Film

Správcovia osudu (George Nolfi, 2011)

Pavol Kutaj

Správcovia osudu (George Nolfi, 2011)

Bréráno. Neskoré sedemdesiate roky - nový začiatok Božej pomsty: islámska revolúcia v Teheráne, židovská ortodoxia v Knessete, konzervatívny JP2 na pápežskom stolci, Reagan už-už prezident USA a ťapkajúci teleevanjelisti v hlavnom vysielacom čase. Božia pomsta nie je moja špekulácia, ale názov knihy od Gilles Kepel-a. George Nolfi - režisér a scenárista - nakrútil romantickú sci-fi Správcovia osudu, ktorá plne ladí s Kepelovým sociologickým imperatívom: Ber náboženstvo aspoň trochu vážne.

  • 18. apr 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 467x
  • 0
Útek zo Sibíri (Peter Weir, 2011)

Pavol Kutaj

Útek zo Sibíri (Peter Weir, 2011)

Bréráno; Akým jazykom hovorí archetypický zloduch historického filmu? Aký kostým stelesňuje systém zla 20. storočia? Ľahká odpoveď: Die Schutzstaffel der NSDAP (Abkürzung SS). Je tu ale hnutie za zmenu pamäti s hlavným stanom v Poľsku. Toto hnutie hlása, že holokaust ako memento nepostačuje. Na výbornú tomuto ťaženiu slúži aktuálny film od Peter Weir-a. Je to však výborné celé ťaženie?

  • 14. apr 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 628x
  • 1
Film: 127 hodín

Pavol Kutaj

Film: 127 hodín

Bréráno; režisér Danny Boyle prednedávnom vypustil do sveta kín snímok 127 hodín. Absolútne ním potvrdzuje rast popularity skutočného príbehu. Rovnako tak je potvrdzuje oskarový úspech intímnych a nespoločenských tém. Tým sa Boyle otočil chrbtom k Milionárovi s chatrče. Boyle je filmár adrenalínu a kolovanie tejto chemikálie v žilách jeho diela trvá.

  • 31. mar 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 502x
  • 2
Film: Rituál (Mikael Hfström, 2011)

Pavol Kutaj

Film: Rituál (Mikael Hfström, 2011)

Bréráno do prostredia rodinného pohrebného ústavu. Ľadové laboratórne svetlo, ľudské telá ako laboratórne krysy. Nad nimi operuje Michael Kovak, syn vlastníka kšeftu. Rodina je súčasťou katolíckej menšiny Spojených štátov. Michael ale nie je skalný miništrant, skôr buržoázny pragmatik, ktorý sa rozhodol pre kňažský seminár - pretože stojí 0$. Začína film Rituál.

  • 21. mar 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 562x
  • 1
Tom Hooper: Kráľova reč

Pavol Kutaj

Tom Hooper: Kráľova reč

Bréráno; King's speech je skvelý historický film ... so smutným úspechom. Režisér Tom Hooper a jeho scenárista David Seidler iskrivo pokračujú v tradícii britskej konverzačnej drámy. Kamera je na dotyk koktavého kráľa Juraja VI. (1895-1952) a jeho nebojácneho terapeuta Lionel Logue-a (1880-1953). Odkazuje na navyššiu hodnotu tohtoročnej filmovej žatvy: intimity.

  • 16. mar 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 467x
  • 6
Joel Cohen & Ethan Coen: Skutočná guráž

Pavol Kutaj

Joel Cohen & Ethan Coen: Skutočná guráž

Dobré nedeľné ráno 27.02.2011: "There is nothing free except the grace of God." Bez platenia sa človeku dostáva len milosti božej. Nič viac nech človek nečaká, a nedúfa, že bude môcť bez platenia odísť od stola svojich skutkov. Týmto východisko protestantskej etiky začína Skutočná guráž, prvý vianočný film v kariére bratskej dielne CoenCoen.

  • 27. feb 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 474x
  • 0
Apokalypse Again

Pavol Kutaj

Apokalypse Again

Dobré ráno, 26.02.2010: Apocalypse Now (Francis Scott Copolla John Milnius, 1979) nie je len: "I love the smell of napalm in the morning...That smell, you know that gasoline smell...Smells like...victory." Toľko podplukovník Wilgore. Tam, kde začínajú korene apokalyptického žánru je aj veta "Nebuchadnezzar king of Babylon came to Jerusalem and besieged it." Toľko prvý verš prvej kapitoly najdôležitejšej Apokalyptickej knihy (Daniel, 165pnl). 2150 rokov a Coppola ostal verný žánru.

  • 26. feb 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 421x
  • 0
Ovce a Utópia

Pavol Kutaj

Ovce a Utópia

Bréráno 02.02.2011: "Vaše ovce, ktoré sú väčšinou tak krotké a žerú len striedmo, sú v poslednej dobe tak chamtivo nenásytné, že sa nezastavia ani pred požieraním ľudských bytosti." Takto podpichol Rafael Hythloday nemenovaného kardinála v prvej knihe Utópie od Thomasa More-a.

  • 2. feb 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 483x
  • 1
Alexej Balabanov: Gruz 200 (2007)

Pavol Kutaj

Alexej Balabanov: Gruz 200 (2007)

Bréráno 28.1.2011: paradox Ruska dneška - jeho globálne najprominentnejší disident je bývalý ropný magnát. Michail Chodorkovský. Ruský súd pred niekoľkými týždňami potvrdil jeho pobyt v base.  Pred niekoľkými dňami sa na stránkach svetovej tlače [www.nyt.com] objavil rozhovor s touto osobnosťou, podľa mňa kontroverznou v 360°. Bývalý to majiteľ štátom rozobratej ropnej spoločnosti Yukos dnes tvrdí, že najväčším nepriateľom Ruska je apatia [takže nie demografia?]. Chodorkovský neodmieta vsugerované vyvýšenie do panteónu disidentov, ktorému trónia SolženicynSacharov; volá odtiaľ po prebudení skrz publikovanie pravdy a skrz demonštráciu príkladu. Osobným príkladom ide on sám. Zjavenie pravdivého svedectva o Rusku pripadlo filmu Gruz 2OO.

  • 28. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 450x
  • 0
Miloš Forman: Hoří má panenko (1967) vs. MTV

Pavol Kutaj

Miloš Forman: Hoří má panenko (1967) vs. MTV

Bréráno 27.1.2010: komédia je dominantnou v žánrovom komplexe snáď všetkých národných kinematografií. Väčšinou sa jedná o tzv. "oddychovky". Sú však i výnimky napínajúce mozgové závity. Tesne pred svojou emigráciou daroval Miloš Forman československému publiku miniatúrnu komédiu Hoří má panenko. Tá patrí medzi najlepšíe komické kritiky vôbec.

  • 27. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 505x
  • 0
Srdan Dragojević: Krásna dedina krásne horí (1996)

Pavol Kutaj

Srdan Dragojević: Krásna dedina krásne horí (1996)

Bréráno 26.01.2010:  v kinách sa v týchto dňoch premieta bosniansky film Na Ceste. A to je výzva k zoznámeniu sa s konfliktným, rozumej srbským, uhlom pohľadu. A tak s nádejou, že Tretia balkánska vojna sa definitívne stala dejinami, môžeme film Na Ceste konfrontovať s cynickým vojnovým filmom Krásna dedina krásne horí.

  • 26. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 844x
  • 0
Darren Aronofsky: Čierna labuť (2010)

Pavol Kutaj

Darren Aronofsky: Čierna labuť (2010)

Bréráno 25.1.2011: bude Čierna labuť ovenčená Oskarmi? Za ... nič originálne pod Slnkom? Darren Aronfsky veruže neprekročil svoj kruh, svoju dimenziu problémov, ktorú vytýčil už jeho prvý snímok Pí.  Čierna labuť je rovnako tak ponorom do bizardnej a svojskej subkultúry, aj v Čiernej labuti je Aronofského fascinum z cesty za hranice duševného zdravia a predovšetkým je tu absolútne dominujúci protagonista - 1 - ktorý staví : všetko na - 1 - jedinú kartu. Prečo sú teda mediá posadnuté filmom, ktorým Aronofsky neprekročil línie svojho tieňa?

  • 25. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 718x
  • 2
Francis Ford Coppola: Apocalypsa (1979)

Pavol Kutaj

Francis Ford Coppola: Apocalypsa (1979)

Bréráno 24.1.2011: nad napuchnutou časovou uzlinou v historickom vedomí 20. storočia sa vznáša ceduľka 1979. V porovnaní s 1918, 1945, 1968 či 1989 sa uzlina 1979 prvý pohľad javí bezvýznamne. Ale 1979 je rok Božej pomsty, je začiatkom nová kampaň kresťanov, židov a moslimov na ceste k dobývaniu sveta. Dva roky predtým totiž vyhral sionistický Likud s militantným Menachem Beginom po prvýkrát voľby v Izraeli. Rok predtým bol Ján Pavol II zvolený za pápeža.  A v 1979 sa Irán revolučne premenil na islámsku republiku. A v 1979 si Sovietsky zväz začal kopať vlastný hrob v Afganistane, kam vmašírovala Červená armáda. Mocná sociologická teória sekularizácie sa otriasala v základoch. Aspoň tak znie téza knihy Božia pomsta od Gilles Kepela. V 1979 sa v planetárnych rozmeroch rozhorela Božia pomsta - a na plátnach kín sa po namáhavej produkcii objavila APOKALYPSA.

  • 24. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 517x
  • 11
Kolektív: 11'09''01 (2002)

Pavol Kutaj

Kolektív: 11'09''01 (2002)

Bréráno nedeľi 23.01.2011: Damian -gangsta-UK-artist- Hirst až do dnešných dní neohrozene kraľuje v hitparáde arogancie. Tento -Young-British-Artist- si svoju korunku idiota vyslúžil komentárikom, že napadnutie Spojených Štátov na ich vlastnom teritóriu 11.9.2001 je prepytujem "umeleckým dielom svojho druhu". Na kontrastnom póle, póle serióznosti, je zasadená téza, že 11.09.2001 je začiatok "Štvrtej svetovej vojny": Podhoretz, Norman. "World War IV: How It Started, What It Means, and Why We Have to Win." Commentary, September (2004): 17-54. Niekde medzi aroganciou a seriózne-štvavým neokonzervativizmom sa rozprestiera priestor, do ktorého je zasadených 11 krátkych filmov tvoriace ucelenú kolekciu s titulom 11'09''01.

  • 23. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 432x
  • 0
Jasmila Zbanić: Na ceste (2010)

Pavol Kutaj

Jasmila Zbanić: Na ceste (2010)

Bréráno 22.1.2011, dnešný príbeh sa točí okolo privilégia zomrieť. Toto súslovie je titulom knihy. The Privilege to Die napísal zahraničný korešpondent Thanassis Cambanis a ide o sondu do magnetického poľa hnutia Hizballáh. Kruciálna otázka znie: prečo si život ktorý ponúkajú fundamentalisti volí - a pozor pozor, dobrovoľne a bez nátlaku volí - tak veľké množstvo Libanončanov? Thanassis Cambanis sa pokúsil odpovedať a čiastkou tejto odpovede je schopnosť Hizballáhu premeniť smrť v privilégium. Bosnianska režisérka Jasmila Zbanič si vybrala vo svojom filme Na ceste rovnakú tému. Magnetizmus fundamentalizmu však odsúdila bez ochoty s ním vyjednávať.

  • 22. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 499x
  • 1
Alexej Balabanov: Morfiy (2008)

Pavol Kutaj

Alexej Balabanov: Morfiy (2008)

Bréráno 21.1.2011: Márnotratný pád na dno je veru obľúbený motív už od staroveku. A v dnešných dňoch sú noviny plné jedného jediného filmu. Ale režisér Aranofsky tu bol už aj pred 10 rokmi. Postaral sa vtedy o majstrovské spodobenie práve márnotratného pádu na dno. Jeho Rekviem pre sen a Klub Bitkárov od Davida Finchera sú snímky, ktoré definovali jednu generáciu dospievajúcich. Prednedávnom sa však objavila aj ruská verzia pádu na narkomanské dno. V roku 2008 ho vo snímku Morfiy zrealizoval nezávislý režisér Alexej Balbanov.

  • 21. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 517x
  • 0
Mike Nichols: Súkromná vojna Charlieho Wilsona (2007)

Pavol Kutaj

Mike Nichols: Súkromná vojna Charlieho Wilsona (2007)

Bréráno 20.1.2011: Hovorí ti niečo teória "sovietskeho paradoxu"? To je názov knihy od Seweryn Bialera, ktorá vyšla v roku 1986. 2007 je rokom, v ktorom na plátnach pristal film rozvíjajúci túto teóriu. Režisér Mike Nichols a scenárista Aaron Sorkin v nej vyzdvihli pozabudnutú osobnosť texaského kongresmana Charlie Wilsona. A v minulom roku reálny Charlie Wilson opustil tento svet.

  • 20. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 420x
  • 2
George Méliés: Cesta na mesiac (1902)

Pavol Kutaj

George Méliés: Cesta na mesiac (1902)

Bréráno 17.1.2011: "Čo sa skrýva v Tvojom historickom vedomí pod položkou 20. storočie? Ako si kultivuješ senzitivitu na dejinný vývoj? Môj návrh znie: 20. storočie je jedinečné svojim monumentálnym Projektom vypestovania nového človeka. Tragédia sa začala, keď si belle époque založila ružové okuliare." Toľko profesor Alain Badiou a jeho smutná rekapitulácia uplynulej epochy z knihy Storočie. Film Cesta na mesiac je pôvabným kopnutím to brucha jeho argumentačnej línie.

  • 17. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 797x
  • 0
Joseph L. Mankiewicz: Frajeři a saze (1955)

Pavol Kutaj

Joseph L. Mankiewicz: Frajeři a saze (1955)

Bréráno štrnásty január: Efekt Brando! Tak vo svojej bystrozrakej eseji "Trvalé účinky Marlona Branda" nazvala Gina Piccalo (dailybeast.com) paletu čŕt, ktoré sú dodnes zapísané vo výkone - a pozor - aj v životnom štýle kopy dnešných mladých hercov: Senzitívny, ale mačo. Žurnalisticky plachý, ale metodicky upravujúci svoje emócie na presne na mieru postavy, ktorá má byť stvárnená. A na verejnosti ponižujúci herecké remeslo. Ponižujú ho na úroveň šaškárne.

  • 14. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 518x
  • 0
Sergej Ejzenštejn: 10 dní, ktoré otriasli svetom (1927)

Pavol Kutaj

Sergej Ejzenštejn: 10 dní, ktoré otriasli svetom (1927)

Bréráno trinásty január! Už len niekoľko má internetový archív Českého rozhlasu vo svojej ponuke pôvodnú rozhlasovú hru Friedricha Dürrenmatta Herkules a Augiášov chliev (1954). Utekajte a počúvajte túto frašku kým nevyprší čas.  Dürrenmatt totiž z Herkulesa zotrel púder. Píše nelichotivo, a uráža všetkých milovníkov klasickej minulosti. Odkúzľuje. Herkules nie je hrdina, ale hitmen. Pracuje na zákazku, je žiarlivý, vydržuje si propagandisticko-básnické oddelenie a frfle na ceny svojich marketingových expertov na lyriku. Chladnokrvné, ale s rozmerom humoru.

  • 13. jan 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 798x
  • 0
Skryť Zatvoriť reklamu