
Prečo je filmové štúdio Pixar je pre mnohých tým najpozoruhodnejším tvorcom autorského kina súčasnosti? Odpoveď: Pixar je dokáže robiť dve veci naraz a perfektne. Za prvé je liahňou najnovších technológií a najoriginálnych námetov. V rovnakom čase je schopné siahať po odvekých veľkých témach v rozprávaní príbehov. Posledný a zatiaľ historicky najúspešnejší animovaný film Toy Story 3 je takýmto spojením originálneho a univerzálneho.
Novinkou Toy Story 3 nie je len 3-D technológia. Ide aj o jednu veľkú rekapituláciu, pretože Pixar prechádza generačnou výmenou divákov. Režisér Lee Unkrich sám priznal, že Toy Story 3 je preto Pixar Story:
"Séria Toy Story je rodinným striebro štúdia. Na realizácii tretej časti sa podieľali ľudia, ktorí v Pixare pracujú od prvého filmu a do práce na pustili s ozajstnou vervou. Ale sú tu i mladí, ktorí boli vlastne deckami v čase, keď Toy Story 1 uzrel svetlo sveta. A často to bol Toy Story, ktorý ich inšpiroval k rozhodnutiu stať sa umelcom či filmárom.
Myslím, že je to akoby som sa ja pustil do práce na pokračovaní Hviezdnych vojen. Mal som desať, keď sa táto séria prvýkrát objavila a sú to Hviezde vojny, ktoré ma odpálili do sveta filmu."
(viac v rozhovore "Ulkrich talks Toy Story Trilogy")
Film je pohľadom na vlastnú prácu, je pozastavením, vytvorením spojenia s rokom 1995, kedy vyšiel prvý Príbeh hračiek, kedy sa do kultúrneho priestoru naklusal kovboj Woody a jeho partia. Päťnásť rokov od premiéry sa posúva čas aj v príbehu. Majiteľa hračiek Andyho vyrástol a stáva sa z neho nastupujúci vysokoškolák. Andy opúšťa rodné hniezdo a je na prahu prechodového rituálu.
"Čo len s nami bude ???" pýtajú sa postavičky, otvára sa zápletka, slzia rodičia, nadchýňajú sa maturanti.A to čo sa deje s Hračkami je stará dobrá odysea. Áno, na jednej strane je Pixar zaryto originálny a tvorí preto ostrý kontrast k recyklačnému svetu filmov Quentina Tarantina. Zároveň ale siaha po ideovom obsahu, ktorý je starý ako história literatúry sama. Už predchádzajúci snímok Up (2009) je v tomto ohľade veľmi podobný. Motív riskantného vandrovania ostáva. Oproti tomu sa vymenila veková kategória a v Toy Story 3 nenájdeme starého človeka, ale hračky, ktorým hrozí vyhodenenie do koša. Taktiež sa hračky nevydávajú na cestu z motívov deda z Up. Ten si ide vyplniť dávny sen, ktorý si vysníval so zosnulou manželkou. Kým nie je neskoro. Hračky naopak chcú zostať, ale musia ísť podobne ako Odyseus. A podobne ako on sa dostávajú do temných údolí a pekelných horúčav. A väzenie, ktorým je v Odysey jaskyňa Kyklopa Polyphema, sa nazýva materská škôlka, kde Hračky sp hračky s malým "h": nepatria nikomu a zároveň všetkým. A hlavný zloduch je zatrpknutý ružový plyšák, medveď Lotso.
Na tomto mieste chcem poznamenať už len to, že pre Pixar je synonymom pekla kolektívne vlastníctvo. Odysea hračiek nakoniec vyznieva ako óda na masový priemysel a súkromné vlastníctvo. Alebo na niečo viac. Totiž na vlastníctvo "intímne a dôstojné".
Amerika, Amerika...