
Pixar patrí Disney a v posledných rokoch mu priniesol sériu takmer bezprecedentneho uspechu. Disney podobne žiaril iba v etape 1937-1942 keď chrlil klasiky ako Snehulienka, Dumbo, Bimbo a Pinochio. Ale Toy Story, Monsters Inc., The Incredibles, Ratatouille, Wall-E a dnes Up! hrajú s úplne inými témami, na trochu iné city a pre oveľa širšie publikum.
Dlho nemý úvod Up! je značka kontinuity rukopisu Pixaru – podobne bezslovné privítanie sme videli vo Wall-E. Pridanou hodnotou otváracích scén Up! je však vizuálne a hodnotové zatiahnutie do nemej éry tridsiatych rokov. Je tu vek, kedy boli správy vysielané v kine, je tu vydarená parafráza dobrodružného cestovateľa Charlesa Lindberga vo figúre Charlesa Muntza. Lindberg ako letecké eso prvý prekonal Atlantik v sólo nonstop jazde (1927). Neskôr sa skompromitoval antisemitským politickým angažmá (to je však iný príbeh). Snáď aj táto kompromitácia reálnej predlohy umožňuje hlboké sklamanie z jeho parafrázy, ktoré zažije hlavný hrdina Carl Fredericksen. Ten vyrastie zo snívajúceho do uskutočňujúceho, zatiaľ čo Muntz sa spustí, sfanatizuje, zaslepí.
Nadväzosť na Wall-e je aj v plnotučnej kvalite detského hrdinu. Okrúhliak je malý Carl a taktiež skaut Russel. Narozdiel od apokalyptického Wall-E, krivky tu nie sú žiadnou stigmou. Skôr kvalitou chuti ako barokoví putti. Najmä malý Russel je štebotajúcim poletujúcim nezastaviteľným motovidlom.
Do dneška zasadený dej stojí na úmrtí celoživotného partnera. Staré kolená sas stanú príležitosťou k novému začiatku. Carl je po osamotení najprv udupavaný novostavbami, ktore obklučujú jeho chalúpku. Odmieta ju predať, avsak po konflikte s developermi je mestom prinutený vysťahovať sa do domova dôchodcov. Tu začína zápletka. S pomocou tisícok balónov Carl vydrapí svoju chalúpku zo základov a namieri si to tam, kam sa nikdy so svojou ženou nedostal. A to do Južnej Ameriky, po stopách svojho detského vzoru, už spomenutého Charlesa Muntza. Malý Russel sa stáva neplánovaným detským spoločníkom. Tento adoptovaný vnuk sa tak stal dodatočným splnením ďalšíeho z nesplnených projektov inak perfektného manželstva.
Up! nie je naivnou obhajobou nikdy nie je neskoro. Je neskoro, pretože jeho žena, s ktorou Carl únik do Južnej Ameriky plánoval umrela sýta svojich dní.
Avšak susedstvo ho vyprovokuje k tomu, aby vydrapil celý svoj dom zo základov a ťahaný bukrétou balónov sa nechal uniesť – ta het.
Ps. inšpirujúce recenzie: Manohla Dargis v NY Times; David Denby v New Yorker,