História: Voegelin vs. Mann, 1938.

Bréráno. Záludný politológ Eric Voegelin i špičkový spisovateľ Thomas Mann patrili k intelektuálnemu odboju proti nacizmu. Nemci v Štátoch. Ale už v druhej polovici roku 1938 vošli do konfliktu. Casus belli: Voegelinova kniha Politické náboženstvá (1938), na ktorú Thomas Mann napísal zdrvujúcu kritiku. Nemecko v spároch nacizmu sa Voegelin nesnašil vyliečiť agresívnou etickou kampaňou. Namiesto toho sa zahĺbil do zvláštnej analýzy jeho podstaty. Skrytý koreň a struhujúci magnetizmus národného socializmu je preňho rýdzo náboženský. Liečba začína vyťatím tohto koreňa. Thomas Mann toto považoval za zbytočný únik do bezbrehých špekulácií.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Každý gramotný človek poľahky rozpozná moju averziu voči akejkoľvek forme politického kolektivizmu ...

a môj arzenál elegantnejších aj vulgárnych kliatieb je impresívny.

Existujú však vážne dôvody,

pre ktoré som sa rozhodol nerozširovať svoju averziu na verejnosti.

Predovšetkým nie v podobe politických tirád.

Des Vianoc 1938. V tomto čase mal Voegelin za sebou útek z domáceho Rakúska a odpovedal Thomasovi Mannovi v úvode anglického vydania svojej eseje.

Humanisti, pod Mannovým vedením, diagnostikovali v Nemecku vraždu rozumu prostriedkami propagandy. Argumentovali, že jedným z drahokamov 18. storočia bolo zrodenie kritického ľudského indivídua. Osvietenstvo povedalo Európanovi, že nie je ovca, ktorá sa bojí pekla. Je skeptik, konkrétna osobnosť, ktorá má silu vysmiať sa rozprávkam zo štúdií cirkevných oblbovačov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Voegelin ale kontruje. Čo spáchal a nespáchal novovek v jeho analýze? Áno, popravil transcendentného Boha - nemôže ale uhasiť náboženský impulz v človeku. Voegelin vychádza zo stanoviska, že kdesi hlboko, snáď ešte pod úrovňou Maslovowých primárnych potrieb sa ticho chveje archaická emócia. Preňho, tu je sídlo náboženskej podstaty. Tento pôvodný impulz sa potrebuje vyliať do reality, potrebuje byť skrotený, namierený a slovne vyjadrený? Primárna emocionálna sila vyžaduje primárny lingvistický koncept. Kategóriu no.1.

Voegelin predstavuje človeka ako bytosť smädu. Ten je ale možné zahasiť najrôznejšími spôsobmi. Kritizuje osvietenstvo, lebo odvábilo koncentráciu archaickej emócie na zásvetské pramene zmyslu a šťastia. Ďalším krokom je preňho uzamknutie primárnej kategórie v horizonte spoločnosti. Nové modly prichádzajú a ponuka je široká: rasa - trieda - zisk - planéta - národ - pokrok... Nacizmus nie je vrcholom stupidity, ale vrcholom najnebezpečnejšieho zvodu.

SkryťVypnúť reklamu

Mann chce brániť moc Tvojej a mojej reflexie. Voegelin bráni prvé prikázanie Dekalógu. Jeho úvaha nad tým, že nacizmus je najstrašnejším zlatým teľaťom, ktoré sa musí skúmať v prvom rade ako náboženský fenomén, je (minimálne) pútavým čítaním.

Pavol Kutaj

Pavol Kutaj

Bloger 
  • Počet článkov:  108
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Interpret and receive reward! (The Aggadah) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFilmHistória

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu