
Na začiatku stál Ridley Scott. Ten kontroval svojím Votrelcom (1979) apolónskej jasnosti v žánri sci-fi. To znamená, že vytvoril protipól logike a individualite a priezračnosti Star-Treku (prvý film v tom istom roku, 1979) a Star-Wars (prvý diel série 1977).
Veľkú kariéru začal prácou na Votrelcovi aj David Fincher. Od Votrelca 3 (1992) sa odrazil k reťazi trhákov Sedem-Hra-Klub Bitkárov (čo je doteraz a už dlhodobo ((tajne priznávam)) kráľ osobného filmového rebríčka).
A James Cameron? Ten stojí medzi nimi - ale aj jeho Votrelci (1986) sú kľúčom k rozlúšteniu jeho megalomanskej kariéry hollywoodskeho veštca. Cameron nerobí nič nevídané a neslýchané. Nie je originálny. Dokáže však identifikovať roztrúsené náznaky stavu sveta a skĺbiť ich do strhujúcej podívanej.
Vo všetkých troch filmom hrala hlavnú postavu Sigourney Weaver alias "Ripley".
Pozrime sa znovu na Votrelca Dvojku (1986). Ideovým motorom celého filmu je óda na ženskosť. Cameron totižto vykrojil extázu z prvého Votrelca a jednoznačne ju prilepil na jedno pohlavie.
Už len chlapi umierajú v Dvojke ako muchy, zatiaľčo temná sila Votrelca zahubí iba jednu žena. K tomu sa aj svet monštra stáva ženský. Velí mu Kráľovná Matka, a podobne pri včelách a termitoch predstavuje Cameron svoju verziu matriarchátu.
A ten mení mechanické siláctvo mužnosti na popol. Dostávajú sa nám obrazy živelnosti, proti ktorým sme bezmocní. Propaguje sa teplo a vlhko a tma. Súcit a adaptabilita. Kolektív.
Zlým nie je Votrelec. Ten je len smrtiaci. Zlo je zastúpené postavou Wall-Street, mužom z prostredia veľkého kapitálu bez chrbtovej kosti, postavou Burka.
Veštecký hlas Jamesa Camerona trošku zapácha: Hlása totiž podozrievavý postoj k strojom, ale používa k tomu najmodernejšími technologickými prostriedkami. Hlása skromnosť, ale inkasuje najvyššie tržby histórie kina. Samozrejme je Titanik aj Avatarovi zopakovaním veštby o triumfe živlu žien. K zaručeniu úspechu je však brutalita Votrelca vystriedaná romantikou.
Kto však bráni inteligenciu? Žeby Cameronova eX, Kathryn Bigelow -) ?