modernej histórii stavby lodí. Milovníci a znalci plavidiel sa dozvedia, že v kováčskej dielni sa dierkovali a ohýbali rebrá a plechy. Lode montovali na šikmom sklze vo voľnom teréne na drevených podkladoch. Opravené plavidlá spúšťali na vodu po drevenom sklze.

Stavba plavidiel v období 1918-1938

Dôležitým dátumom je 1.5.1919, keď lodenicu prevzalo Ministerstvo verejných prác.Ďalším medzníkom je 2.8.1921, kedy padlo rozhodnutie o lodenici v Komárne. Dňa 27.4.1923 vyhlásil a zverejnil súd, že podpísali zmluvu so Škodovými závodmi na 25 rokov. Panel je doplnený fotografiami a základnými údajmi o histórii lodí. Výstava je spracovaná odborne a profesionálne. Okrem fotografií si môžu návštevníci pozrieť aj makety niektorých historických lodí (na snímke).

SkryťVypnúť reklamu

Stavba lodí v období 1945-1989

Aj táto časť expozície je dokonale prepracovaná. Návštevníci výstavy prostredníctvom fotografií popisu a ďalších dokumentov získajú dokonalý historický prehľad o lodiach z uvedeného obdobia. K zaujímavostiam patrí Remorkér Kriváň pri plavbe na Hornom Dunaji. Na ďalšom paneli vyniká elevátorova pramica Poprad na odvoz štrku a elevátora. Milovníci lodí si môžu pozrieť fotografiu piateho zo šestice remorkérov postavených v Slovenských lodeniciach v Komárne a ďalšie. To sú iba niektoré ukážky fotografií a popisu plavidiel z uvedeného obdobia.

Lodenica v prístave Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Koncom 19.storočia začala vznikať história moderného Zimného prístavu. V areáli lodenice sa vykonávali prestavby a opravy plavidiel. Lodenica v Bratislave nechtiac robila aj škody. V období likvidácie plavidiel v prístave rozpálili niekoľko technicko historicky cenných lodí.

Ďalšie časti výstavy

Ďalšia časť výstavy pojednáva o novej Lodenici Bratislava vo vlčom hrdle. V druhej sekcii sú umiestnené výstavné panely, ktoré sa venujú ďalším témam. Technológia a postupy stavby plavidiel , školstvo v oblasti vodnej dopravy, výskum a vývoj, sú ďalšie témy.

Modely a makety

Expozíciu dopĺňajú modely a makety plavidiel (na snímkach). Na svoje si iste prídu aj modelári, ktorí si určite prídu pozrieť prehliadku modelov historických lodí na Dunaji. Expozícia v múzeu je dostupná do decembra, virtuálnu prehliadku výstavy si môžete pozrieť v našej fotogalérii.

SkryťVypnúť reklamu

Fotogaléria

1.
1. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
2.
2. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
3.
3. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
4.
4. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
5.
5. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
6.
6. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
7.
7. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
8.
8. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
9.
9. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
10.
10. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
11.
11. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
12.Prístroj na meranie geometrie modelu lodných vrtúl
12.Prístroj na meranie geometrie modelu lodných vrtúl (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
13.
13. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
14.
14. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
15.
15. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
16.
16. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
17.
17. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
18.
18. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
19.
19. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
20.
20. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
21.
21. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
22.
22. (zdroj: Foto: Lórant Kulík)
23.Lodný zvon
23.Lodný zvon (zdroj: Foto: Lórant Kulík)

Zdroj: Výstavné panely STM v Košiciach - Sto rokov lodiarstva v Československu

Lórant Kulík

Lórant Kulík

Bloger 
  • Počet článkov:  272
  •  | 
  • Páči sa:  1 635x

Po úspešnom absolvovaní Fakulty elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Košiciach som začal v roku 1997 spolupracovať s denníkom Korzo. Od roku 1998 do mája 2018 som aktívne prispieval z publicistickými článkami a reportážnymi fotografiami do rubrík História, Hobby a Varenie, ktoré pravidelne uverejňoval denník Korzár a Košický večer. Moje príspevky na tému Varenie vychádzali v roku 2006 aj v denníku Nový Čas.V regionálnych denníkoch som sa v publicistických príspevkoch venoval numizmatike, filatelii a ďalším záľubám, ktoré som ilustroval vlastnými fotografiami. Rubrika Hobby v od júna 2018 už nevychádza. Tento blog je voľným pokračovaním na uvedené témy. Je určený pre každého, kto má rád históriu, umenie a rád varí. Trojročné štúdium Dejín umenia na UTV Technickej univerzity v Košiciach som úspešne ukončil v roku 2020 a v roku 2021 Žurnalistické praktikum na akademickej pôde UTV UNIZA v Žiline. Od roku 2023 som členom Združenia historikov moderného výtvarného umenia. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu