Ak vás pristihnú dopraváci bez dialničnej známky, neplaťte pokutu na mieste. Nechajte sa predvolať na dopravný inšpektorát. Medzitým si známku kúpte. Na inšpektoráte argumentujte, že počas kontroly ste známku síce nemali, ale potom ste si ju kúpili, takže je to OK a na pokutu nech sa zabudne.
Že vám to neprejde? Asi nie. No, keby na inšpektoráte rozhodovali poslanci z výboru pre financie, rozpočet a menu, možno by vaše argumenty zabrali.
Osem mesiacov hore-dolu, hlavne, že notár je
Dary, ktoré HZDS prijalo od pánov Trávnička a Oceľa (spolu 11 169 097 Sk), výbor neriešil. Okrem toho, že oficiálnej verzii HZDS zrejme verili len ľudia s nadpriemernou obrazotvornosťou, príjem týchto peňazí sa neudial v súlade so zákonom. Paradoxne nie preto, že opisu okolností a majetnosti aktérov odovzdávania darov sa nedá veriť. Zákon HZDS porušilo tým, že dar prijalo, hoci darovaciu zmluvu na strane HZDS nikto (podľa Mečiara to mala byť Z. Kramplová) nepodpísal pred notárom.
Predseda výboru Jozef Burian (Smer-SD) nezájem venovať sa aj týmto darom vysvetlil novinárom tým, že na zmluvách HZDS už podpis je. Údajne pribudol v auguste 2008 (dary boli prijaté v decembri 2007). Burian to považuje za dostatočné. Vysvetlil: V tomto prípade nebol zákon porušený, keďže v ňom nie je jasnedefinované, či má byť podpis štatutára na darovacej zmluve overený predsamotným poskytnutím daru alebo aj neskôr.
Čo hovorí zákon (85/2005 Z.z.)?
§ 23 (1): ... Ak hodnota daru alebo iného bezodplatného plnenia je vyššia ako 5 000 Sk, môže strana prijať dar alebo iné bezodplatné plnenie len na základe písomnej zmluvy podľa tohto zákona...
§ 23 (2 e) Darovacia zmluva musí obsahovať osvedčené podpisy darcu a štatutárneho orgánu strany; to neplatí, ak je hodnota peňažného daru lebo hnuteľnej veci menej ako 100 000 Sk.
Išlo o dary 4 milióny, resp. vyše 7 miliónov. Strana prijala dary podľa účtovníctva 18. decembra. Mohla ich prijať len na základe písomnej zmluvy podľa zákona, ale takú nemala. Porušila teda zákon. Pre poslanca Buriana toto zo zákona nevyplýva.
Pat, Mat a spol.
Možno najtragickejšie na tom celom je, že kontrolu financovania politických strán zabezpečuje výbor "Burian a spol." Pravdupovediac, aj po minulé roky tam bola parta nestranných odborníkov ako vyšitá. Mimochodom, výročné správy prerokovávali, ale nezákonné financovanie strán "prehliadli". Aj tento rok, aj po minulé roky. Pričom prerokovanie výročných správ týmto výborom je natoľko kľúčové, že dovtedy parlament (zrejme protizákonne) tieto správy utajuje.
Ďalšou Burianovou perličkou je snaha sprísniť aj audit jednotlivých strán, "pričom by z neho mali byť vylúčení audítori, ktorí pochybili". Ak túto filozofiu chápem dobre, tak z nej vyplýva, že keď vinou chirurga zomrie pacient pri operácii žlčníka, tak mu treba zakázať operovať žlčníky. Ak mu zomrie ďalší pri slepom čreve, zakážeme mu babrať sa aj v slepých črevách, atď.
Kontrola financovania politických strán je takmer nefunkčná. Výbor má minimálne právomoci kontroly. Ani tie však evidentne nevie využiť. Má aké-také možnosti dosiahnuť uloženie sankcií. Toto robiť zasa zjavne nechce. Predseda Burian pred vidinou pokuty 22 miliónov pre koaličného partnera radšej zo seba urobí naivku s insitným výkladom zákona. Ďalší jasný príklad toho, že poveriť predstaviteľov politických strán, aby kontrolovali sami seba, je zjavný nezmysel.
Rečí o potrebe lepšej kontroly financovania politických strán sú fajn. Ešte chýbajú nejaké skutky, páni poslanci.
Ak máte pocit, že tento článok by nemal hneď zapadnúť prachom, môžete naň iných upozorniť na: